Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Erfarenheter från ODR och ADR?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94615
    timmy
    Medlem

    Nu när ett nytt nummer av Du & Co har kommit ut så blir jag återigen lite intresserad av att prova direktreklam med posten.
    Tänkte kolla om det är någon som har några erfarenheter av det? Tidningen är inte så objektiv så det är svårt att få en uppfattning om hur bra det egentligen är!

    För er som inte vet så står ODR för oadresserad direktreklam och ADR för adresserad direktreklam :)

    #111522
    Richie72
    Deltagare

    Jag läste också tidningen och blev intresserad, men jag tror att posten är bra på reklam inte att postens reklam är bra. Men det skulle vara kul att höra någon som provat, vet att man har ganska exakta träffsiffror. Typ 0,02 % handlar om det är ett rabatterbjudande.

    #111523
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har inga siffror, men jag har sett en del undersökningar om hur reklam fungerar.

    Direktreklam är svårt att omsätta till att handla något på Internet, om det inte är väldigt exakt vad man just då behöver som erbjuds. (Typ leksaker som julklappar till jul, blommor till rabatterna på våren, vinterdäck på senhösten etc).

    Man läser inte direktreklam framför datorn, och det man ser i ett reklamblad etsar sig inte fast särskilt hårt i minnet om det inte verkligen anspelade på något man behöver just där och då. (Det är därför vi får erbjudande om att låna pengar i brevlådan så gott som varje dag, för det är något som människor i stort önskar sig mer utav rätt ofta). Den mesta reklamen vi läser är sådant som kommer från en avsändare som man brukar handla ifrån. Vi har en förmåga att bygga lojalitet med företag vi brukar göra affärer med, och för fysiska butiker på en ort kan det vara ett bra sätt att underhålla relationen och lojaliteten genom att kommunicera med direktreklam i sitt närområde.

    Kuponghäften hade tidigare en rätt bra genomslagskraft eftersom folk blev nyfikna och tittade i dem, men då skickades det kuponger med svarspost, inte via nätet. Nu görs det färre och färre kuponghäften eftersom jag anar att kostnaden för dem blivit för höga i förhållande till svarsfrekvenserna. När vi som folk betraktat styrt över mer och mer på nätet för informationsinhämtning och utbyte av densamma har vi tagit med oss viljan att byta pengar mot varor dit, och vi söker gärna nya källor att handla från i det nya. Att köpa från “gamla” företag som marknadsför sig på papper är ute, passé och förlegat.

    Kanske förändras det om vi surfar mer med mobilen så att det blir närmare mellan reklamen och vad man vill att mottagaren sedan skall göra för handling efter att ha sett den?

    #111524
    Micke
    Deltagare

    har inte testat men tiden man tar på sig att läsa och svara i den här tråden så hinner man ju nästan printa 1000 reklamblad och ge någon unge utan sommarjobb uppdraget att dela ut dom. Sen är det bara att mäta! Ge dom som handlar en rabattkod så du kan spåra att dom fått din flyer.. :-D

    Sen bör man väll segmentera lite med och värdera lite vilka delar av staden som ger mest, vilka datum som ger mest (det är inte för inte att det alltid är 2kg reklam dagarna innan 25?)

    Jag är ett fan av lite guairlla marknadsföring och det hade varit kul om du fick upp lite tavlor med reklam utanför museeum och konsthallar, ett taveltryck med text över “finare konst hemma, http://www.url.” ? :-) Sen är det bara att ringa runt till tidningar och tipsa =)

    Eller sätta upp fina/roliga tavlor lite överallt och alltid ha en i slutet där det står något inbjudande?

    #111525
    Richie72
    Deltagare

    [QUOTE=Micke;6942….hinner man ju nästan printa 1000 reklamblad och ge någon unge utan sommarjobb uppdraget att dela ut dom. Sen är det bara att mäta! Ge dom som handlar en rabattkod så du kan spåra att dom fått din flyer.. :-D

    Jag har testat lite pappersreklam med rabattkoder och en del tidningsreklam. Reklamblad har jag skickat till alla Scandic hotell (hotellpersonal behöver stödstrumpor och jag har hört att Scandic uppmanar personalen att ha det när de jobbar). Det gav inget annat än en trist känsla av att ha kastat bort både tid och pengar (även om det gav nyttig info och kan omskrivas som en investering i kunskap). Jag har fortfarande en rabattkod som heter scandic men den utnyttjas inte av någon förutom en kund som ringde och bad om rabatt (varpå jag sa skriv scandic i rabattkodsrutan).

    Tror att kopplingen läsa papper/tidning/rabattkodshäfte/reklamblad och handla på internet för långsökt. De som handlar på internet söker på internet!

    #111536
    timmy
    Medlem

    Tror som de flesta här att har man en webshop så är det bäst att annonsera på nätet. Vill man bygga varumärket kan man ju titta på andra alternativ.

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Ett bra sätt för mig hade varit att sätta upp tavlor på olika ställen om du säger Micke. Bra idé. Får se hur jag lyckas med att sätta upp tavlor runt museum å sånt bara, känns som det kan bli lite krångel.

    Någon annan som har erfarenheter av direktreklam?

    #111548
    jpettersson
    Deltagare

    Jag håller med om att det är betydligt bättre konventering från internetbaserad reklam.

    En sak jag undrar, försäljare av annonser i tidningar brukar alltid framhålla att även då google adwords är billig och genererar mycket trafik så skall man välja att annonsera hos dem för att det är “varumärkesbyggande”. Min undran är således, ger besökare från tidningsannonser starkare varumärke än besökare från adwords? För enligt våra mätningar så ger google betyligt lägre CPC än motsvarande tidningsannonser (vilket är lite iofs är lite svårare att mäta). Även fast man blir mer specifik i sin google annons så borde väl en besökare därifrån bygga ens varumärke lika mycket som en besökare från en annons. Det samma gäller väl även i viss mån bannerannonser på nätet där CPC många gånger kan vara många gånger högre än hos adwords.

    Har ni andra några funderingar/erfarenheter kring detta? Eller är jag fel ute? Det bästa är väl om man har råd med allt och annonsera på alla platser man kan hitta. Såsom de stora företagen.

    MVH
    Jesper

    #111552
    Parvelito
    Deltagare

    Är man stor, och har hundratusentals återkommande kunder så är varumärkesbyggande reklam ofta bra. Men för de som omsätter mindre än 500 millar/år så tycker jag gott att man kan skippa rikstäckande varumärkesbyggande reklam :-)

    #111556
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det handlar också mycket om målgrupp tror jag. Vad vi med e-handel tenderar att glömma är att det faktiskt finns en värld utanför webben:eek:

    Exempelvis i min trädgårdsbutik så annonserar jag i en del tidningar, och det ger hyfsat direkt resultat. Framförallt så bygger det faktiskt varumärke genom att människor blir medvetna om att vi finns. Jag ser exempelvis att en hel del kunder som söker direkt efter vårt namn på nätet. Det är också de som har hög konverteringsgrad, och gör ganska stora köp. Många ringer också, och talar då om att de sett annonsen här och där. MEN, dessa kunder är oftast trädgårdsintresserade 50 + damer och uppåt. De blir superglada när de kan beställa direkt på telefon, och de vill absolut ha en katalog att titta i. De blir besvikna när det inte finns och så ska de be barnbarnet om hjälp att besöka butiken.

    #111633
    jpettersson
    Deltagare

    Hej Kodmyran

    Hur vet du att de som söker på ditt butiksnamn kommer från tidningar? Jag vet att många istället för att skriva in webbadressen i adressfältet istället söker på google (oftast i web tool bar) för att på sätt klicka sig in. I vårt fall så kommer det en hel del som sökt på hemlängtan eller hemlängtan.com via google. Jag är inte helt säker på att dessa har läst tidningar och på så sätt hittat butiken. Min det är ju lite svårt att se statistik för detta…

    Min poäng i mitt föregående inlägget var denna:
    Sker inte det mesta av varumärkesbyggandet när du har en kund som besöker butiken? Den kommer då kolla runt och förhoppningsvis gillar den butiken och dess produkter. Detta borde vara betydligt mer varumärkesbyggande än att en person ser annons eller logga någonstans. Således, så borde man helt enkelt försöka få så många in i butiken för en så billig CPC som möjligt och då är nog Google Adwords svårslaget. Har ni andra erfarenheter? SEO kanske?

    MVH
    jpettersson

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.