Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Marknadsföring b2b

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100478

    Hej, Märker att de flesta diskussionerna här handlar om marknadsföring mot privatpersoner vilket är förståeligt men tar tacksamt emot lite tips från andra som håller på med b2b. Vi har satsat hårt på SEO och Adwords men inte så mycket mer i dagsläget. Vad sägs om e-postmarknadsföring, sociala medier, affiliate osv? Tack på förhand.

    #166636
    SamH
    Deltagare

    Min erfarenhet av b2b är att hålla sig till mässorna samt göra reklam genom branschorganisationens interna magasin om sådana finns. Du har bra mycket högre ROI% på det anser jag än de mer traditionella medierna som börjar spammas. Men nu är jag inte inne i truckbranschen heller så kan ha helt fel där.
    E-post är historia, de åker bara ned i spamkorgen såvida du inte skickar ut till existerande kunder. Dessutom sänker det trovärdigheten för din domän om personer får mail de inte förväntat sig.

    Ett bra sätt är även att följa upp hos dina existerande kunder. Tex erbjud dom 10% av vad nästa person de värvar beställer i cashback. Eller erbjud dom % om de lägger upp på sin facebook sida att de precis inhandlat XXX från truckcentralen.

    Lite ideer bara.

    #166641
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    SEO och Adwords är det som fungerat bäst för oss. Mass E-post fungerar bra för förbrukningsprodukter som “alla” behöver, ex kopieringspapper men det är väl inte så troligt att det fungerar bra för truckar.

    Mer personaliserade epostutskick, av typen “Du har köpt A av oss kanske vill du köpa till tillbehöret B” eller “Det är dags för service på din truck, kontakta oss för bokning”. Nyckelordet är relevans, att få veta varför man får just det där mailet.

    Om jag vore du skulle jag söka på dina viktigaste sökord, se vilka träffar som kom upp och försöka hitta samarbeten med relevanta sidor som skulle kunna driva trafik till dig. Sen försöka få till resultatbaserade samarbeten.

    #166646
    Mr Jonas
    Deltagare

    Hej
    Gör något på blocket eller tradera där många försöker sälja begagnade truckar till löjligt höga priser.
    Visa fördelarna med era nya truckar (rena, fina, säkra, bra finansiering, bara 10% dyrare än en begagnad).
    Dvs få kunder som funderade på att köpa en beg. till att köpa en ny.
    E-post reklam till företag skall undvikas. (Punkt Slut)

    Ett annat tips kan vara Lund i Karlstad – (kontorsposten.se)
    Var med i deras utskick och fick svar i flera år efter.
    .

    #166669
    Fruktsam
    Deltagare

    @SamH 67779 wrote:

    E-post är historia, de åker bara ned i spamkorgen såvida du inte skickar ut till existerande kunder. Dessutom sänker det trovärdigheten för din domän om personer får mail de inte förväntat sig.

    Det är inte min erfarenhet faktiskt. Men det beror nog lite på hur man marknadsför sig via mail med.
    Jag har haft väldigt bra respons via mail, och även många av de som inte nappat har läst mailen flera gånger, så det är få som hamnat direkt i papperskorgen.
    Men jag väljer också noga vilka jag skickar till och skriver alltid personliga mail direkt riktade till dem. Jag är inte intresserad av att bara sälja utan jag vill hitta bra samarbetspartners och skapa en bra relation.

    #166670
    Fruktsam
    Deltagare

    Något jag tänkte på just för truckcentralen är om det kanske finns någon medlemsorganisation som du kan samarbeta med och ge rabatt till medlemmar. Dels får du ju ut ditt namn till många personer på det viset och sen tenderar nog många att vända sig till de som de har rabatt hos, även om det kanske inte innebär lägre priser än hos konkurrenter i slutändan.

    #166719
    bslask
    Deltagare

    Eftersom jag själv köper truckar på mitt “riktiga jobb” blev jag nyfiken på din shop, men den verkar vara hackad??!! får följande text när jag besöker www(punkt)truckcentralen(punkt)se

    “Hacked by DistinguisheD / Millikuvvetler.NET !!” klockan 13:26 12 aug.

    Gällande frågan, så håller jag med om att mässor är bra, men även försöka vara med i några av alla Logistikmagasin som skickas ut till potentiella kunder.

    #166721

    B2b handlar till stora delar om att bygga upp en långsiktig och god relation till sina kunder i jämförelse till vad b2c ofta handlar om då företag söker snabba avslut från sina kunder.

    Det ena utesluter givetvis inte det andra och det är givetvis även en fördel med en långsiktig och god relation till sina b2c-kunder.

    Man får fundera lite kring vilken målgrupp man har och var dessa bäst finns. Eftersom detta är ett forum kring e-handel kan man förvänta sig att alla ens kunder bör finnas på nätet. Sen är då frågan genom vilken kanal man ska nå dessa. Generellt skulle jag vilja säga att för långsiktiga relationer passar sig sociala medier bäst. Adwords exempelvis passar sig bättre för snabba avslut men även här finns det undantag, exempelvis riktigt stora företag som helt enkelt förväntas syna på ett visst sökord.

    Vad du specifikt skulle kunna göra som truckcentralen kring sociala medier är att bygga upp ett community kring din hemsida där du skriver om branschspecifika tips och tricks. Sen korsmarknadsför du din sida genom dina sociala mediekanaler. Främst Facebook då. Tanken är att det är till din sida man ska komma när man har en fråga kring truckar etc. Genom denna typ av korsmarknadsföring där all textinnehåll ligger på din hemsida får du även bra med SEO på köpet.

    För riktigt värdefulla och långa relationer fick jag av en god vän tipset om att lära sig spela golf. Och googla gärna kring vad de olika golftermerna innebär så man slipper stå där som ett fån när man beskriver sin smärta i ena benet och ber om att få bättre handikapp ;-)

    Skämt åsido. Detta är ett intressant ämne som jag gärna följer vidare och hoppas på fler insiktsfulla kommentarer kring.

    #167107
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Vad anser ni om att skicka fysiska brev som B2B? Telefonsamtal kan lätt ratas som vanliga “telefonförsäljare” och epost kan snabbt hamna i skräpkorgen, då borde väl ett fysiskt brev fungera rätt bra. Eller känns det bara föråldrat?

    #167126
    Plastskivor
    Deltagare

    Om det finns X företagskunder som inte är snabba till avslut så finns det säkert Y företagskunder som vill göra snabbt avslut.
    Om man är en liten aktör så behöver man inte bygga en verksamhet som ska passa alla. Snarare gäller det att hitta de kunder som du verkligen kan tjäna pengar på och då spelar det kanske ingen roll om X >> Y (vilket dock inte alls är säkert även om du tror det).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.