Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Smäll i Google efter designuppdatering

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98311
    Jimmit
    Deltagare

    Hej på er!

    Är helt ny på detta forum, men känner igen många av användarna från bl.a. seo-forum, wn, twitter m.m.

    Jag driver ingen riktigt “butik” på nätet, utan säljer bara kläder på affiliate via min site modeborgen som finns länkad i signaturen. Denna sida startade jag upp för en månad sedan ungefär.

    Har sedan starten haft en kraftigt ökande besöks-ström och cirka 90% trafik från Google. Också fokuserat mitt arbete mycket hårdare på att jobba med länkar från artikelkataloger, egna bloggar m.m. varvat med några av de stora länkkatalogerna. Hade ett rekord på 681 unika besökare varav 610 var från Google den 17:e. Den 18:e bytte jag design, och råkade i och med det peka länkarna fel till produktsidorna vilket Google verkar snappat upp otroligt snabbt, för sedan dess har jag bara fått in cirka 35-40 besökare per dag via dem. Länkarna pekade bara fel i cirka 10h över en natt, och är alltså åtgärdade. Därför börjar jag bli tveksam till om det är orsaken till att mina besök sjunkit så kraftigt?

    På mina primära sökord har jag åkt ner från första till tredje sidan sedan jag bytte design också.

    Vad den nya designen innebar var i princip bara att jag strukturerade upp sidan mycket bättre ur ett användarperspektiv. La till “Breadcrumbs”, redirectar sök på klänningar från /?q=klänning till /damklader/klanningar/ och liknande. Undrar om det trots 301-redirects gör att Google under en tid ser detta som duplicate content?

    Kanske behöver jag lägga om mitt SEO-arbete helt också hållet? Tacksam för alla råd jag kan få, tycker jag gjort allting mycket försiktigt hittills.

    #147582
    JohanR
    Deltagare

    Inget som har med det här och göra, men ett tips är väl att du ordnar dina priser så att de stämmer överens med sidan man kommer till. Dina priser är dyrare än säljarnas :)

    #147583
    Jimmit
    Deltagare

    @JohanR 46985 wrote:

    Inget som har med det här och göra, men ett tips är väl att du ordnar dina priser så att de stämmer överens med sidan man kommer till. Dina priser är dyrare än säljarnas :)

    Det kan bero på att de uppdaterat sina priser idag. Uppdaterar databasen en gång per dygn så de flesta bör ändå stämma rätt bra?

    #147584
    Sabbacus
    Deltagare

    Hade du likadana URLer innan designbytet? Om du har nya URLer + ny design kommer google, i alla fall inledningsvis, att tolka din webbplats som helt ny och droppa dig några positioner. Har du den reggad i webmastertools och har kvar samma domän och samma IP kommer den att återhämta sig i SERPen relativt snart.

    Om designen betyder helt ny HTML-struktur men med bibehållen länkstruktur kommer ovan också att inträffa, fast med mycket mindre inverkan. Att bara byta utseende mha CSS kommer inte att påverka.

    Det som däremot påverkar är om du sabbade upp dina länkar (så det blev 404or) och Googlebot var där och indexerade när det var trasigt kommer du att sitta i skiten tills dess att din webbplats indexeras igen. Skapa en sitemap över alla korrekta sidor/länkar och lägg upp den på webmaster tools så snabbar du på läkningsprocessen.

    #147587
    Jimmit
    Deltagare

    Yes, alla URLer var desamma innan designbytet.

    Designen innebär en helt ny och mycket renare HTML-struktur än den gamla, dessutom med produkt-taggar och breadcrumbs enligt schema.orgs regler. Även CSSen är helt utbytt.

    Jo, Google var utan tvekan där och indexerade under tiden det var 404:or, fick 121 felrapporter i Webmaster Tools dagen efter. Sitemaps med alla korrekta URLer har jag och de är hämtade enligt Webmaster Tools. De har indexerat drygt 100 000 av mina sidor i nuläget.

    Antar att det är misslyckandet med länkningarna som är boven nu då? Blev osäker angående sjunkandet i serpen berodde på 404:orna även för övriga sidor? Startsidan har bl.a. droppat från förstasidan till tredjesidan på sitt huvudsökord. Och enligt Google cashe av bilden att döma så är det en version som är indexerad efter att 404:orna rättades till.

    Stort tack för svar!

    #147605
    Sabbacus
    Deltagare

    Det är fullt möjligt att du råkat ut för en pingvin också. Hur mycket tid du än lägger på din webbplats är det i slutändan inget mer än en affilliatesajt, och om Google klassar den som “thin affilliate site” (eller motsvarande, de lär ha olika klassificeringar på affilliatesiter) kommer du att droppa placeringar i SERPen vare sig du vill det eller ej.

    #147607
    Jimmit
    Deltagare

    Jag har inte förstått hur “Thin affiliate site” klassas. Innebär inte det mer att man inte adderar något som helst värde? Jag har ändå försökt skriva texter för varje kategori, men kanske måste skriva för varje produkt också? Sen om min site klassas som det borde väl Modegallerian också klassas som det?

    Hur gör ni för att era affiliate-projekt inte ska straffas? :)

    #147654
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det finns inget som med säkerhet säger att Google klassar en affiliatesite som tunn bara för att det är en affiliate-site. Ett drop som kommit i samband med en ny design är med största sannolikhet kopplat till det. Jag ska lyfta några fel som faktiskt är de vanligaste problemen vid ny design:

    Robots.txt eller Meta Robots har kommit med från utvecklingsmiljö och förhindrar indexering.
    URL:er har ändrats och det strular med 301’or
    Den nya designen har egenskaper som gör det svårt för Google att indexera

    Jag skulle gissa att om det bara gått ett kort tag sedan Google fick 404’or och du fått ordning på redirects efteråt, det kan ta någon vecka att få allt på plats beroende på hur ofta Google spindlar siten. Om det inte gått till sig på 2-3 veckor är det mitt råd att be en expert titta över siten.

    #147672
    Jimmit
    Deltagare

    Tack för ditt svar Magnus!

    Ja, att det är kopplat till designbytet känns ganska troligt. Var ju produktsidorna som var felpekade så man hamnade på 404’or under ca 10h över en natt.

    Nej, robots.txt eller liknande är det inga problem med då jag skyddar utvecklingsmiljön med hjälp av ip-filer i .htaccess fil istället.

    URL:erna är desamma som tidigare. Google verkade dock indexera 148 sidor under tiden som de pekades fel, och det verkar ha påverkat hela sidan som är på drygt 100 000 sidor.

    Jag tror (är bara utvecklare så osäker) att den nya siten ska vara enklare att följa för Google. Har arbetat utifrån schema.org:s mallar helt och hållet när det gäller att tagga produkterna, priser, bilder m.m. Tycker det borde vara enklare? Dessutom har jag plockat bort reklambanners som tidigare fanns och då var i flash-format.

    Det låter betryggande att det troligen kommer återgå till det normala ändå. Google verkar spindla vissa sidor dagligen, medan de bara har kollat på vissa sidor en enda gång sedan siten startades. Antar att det har att göra med att vi har över 100 000 unika sidor vilket kanske anses som för mycket för en relativt nystartad sida?

    När jag ändå har startat en tråd här, om jag skulle vilja starta en sånhär sida på engelska, vilket webbhotell rekommenderas då? Man bör antagligen ha ett där servrarna är stationerade i USA eller UK?

    #148585
    blogtraction
    Deltagare

    Hej.

    Jag råkade ut för samma sak. Ett hobbyprojekt tappade 90% av trafiken över en natt. Jag är övertygad om att det är Google Penguin som slagit till. Har sett massor med andra som drabbats av samma effekt. Det verkar uteslutande vara affiliate-siter med kopierat innehåll. Det är ju vettigt iofs av google att göra sig av med article spinnade-siter och affiliate-siter i serpen. Dock tråkigt för mig då vi tappat en stor del av intäkten från sidan. Läs mer: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=76465

    Vi ska testa lite olika saker för att komma tillbaka i serpen igen. Har ni några förslag? Siten är Herrkläder, mode & märkesprodukter online – Dandyville.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.