Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Tv-Reklam eller Annonsplatser

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100917
    wolfnoodle
    Medlem

    Hej, jag kommer troligtvis 1 december få igång min webshop, Marknadsföringen är något som jag förstått som extremt viktigt.

    Just nu har vi planerat att trycka upp 500-1000 stickers och skicka ut till Sveriges 25 största städer där vi placerar dessa på välbesökta platser, annonstavlor etc.

    Stockholm 864 000
    Göteborg 549 839
    Malmö 280 415
    Uppsala 140 454
    Västerås 110 847
    Örebro 107 038
    Linköping 104 232
    Helsingborg 91 457
    Jönköping 84 423
    Norrköping 83 561
    Lund 76 188
    Umeå 75 645
    Gävle 68 700
    Borås 63 441
    Mölndal 60 973
    Södertälje 60 279
    Eskilstuna 60 185
    Karlstad 58 544
    Halmstad 55 688
    Växjö 55 600
    Sundsvall 49 339
    Luleå 45 467
    Trollhättan 44 498
    Östersund 43 796
    Borlänge 39 422
    Runda slängar 3 000 000 miljoner människor i det här området varav rimligtvis 30-40 % lägger märke till

    Formatet vi har tänkt oss är B2 707mm x 500mm , vilket ligger på mellan 4-7 kr st beroende på leverantör

    Detta för att komma ut fysiskt i världen, samt att kostnaden är minimalistisk, det kostar ju bara tid egentligen + några hundralappar är det någon som, har erfarenhet av att trycka posters / stickers med QR-kod, info webadress etc ?

    Utöver detta kommer vi att ha cirka 50 000 till att starta med, Att annonsera på TV i Sthlm + Gotlands området ligger på 75 000:- men allt är ju troligtvis uppbokat runt jul, och därför tittar vi också på att vänta till februari och spara ihop resterande för att kunna annonsera i mars.

    Alternativ två är att lägga allt mellan 1 december till 30 december med störst fokus mellan 10-20 samt 25-29 dec på internet, förutom Adwords och Facebook, vilka kanaler skulle ni rekommendera ?

    Finns det andra alternativ som kan vara bättre tar jag emot dessa gladeligen !

    #169746
    Anton A
    Deltagare

    @wolfnoodle 71452 wrote:

    Hej, jag kommer troligtvis 1 december få igång min webshop, Marknadsföringen är något som jag förstått som extremt viktigt.

    Just nu har vi planerat att trycka upp 500-1000 stickers och skicka ut till Sveriges 25 största städer där vi placerar dessa på välbesökta platser, annonstavlor etc.

    Detta för att komma ut fysiskt i världen, samt att kostnaden är minimalistisk, det kostar ju bara tid egentligen + några hundralappar är det någon som, har erfarenhet av att trycka posters / stickers med QR-kod, info webadress etc ?

    Utöver detta kommer vi att ha cirka 50 000 till att starta med, Att annonsera på TV i Sthlm + Gotlands området ligger på 75 000:- men allt är ju troligtvis uppbokat runt jul, och därför tittar vi också på att vänta till februari och spara ihop resterande för att kunna annonsera i mars.

    Alternativ två är att lägga allt mellan 1 december till 30 december med störst fokus mellan 10-20 samt 25-29 dec på internet, förutom Adwords och Facebook, vilka kanaler skulle ni rekommendera ?

    Finns det andra alternativ som kan vara bättre tar jag emot dessa gladeligen !

    Skippa tv-reklamen! Det kostar mer än det smakar och för att det ska få god effekt måste man köra det upprepade gånger.

    Beror lite på vad det är för produkt såklart.
    Adwords+Facebook kan absolut fungera. Samarbeten med bloggar kan även fungera.

    #169747
    wolfnoodle
    Medlem

    @skinza.se 71453 wrote:

    Skippa tv-reklamen! Det kostar mer än det smakar och för att det ska få god effekt måste man köra det upprepade gånger.

    Beror lite på vad det är för produkt såklart.
    Adwords+Facebook kan absolut fungera. Samarbeten med bloggar kan även fungera.

    Känner också att TV blir lite för saftigt samt att uppstarten kan bli lite för mjuk för min smak om jag inte marknadsför i början.

    Angående produkten så får ni se hehe, det är en unik konsumeringsprodukt som är något kontroversiell i sverige. :) Tack för svar, sammarbete med bloggar ? Typ snacka med folk inom det området som bloggar och betala dem för att skriva ett inlägg om vår sida eller lägga en header då ?

    #169748
    mephisto73
    Deltagare

    Runda slängar 3 000 000 miljoner människor i det här området varav rimligtvis 30-40 % lägger märke till

    Jag tror att du överskattar räckvidden hos dessa stickers något om du räknar med att 30-40% av befolkningen i en stad ska lägga märke till / agera på era stickers. Annonsblindhet är ganska utbrett och folk är nog ganska avtrubbade vad gäller sånt.

    Når du ut till 1% (som agerar på något sätt) av dessa 3 miljoner ska du vara GRYMT nöjd.

    Lycka till!

    #169754
    wolfnoodle
    Medlem

    @mephisto73 71455 wrote:

    Jag tror att du överskattar räckvidden hos dessa stickers något om du räknar med att 30-40% av befolkningen i en stad ska lägga märke till / agera på era stickers. Annonsblindhet är ganska utbrett och folk är nog ganska avtrubbade vad gäller sånt.

    Når du ut till 1% (som agerar på något sätt) av dessa 3 miljoner ska du vara GRYMT nöjd.

    Lycka till!

    Oj, ja det kanske är så illa, jag menar ju självklart inte att 40 % ska gå in på sidan men lägga märke till varumärket / namnet. 1 % som agerar skulle jag kunna tänka mig men ack så fel jag kan ha. Det kommer nog bli ganska svårt att mäta detta då posters’na kommer komma upp i lite olika takt beroende på om man känner någon i staden i fråga.

    En idé jag har är att man går ihop och på något sätt registrerar vilken stad man har tillgång till och sedan skickar posters till varandra. Dock har jag för mkt att göra nu för att styra upp något sådant..

    #169755
    argit
    Deltagare

    Vad är syftet med reklamen är det att bygga ert företags varumärke eller är det att sälja?

    Tv-reklam kan ni aldrig räkna hem i försäljning, varumärkesbyggande är det mycket effektivt men också en dyr historia.

    #169756
    Prix
    Deltagare

    1% låter trots allt mycket. Men jag kanske bara är pessimist.

    #169757
    wolfnoodle
    Medlem

    @argit 71462 wrote:

    Vad är syftet med reklamen är det att bygga ert företags varumärke eller är det att sälja?

    Tv-reklam kan ni aldrig räkna hem i försäljning, varumärkesbyggande är det mycket effektivt men också en dyr historia.

    Syftet är väl främst att få igång försäljning och via bra beredskap, snabba leveranser och bra service bygga varumärket via word of mouth så att säga.

    Som många sagt är kanske tv-reklam lite för tidigt att dra igång med direkt och kan nog bli en besvikelse. Såhär i efterhand önskar man ju att man haft igång shoppen i november på smygstart men det är ju minst sagt lättare än gjort.. Tyvärr.

    @Prix 71463 wrote:

    1% låter trots allt mycket. Men jag kanske bara är pessimist.

    Hmm ja, jag vet inte och så länge folk inte skannar QR-koden kommer jag aldrig få veta om trafiken kommer från planschen eller något annat ospårbart (typ rekommendation eller så)..

    1% är 30 000 om jag inte räknar fel, 3500:- kostar affischerna, det är alltså 8 kronor per agerande kontakt, detta börjar kännas ovärt om 1 % nu stämmer men samtidigt kan man ju ha fel, svårt detta men pengarna är inte speciellt stora ändå så jag tror nog att jag ger det ett försök, kanske fokusera mer på sthlm, gbg & malmö, där vet jag ju dessutom att jag får upp alla samtidigt.

    #169758

    @wolfnoodle 71464 wrote:

    1% är 30 000 om jag inte räknar fel, 3500:- kostar affischerna, det är alltså 8 kronor per agerande kontakt

    Skriver du fel eller räknar du fel? Om du får 30.000 människor för 3500:- är det 11 öre per kontakt.

    Jag instämmer i kören kring att 1% som tar action förmodligen är en STOR glädjesiffra.

    #169759
    C.Larsson
    Deltagare

    Annars om du inte vill ha qr kod kan du ha en specefik Välkommen rabatt kod på, då vet du ju också att det kommer från planschen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.