Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Bästa marknadsföringen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98867
    hardcoredeluxe
    Deltagare

    Hejsan mitt namn är Henrik och jag har precis öppnat upp en klädshop.
    Nu i början har vi inte så jätte stor budget och tänkte höra va ni tycker.
    Jag har en budget på 5000 i månaden på marknadsföring, vilket ställe tror ni jag får ut mest av dessa pengarna google? Tack på förhand mvh Henrik

    #152619
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag får nog mest trafik genom Google adwords. Använder mig mycket av bloggare också. Finns gott om gratis alternativ också. Facebook, mynewsdesk,egen blogg. Free website! N.nu för att göra satellit sidor.

    #152620
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror inte att du skall lägga alla pengarna i samma korg. Något som passar den med pressad budget bra är affilliate, där du betalar för resultatet. Går det bra har du råd att betala mer än 5kkr, går det inte bra kostar det inte särskilt mycket.

    I övrigt så tycker jag att du skall prova dig fram med t.ex. Blocket, Tradera, Fyndiq, Pricerunner etc. Dels lär du dig hur det fungerar, dels kan du vara rätt så säker på att inte missa kanaler som kan ge dig en bra försäljning.

    #152652
    dgraves
    Deltagare

    Som Parvelito säger, testa dig fram!

    Jag har haft en butik i ca. 3 månader och man lär sig hela tiden vilka marknadsföringskanaler som gynnar ens egen butik. Det är väldigt svårt att säga vilken som är “bäst” eftersom många olika produkter och nischar ger olika resultat.

    Vi har prickat in ganska bra lönsamhet med Adwords, men då prickar vi bara de kunder som aktivt söker efter våra produkter. Nu försöker vi marknadsföra oss för att nå de kunder som inte aktivt söker utan som vi vill väcka ett behov hos, och då är det helt andra bullar som gäller.

    Kanaler vi testat: Blocket, Adwords, Aftonbladet-startsida, Göteborgsposten tidningsannons, E-mailutskick, Affiliate-nätverk av olika slag, Facebook, Fyndiq, Eniros annonsering (minns inte vad den heter), diverse bloggare m.fl.

    Svårt att utvärdera i början också. Så som jag gör när jag snackar med marknadsföringssäljare/konsulter är att förklara direkt att jag INTE är intresserad av att betala för att stärka vårt varumärke i och med att vi både är små och nystartade utan är endast intresserad av resultat på de kronor vi lägger i marknadsföring. Vi vill ha ett visst antal ordrar på det antalet vi lyckas slussa in i butiken, så vi kan räkna på konverteringen. Detta är naturligtvis kortsiktigt tänkande men det är vi beroende av då vi har lågt kapital, har man ett större kapital kan man naturligtvis ha många fler faktorer i tankarna så som “återkommande kunder”, “hur många köper om ett tag”, “hur många rekommendationer” osv.

    Hoppas det hjälpte lite grann även om jag inte gav ett direkt svar. I klädbranschen har jag svårt att tro att Adwords skulle fungera bäst då konkurrensen där är STENHÅRD och borde därför vara dyrt om du tar generella sökord. Bloggare tror jag däremot på. Ta kontakt med tjejer (om det är er målgrupp) och skicka dem några gratisprodukter mot att de skriver ett inlägg i bloggen, det ger er både länkar (bra för SEO) och ett personligt uttalande om butiken (trovärdighet).

    Lycka till!

    #152679
    hardcoredeluxe
    Deltagare

    Tack så mycket för svar ni är grymma och tack för all hjälp

    #152680
    hardcoredeluxe
    Deltagare

    En annan sak som jag tänkte på hur funkar dom affiliate sidorna och var kan man hitta dom?

    #152714
    ekungen
    Deltagare

    Jag har också tänkt länge på att marknadsföra via affiliate nätverk men det är svårt att veta vilka som är bra. Har ni något ni skulle kunna rekommendera? Jag tänker på marknad för leksaker, barnvagnar och andra barnartiklar.

    Tack på förhand

    #152715
    Sandblom
    Deltagare

    @hardcoredeluxe 52633 wrote:

    En annan sak som jag tänkte på hur funkar dom affiliate sidorna och var kan man hitta dom?

    Tradedoubler är väll bland de större/de största inom prestationsbaserad marknadsföring.

    Samverka online och tjäna pengar med Tradedoublers affiliatemarknadsföring

    #152721
    OskarK
    Deltagare

    Är det inte rätt höga startkostander bland dom större aktörerna som tradedoubler?

    #152722
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Gissar att du har lite marginal på dina kläder, om du skapar olika tävlingar etc där du lottar ut dina egna kläder då kan du säkerligen lotta ut kläder för 10000kr utan att det kostar dig mer än 5000kr.

    Fundera på vilken din målgrupp är, finns det några bloggare som vänder sig mot samma målgrupp? Kontakta dessa personligen (ett mindre antal) kör någon tävling tillsammans med dem.

    Kan också tipsa om getanewsletter.com en billig tjänst för att skriva proffsiga nyhetsbrev, när väl kunderna strömmar in.

    Lägg lite extra krut på de kunder som handlar av dig, skicka med någon liten bonus pryl. Ring upp kunderna och fråga om de är nöjda med varorna. Gör lite sådana grejer som gör att du särskiljer dig från randombutiken på nätet, då kommer dina kunder säkerligen att återvända och kanske ännu bättre prata om er för sina vänner. Det är ofta lättare och billigare att driva försäljning i befintlig kundstock jämfört med att skaffa nya (men självklart måste man göra både och).

    I övrigt håller jag med om att testa olika kanaler och mät vad som funkar (installera google analytics om du inte redan har gjort det).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.