Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Erfarenheter av affiliatenätverk?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94444
    timmy
    Medlem

    Har lite funderingar på att prova att gå med i ett affiliatenätverk för att se om det kan öka orderantalet.

    Frågan är om det är samma som att kasta pengarna i sjön eller om det kan vara en succé. Vill därför höra med er om ni har några erfarenheter inom området? Vilket nätverk var det i så fall?

    #109823
    ducedo
    Deltagare

    Har hittills endast arbetat “på den andra sidan” genom att marknadsföra företag.

    Det viktigaste för ett mindre företag är att inte erbjuda per klick utan en procentsats av varje försäljning. På så vis är du garanterad att affiliateverksamheten slutar med förtjänst.

    Du bör även börja med affiliatenätverk som inte kräver månadsavgifter utan endast kostar när en publisher får betalt.

    #109825
    timmy
    Medlem

    Fick ju tips av dig att kolla på adtraction vilket jag gjort. Procentsats ser jag också som en självklarhet men man vill ju också gå med i ett nätverk som har en del publishers. Känns inte som det är så stor chans att många annonserar för ens produkter annars.

    #109869
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    VI körde afiliate förut, men för vår del kändes det till slut bortkastat eftersom vi märkte att många av våra gamla kunder gick via sina invanda affiliatelänkar även vid tionde köpet, och då blev vi lite less på att betala ut provision för samma kunder hela tiden. Vi avslutade då programmet och fick en massa provisionspengar över för att göra annat med. Vår försäljning har inte minskat genom detta utan för oss var det en ren vinst att avsluta programmet.

    #109872
    PatrikS
    Deltagare

    Vi har precis börjat att testa den här sortens marknadsföring. Vi är snåla och börjar med dem affiliatenätverk som inte kräver någon start- eller månadskostnad från oss som annonsör.

    Vi får ge det någon månad för att kunna utvärdera :)

    #109880
    timmy
    Medlem

    Kodmyran: Ok, det är bra att veta. Men å andra sidan så ökade väl försäljningen när ni gick med i nätverket? Om den då inte minskade när ni gick ur så borde det vara rätt så positivt att ha varit med över huvudtaget, eller har jag fel? :)

    itforbarn: Intressant! Väntar med spänning på utvärderingen!

    #109883
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det var positivt för vår del första året då försäljningen ökade, sedan låg den på samma nivå och då vände trenden och det blev bara en kostnad.

    Så jag vet inte om det kändes som positivt i och med att vi betalade för våra egna kunder i ca två år innan vi upptäckte detta. Effekten blev också att ställen där vi tidigare haft länkar gratis gick med i affiliateprogrammet och på så sätt fick betalt för att slussa kunder vi tidigare fått in gratis, och som vi troligen också haft kvar gratis annars.

    Slarv av mig, men jag hade faktiskt inte tänkt att detta kunde hända innan jag satte mig ner och gjorde en djupanalys av köp från nätverket. Det finns en anledning att ex adlibris enbart betalar provision för nya kunder.

    #109890
    MonsterM
    Deltagare

    Vi hade tänkt oss prova på affiliatenätverk oxå och har då sökt oss till de som bara kostar när ett köp genomförs men har blivit nekade att gå med då de nätverk vi varit i kontakt med anser att möbelbranchen har för dålig konvertering. Jag kan förstå hur de tänker, men att nätverken inte ens frågar hur mycket vi är beredda att lägga på varje avslutat köp tycker jag är dåligt.

    Så för våran del är det nog att betala per klick som gäller.

    #109892
    ducedo
    Deltagare

    @Kodmyran 5126 wrote:

    Det finns en anledning att ex adlibris enbart betalar provision för nya kunder.

    Intressant idé men frågan är hur användarna reagerar? Ur användarperspektiv så verkar det förmodligen ganska snålt och frågan är om det kan ge negativ effekt?

    #109897
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @ducedo 5135 wrote:

    Intressant idé men frågan är hur användarna reagerar? Ur användarperspektiv så verkar det förmodligen ganska snålt och frågan är om det kan ge negativ effekt?

    Självklart reagerar affiliatsen, många väljer naturligtvis att inte använda Adlibris, medan andra fortfarande gör det. Slutkunderna tror jag knappast bryr sig. Jag förstår dock bägge sidor, annonsörerna som inte vill betala för samma kund vid varje köp ( då kan de lika gärna sänka priset med de procenten i stället), och affiliatsen som avskyr liknande upplägg.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.