Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Vad lägger du på adwords i månaden?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100337
    Elipia
    Deltagare

    Hej!

    Detta är min första post här på forumet! :)

    Vi börjar bli klara med vår site, och arbetar nu på innehållet / produktbeskrivningar.

    Jag har börjat planera marknadsföringen, och har lite frågor till er som är insatta och har erfarenhet.

    1. Vad lägger ni på adwords i månaden ungefär?
    2. Hur högt är ert CPC genomsnittligt? Vad är rimligt?
    3. Vad har ni för konverteringsgrad?

    När jag räknar efter så tänker jag såhär; för att det ska löna sig med adwords bör man ha en konverteringsgrad som är hög nog att betala annonserna.

    Så om jag konverterar 2% av alla klick, och ett klick kostar 5 kr måste jag spendera 250 kr för ett köp? Om jag då inte tjänar så mycket per köp i genomsnitt så lönar sig det inte för mig.

    Dela med er av hur ni tänker, alla kommentarer är värda guld för mig som är ny!

    #165593
    prylsjuk
    Deltagare

    Jag har inget exakt svar på hur mycket vi använder då jag precis börjat med det. Det är svårt att veta innan vad man kommer konvertera innan man börjar och det är väldigt svårt att veta vilka ord som kommer sälja bäst. Enligt mig så får du räkna med att det inte går jämt ut i början, då du måste testa dig fram och allt eftersom sålla bort de ord som inte konverterar. Det tar lite tid med Adwords, inget man vet bara sådär över en natt. :)

    #165595
    Elipia
    Deltagare

    @prylsjuk 66597 wrote:

    Jag har inget exakt svar på hur mycket vi använder då jag precis börjat med det. Det är svårt att veta innan vad man kommer konvertera innan man börjar och det är väldigt svårt att veta vilka ord som kommer sälja bäst. Enligt mig så får du räkna med att det inte går jämt ut i början, då du måste testa dig fram och allt eftersom sålla bort de ord som inte konverterar. Det tar lite tid med Adwords, inget man vet bara sådär över en natt. :)

    Det är precis därför jag undrar hur det ser ut för de som har varit med i gamet ett tag. Det är alltid bra med referensramar så man har något att utgår ifrån, eller något att sträva emot.

    #165633
    VATadviser
    Deltagare

    @Elipia 66599 wrote:

    Det är precis därför jag undrar hur det ser ut för de som har varit med i gamet ett tag. Det är alltid bra med referensramar så man har något att utgår ifrån, eller något att sträva emot.

    Hej

    Jag vet att många som jobbar med Adwords har svårt att få lönsamhet i första köpet om deras produkter kostar lite mindre. Men jag vet också att företag med din typ av produkter räknar med att kunden som handlar skall handla igen och igen. Flera jag talat med genom åren har sagt att de inte räknar med lönsamhet på en ny kund förrän vid 3:e köpet ungefär. Sedan är det lönsamt.

    #165634
    danielandersson
    Deltagare

    Alltså.. frågan har varit uppe förut.

    Alla tre frågor du ställer är irrelevanta. Om du lägger 500 kr per köp men har marginaler på 1000 kr per köp så spelar ju inte klickkostnaden någon roll (eller konverteringen).

    Allt som spelar roll är kostnaden per konvertering kontra täckningsbidrag/marginal på order/köp.

    Så länge du går plus så bör du väl försöka slänga så mycket pengar som möjligt på AdWords (eller all reklamform egentligen).

    #165639
    Elipia
    Deltagare

    @VATadviser 66641 wrote:

    Hej

    Jag vet att många som jobbar med Adwords har svårt att få lönsamhet i första köpet om deras produkter kostar lite mindre. Men jag vet också att företag med din typ av produkter räknar med att kunden som handlar skall handla igen och igen. Flera jag talat med genom åren har sagt att de inte räknar med lönsamhet på en ny kund förrän vid 3:e köpet ungefär. Sedan är det lönsamt.

    Tack för den insikten, värdefullt för mig att tänka på när jag sätter upp min adwords-strategi!

    #165640
    Elipia
    Deltagare

    @lunarmys 66642 wrote:

    Alltså.. frågan har varit uppe förut.

    Alla tre frågor du ställer är irrelevanta. Om du lägger 500 kr per köp men har marginaler på 1000 kr per köp så spelar ju inte klickkostnaden någon roll (eller konverteringen).

    Allt som spelar roll är kostnaden per konvertering kontra täckningsbidrag/marginal på order/köp.

    Så länge du går plus så bör du väl försöka slänga så mycket pengar som möjligt på AdWords (eller all reklamform egentligen).

    Jag skriver ungefär samma sak som du under mina 3 frågor i min första post. Eller har jag missförstått?

    #165649
    danielandersson
    Deltagare

    @Elipia 66652 wrote:

    Jag skriver ungefär samma sak som du under mina 3 frågor i min första post. Eller har jag missförstått?

    Ahjomenvisst, det gör du ju faktiskt. Jag läste 3 frågor och tänkte “va fasen, nu ska jag svara!” ;)

    Men.. eftersom du resonerat dig fram till rätt slutsats, så behövs väl inte ens frågorna? Eller tänker du om någon annan hittat något konstigt magiskt?

    #165650
    Kocken
    Deltagare

    @VATadviser 66641 wrote:

    Hej

    Jag vet att många som jobbar med Adwords har svårt att få lönsamhet i första köpet om deras produkter kostar lite mindre. Men jag vet också att företag med din typ av produkter räknar med att kunden som handlar skall handla igen och igen. Flera jag talat med genom åren har sagt att de inte räknar med lönsamhet på en ny kund förrän vid 3:e köpet ungefär. Sedan är det lönsamt.

    Gissar att de bolagen inte går så bra och/eller har andras pengar att leka med. Brukar vara Adwordskonsulter som svänger med sådant för att de själva ska tjäna pengar.

    Gör en egen kalkyl på en snittorder i ett kalkylprogram och lek med kostnad per klick och konvertering.

    #165651
    Pelmered
    Deltagare

    Det är egentligen inte svårare än så och så länge man känner att det går ihop eller har ekonomiskt försvarbara förluster(om man vill växa eller försöker få nöjda återkommande kunder) så finns det ju inget maxtak för hur mycket man kan lägga.

    Man kan också lägga väldigt mycket tid på att försöka optimera konverteringen genom att testa sig fram. Olika kombinationer av sökord, texter m.m. Eftersom annonsmarknaden och sökningarna hela tiden ändras gäller det att man kontinuerligt jobbar med att testa nya kombinationer för att hålla konverteringen uppe. Ju mer man håller på med det ju bättre känsla får man för vad som kommer att fungera vilket också gör att man inte behöver lägga lika mycket tid på det efterhand.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.