Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Google Caffeine gör om ALLT! jag går under

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94684
    fenrik
    Deltagare

    Vad är det som händer med google caffeine….

    Helt plötsligt tyckte jag sidan och verksamheten började svalna, sommaren och midsommar tänkte jag gjorde att annat var mer intressant än just e-shopping….

    Nu har jag kikat lite djupare och ser att de flesta listningar i Google har rasat för mig, jag har tappat 71% på Organiska ROI, och istället ökat 61% på CPC ROI

    Någon som undersökt det här mer, jag har läst på WN och SEO-forum men det är inga ehandlare som skriver där. Bara seo-människor.

    #112245
    adlantis
    Deltagare

    Innan caffein gjorde G även en algoritmförändring som döptes till Mayday, både för att det skedde i maj men även pga många amerikanska e-handlare upplevde det du och säkert även andra i Sverige upplever men få verkar tala om. Mycket teorier och spekulationer naturligtvis, två rimliga verkar vara att G börjat lägga större vikt vid siternas auktoritet, sajter med inlänkar från betrodda sajter väger tyngre samt att det är longtail sökningar som drabbats. Se tex Google Referrals Way Down Since the SERP LayOut Change?

    #112249
    ducedo
    Deltagare
    #112388
    fenrik
    Deltagare

    Jag läser och läser men blir inte mer än nervös…visst det händer saker och för vissa har det blivit bättre, för andra ingen markant skillnad.

    För mig, som på två sajter, under juni månad tappat t.ex 20% i besökare på båda sajterna var för sig, jag är lite mer nervös för vad som händer och undrar efter jag läst om ingen har några konkreta förslag på åtgärder. Det verkar ingen ha tyvärr, känns lite som om många avvaktar, läser, studerar och analyserar.

    Har du själv märkt av någonting, beskriv gärna.

    #112395
    timmy
    Medlem

    Jag har 20% mindre besökare med anledning av att det är semester och folk vill vara ute. Det får du räkna med i dina beräkningar också. Hela tappet är nog inte googles fel :)

    #112546
    fenrik
    Deltagare

    Så där ja, då har jag tappat ungefär 90% av alla mina top 5 placeringar, ner till sida två, plats cirka 14-19. Känns toppen! NOT

    Jag har ett gammalt e-handelssystem med Ramverk, verkar som det till sist straffade ut sig själv. Caffeine har äntligen indexerat rätt URLer igen men det blev för mig en väldig försämring.

    Jag har redan påbörjat att byta system så jag hoppas att åtgärderna med nya systemet hjälper upp placeringarna illa kvickt. Nu blir det utan ramar, snabbare server, mindre kod med mera. Jag hoppas det ger resultat snabbt. Jag som hade trott att systembytet skullebära top 3 istället för top 5 på mina placeringar. Nu blir det till att jag tillbaks till top 5 istället.

    Är det verkligen ingen annan som märkt av ett drastiskt tapp i Google sedan Caffeine?

    #112554
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nej, faktiskt inte. Vi har snarare klättrat uppåt

    #112571
    Magnus
    Deltagare

    Jämför jag med antalet besökare från året innan så har antalet besökare ökat med cirka: 35%.
    Omvandlings procenten har också ökat.
    Misstänker att det beror på ökad thrust både hos kunder och Google.

    Jag misstänker att unik text och egna bilder är viktigt på sikt.

    #113042
    Webbot
    Medlem

    MayDay var en algorithm som höjde Google’s ribba för kvalitet. Krävs nu alltså sidor med bättre kvalitet för att ranka bra.

    Google’s syfte med Caffeine är att kunna uppdatera i princip hela webben live. Innan så laggade ju indexet kanske med flera veckor/månader.

    Caffeine är ju som sagt ingen algorithm, men kan i alla fall påverka sökresultaten. Ibland. När det händer nåt i världen.

    Säg att ‘du’ har en gammal statisk sida som handlar om cancer som ligger ganska bra till i Google.
    Nu idag kommer det ut ett botemedel mot cancer. Gissa om det kommer skrivas om detta i nyheter, bloggar, forum, Facebook, Twitter, YouTube m.fl.
    Eftersom dessa sociala medier indexeras live nu, så kommer Google med all säkerhet i mitt exempel med cancer vilja visa nyheten om botemedlet. Ganska logiskt eller hur? Nytt fräscht och relevant innehåll, som det var sagt (till skillnad mot ‘din’ gamla statiska sida om cancer)

    Nytt unikt och kvalitativt innehåll har aldrig varit viktigare än det är nu. Riktigt bra inlänkar med mycket hög trust lär också blivit viktigare nu. Massor med inlänkar som har låg trust hjälper nog inte mycket längre. Sociala medier har blivit enormt viktigt också.

    Googles mål (som alltid) är att hela tiden ge användarna det mest relevanta och bästa sökresultat som möjligt. Enda skillnaden mot förrut är att de nu kan göra detta mycket snabbare med caffeine.

    Den absolut viktigaste frågan du kan ställa dig är:
    “Hur kan jag göra denna sida den mest relevanta och det bästa sökresultat?” Hint: Studera konkurrenterna som ligger före dig i resultaten mycket noga istället för att försöka klura ut och hålla jämn takt med Google’s c;a 400 årliga algoritmändringar. Det klarar ingen ändå…so why even try?

    #113208
    teddyjohan
    Medlem

    Bra skrivet, webbott! Content is king!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.