Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Fråga om affiliate leads

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101749
    magda1977
    Deltagare

    Hej gott folk!

    Jag är i färd att starta min första butik på nätet. Ska sälja olika kläder och leksaker för barn. Jag har ca 20% marginal på priset och då är kommissionen till betalningslösnigen inkluderad, kanske inte jättemycket men en bra start

    Jag har bland annat funderat på att använda affiliates för att få in kunder till min butik och jag har lite frågor kring det.

    Om vi förutsätter att jag har 20% marginal på de varor jag köper, vad är rimligt att man betalar en hyfsad/bra affiliate för ett köp lead? Dvs kunder som kommer genom affiliate köper en eller flera produkter.

    Jag har funderat på 5-6% av varans pris så att jag ändå har lite pengar över för mig själv….

    Är det för lite?

    Vad är era erfarenheter?

    Mycket tacksam för svar!

    Magdalena

    #174597
    Jeff
    Deltagare

    Jag skulle rekommendera att du läser igenom t.ex. AdRecords blogg, de gör ett inlägg om alla nya annonsörer. Där kan man skapa sig en bild av vilka procentsatser butiker inom olika branscher ligger i dagsläget. Lägger man sig högt riskerar det att äta upp hela ens marginal, lägger man sig lågt kommer förmodligen väldigt få annonsörer välja ens program när de kan tjäna mer på att skicka sina besökare till någon annan.

    #174599
    Sabbacus
    Deltagare

    En generell linje är att ge 10% till publishern. Det varierar dock mellan två och 20% beroende på vad som säljs. På hemelektronik och biljardbord (priser över 5000 SEK) vill man inte gärna ge bort ett par tusen på en inkommen försäljning.

    Ett alternativ är att beräkna din snittorder och därefter bestämma hur mycket du vill ge till publishern och därefter beräkna procentsatsen.

    Exempel: Din snittorder är 700SEK och du tycker då att du vill/kan ge 50 kr i provision. Beräkna ut procentsatsen (50/700 = 7%) och använd denna.

    Sedan kan man, i alla fall hos Adrecord, ha nivåstegar som annonsör och då belöna publishers som säljer mycket. T.ex. att de publishers som genererar färre än 10 försäljningar får 7% medan de som levererar mer får 10%. Det blir då en morot för publishern att skärpa sig lite extra för just Dig.

    #174600
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Tack för omnämnande!

    Viktigt att tänka på är att provisionen bara är en siffra, nivån på den säger egentligen ingenting om ett affiliateprogram blir lyckat eller inte. Minst lika viktiga värden, om inte viktigare, för om en butik är lönsam att marknadsföra för affiliates är medelordervärde, som Sabbacus är inne på, och så klart konvertering(!).

    Se det som en triangel med de tre hörnen provision, medelordervärde och konvertering. Fungerar alla hörn på triangeln finns goda förutsättningar att locka affiliates att marknadsföra programmet, men är ett hörn svagt måste det kompenseras upp av att ett annat hörn stärks upp, t ex så kan en låg konvertering stärkas upp genom att erbjuda affiliates högre provision.

    Exempel:

    Affiliates räknar ofta avkastning per skickad besökare till en butik.

    Skickar en affiliate 100 besökare till butik A och konverteringen är 2% och provisionen 10% och medelordervärdet 1000 kr så blir förtjänsten 200 kr, eller per skickad besökare 2 kr.

    Om butik B erbjuder samma provision men konverteringen är 1% så blir avkastningen 1 kr per skickad besökare, men dubblar butik B provisionen till 20% blir resultatet för affiliaten densamma på sista raden, 2 kr per skickad besökare.

    Stora välkända etablerade butiker har ofta en högre konvertering än mindre och nystartade butiker och därför måste den mindre butiken erbjuda en bra (hög) provision för att locka affiliates att marknadsföra butiken. För nya butiker är det a och o att se affiliatemarknadsföringen i första hand som en marknadsföringskanal och inte en renodlad försäljningskanal. Ge bort så mycket provision det bara går initialt för att få fart på programmet och få in nya kunder. Sälj sedan direkt till kunderna vid återkommande köp med hjälp av nyhetsbrev eller liknande och behåll hela marginalen själv. På sikt när det blivit lite fart i programmet kan man skruva ned provisionen, eller höja och och premiera duktiga affiliates för att få ännu bättre leverans.

    Provisionen i procent är inte allt, det är bara en siffra. =)

    #174624
    magda1977
    Deltagare

    Tack för mycket nyttig information!

    Jag har en kompletterande fråga.

    Hur länge brukar ett affiliate-avtal vara? Dvs, är det ett köp man får kommission eller är det alla köp under en vis tid från den kund som kommit genom affiliatens sida?

    #174627
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Alla köp under normalt sett 30-45 dagar efter klicket på en länk eller banner. Normalt är att köpet/konverteringen sker ganska tätt inpå klicket. Varierar lite beroende på segment men generellt kan man väl säga att >90% av köpen sker samma dag som klicket.

    #174628
    magda1977
    Deltagare

    Tack för svaret Jonny!

    #174874
    Runns.se
    Deltagare

    Mailade alla affilates som jag kom över men ingen hade intresse av samarbete, antar att man måste ha mer attraktiva produkter :-)

    #174875
    anton
    Deltagare

    Du ska ju även betala affiliatenätverket, bör du ta i beaktning. Jag kan rekommendera Adrecord (Jonny FTW!) då de inte har några fasta avgifter.

    Det svåra är inte att sätta storleken på commission till sina affiliates, utan att få de att generera försäljning :) Affiliatemarknadsföring är ett långsiktigt arbete som tar tid innan det ger bra fart. När du väl lyckas, är det dock ofta en riktigt bra källa till försäljning. Inte helt sällan är det ett par stycken större affiliates som står för större delen av försäljningen.

    #174883
    Mats@KickBack
    Deltagare

    Affiliatemarkedsføring gjort bra er en veldig god investering for din nettbutikk. Jeg har jobbet med affiliatemarkedsføring siden tidlig 2000 både som affiliate, annonsør og i affiliateselskapene. Gjør du affiliate riktig får du en forutsigbar og god markedsføringskanal med høy ROI. Det er par ting å tenke på hva gjelder affiliatemarkedsføring og provisjon:

    1. Du konkurrerer i en åpen markedsplass – se hva dine konkurrenter betaler i provisjon
    2. Flinke affiliates fokuserer på både provisjon og conversion rate. Hvis du betaler 10% og din konkurrent betaler 5%, men har dobbelt så høy conversion rate som deg så betaler dere egentlig det samme
    3. Bruk segmenter hos affiliatenettverket – eksempel 1-10 salg 5%, 10-20 salg 7%, 20-50 salg 10%
    4. Jobb tett med de beste affiliatene – du kan ikke jobbe tett med alle.

    Jeg har skrevet en lang artikkel på norske Netthandel.no om affiliatemarkedsføring
    Hva er egentlig affiliatemarkedsføring? | Netthandel.no

    Lykke til!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.