Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO snabbguide

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 92 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98082
    Magnus Brath
    Deltagare

    Har sett att det ofta dyker upp SEO-frågor som ganska snabbt borde kunna besvaras en gång för alla. Jag tänkte därför sätta ihop en liten lista med resurser som är bra att ha.

    Vad du behöver för att göra SEO
    Det finns egentligen tre aspekter av all SEO, jag brukar dela in dem i Innehåll, Auktoritet och Teknik. Alla tre behöver, i olika utsträckning, finnas på plats för att man ska kunna driva bra och lönsam trafik från sökmotorer.

    Innehåll
    Innehållet på din sajt, och varje enskild sida behöver vara unikt och fylligt (användbar information på ett intressant sätt). Innehållet behöver också vara riktat mod specifika sökord. Googles sökordsverktyg (länk i sektionen nedan) är en bra start för att ta reda på vilka sökord man vill rikta sig mot. Här behöver man bygga sin grund på en sökordsanalys och efter det bygga sidor med relevant text, bra rubriker och titlar för att få en så kallad landningssida (en sida där besökaren landar). Här ingår också arbetet med Title och Meta Description, det som kommer synas i sökresultaten.

    Auktoritet
    Auktoritet handlar till stor del om att ha länkar från sajter med högt förtroende pekande till din sajt. Det har däremot också utvecklats till att omfatta mer under de senaste åren, särskilt om du arbetar med de “lokala resultaten”. Det finns många sätt, och många åsikter, kring auktoritetsbygge. Det kan också vara väldigt komplext att arbeta med auktoritet för nybörjaren, Google har många och krångliga regler och filter kring detta. Läs noga på innan du börjar arbetet. Om du inte har någon erfarenhet av länkbygge rekommenderar vi starkt att du tittar på Outreach som modell för ditt arbete.

    Verktyg för att hålla koll på länkar

    Teknik
    En sökmotor behöver kunna spindla och förstå en sajts innehåll för att den alls ska kunna synas. Allt innehåll behöver en egen unik sida med möjlighet att använda riktig markup. Det finns en uppsjö guider till hur man gör detta, se delen för bra läsning nedan. Ofta handlar det här, till att börja med, om att försäkra sig om att sökmotorer kommer åt allt innehåll och kan förstå det. Sökmotorer läser i princip bara text så bilder och annat är svårt för dem att tyda. Du behöver också hålla koll på din sajts hastighet, en långsam sajt kommer göra Google sur.

    Hjälpsamma verktyg för sajt-tekniken

    • Page speed insights – Googles eget verktyg för att hitta problem med laddtider på en sida
    • Google Search Console – Tidigare Google Webmaster tools, här hittar du mycket matnyttigt, bland annat meddelanden från Google om din sajt.
    • Pingdom tools – Pingdoms verktyg för att mäta laddtider och se vad som saktar ner din sajt.
    • Screaming Frog – En enklare crawler som kan ta sig igenom hela din sajt genom att följa den interna länkstrukturen.

    Verktyg för att mäta position
    Kontrollera frukterna av ditt arbete genom att mäta positioner och en del annat bra från sökresultaten.

    • Sistrix – Kan ge dig placeringsstatistik för alla möjliga siter och extra bra på de du väljer att särskilt bevaka. (Ändrad från SEOlytics som såldes till Sistrix). Mitt favoritverktyg idag, kostar en slant men är oerhört användbart. Mäter bland annat synlighet på i princip alla sajter i Sverige idag.
    • Advanced Web Ranking – Ett annat rankingprogram som du kör på din egen burk. Lite svårare att komma igång med men du äger datan.
    • Rank Tracker – Ett positionsmätningsverktyg.
    • Braths verktyg för lokala sökningar – Ett positionsmätningsverktyg där du kan få se det faktiska sökresultatet så som det ser ut var som helst i världen. (Vårt eget verktyg)

    Bra läsning
    Hitta mer relevant läsning om sökmotoroptimering. Listan är inte en fullständig förtecknin eftersom det finns oerhörda mängder sådan information på nätet, som dessutom är av varierande kvalitet. Dessa håller en viss nivå av kvalitet däremot.

    Relevanta Nyhetsbrev

    Mer
    Jag tänkte att jag skulle fylla på den här posten allt eftersom och om du har fler vettiga tips kan jag infoga.

    Senast uppdaterad 2020-04-25

    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Magnus Brath.
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Magnus Brath.
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Magnus Brath.
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Magnus Brath.
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Administratör.
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Administratör.
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Administratör.
    #144836
    Tian
    Medlem

    Tack & bock!
    Har lärt mig mycket på sokmotorkonsult!
    Skall ta tag i det igen (har klarat mig rätt bra hittills) så snart jag får tid!
    Nu finns ju många “kunskapskartor” samlade på ett ställe, och det spar ju massor av tid!
    Tummenupp!

    #144838
    Ggaiv
    Deltagare

    Toppen, tack så mycket!

    #144840
    Qarillion
    Deltagare

    Tackar och bockar :)

    Man har mycket kvar att lära inom SEO!

    #144842
    Alldo
    Gäst

    Toppen! Tackar! :D

    #144863
    basse1985
    Deltagare

    Tack!
    Bokmärkar denna!

    #144888
    Jimmy
    Deltagare

    Hej Magnus,
    Jag såg att SEOlytics som du tipsar om, kostar 399 USD i månaden. Har du något annat tips för liknande verktyg som kostar betydligt mindre :)

    #144890
    Joel
    Deltagare

    @Jimmy 44009 wrote:

    Hej Magnus,
    Jag såg att SEOlytics som du tipsar om, kostar 399 USD i månaden. Har du något annat tips för liknande verktyg som kostar betydligt mindre :)

    Seomoz kan jag tipsa om :)

    Prova gratis i 30-dagar.

    #144895
    Magnus Brath
    Deltagare

    @Jimmy 44009 wrote:

    Hej Magnus,
    Jag såg att SEOlytics som du tipsar om, kostar 399 USD i månaden. Har du något annat tips för liknande verktyg som kostar betydligt mindre :)

    Tyvärr inte som är ens i närheten. Det är klart bästa för att göra research. Finns en gratis trial tror jag, ta och testa så ser du.

    #144896
    Magnus Brath
    Deltagare

    @Joel 44011 wrote:

    Seomoz kan jag tipsa om :)

    Prova gratis i 30-dagar.

    Hela SEOmoz pro tänker du? Jag tycker det är mycket där som är varmluft men opensiteexplorer är ok, ska ta och lägga till.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 92 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.