Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Initiera chat med besökaren

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102397
    E-Rollup
    Deltagare

    Vad har ni för erfarenheter att initiera en chat med besökaren? Vi utvärderar men svårt att veta om de kunder som inte svarar på en trevlig inbjudan på att få hjälp med frågor känner sig integritetsmässigt kränkta eller om de som svarar och är nöjda är en motsvarande bättre effekt som uppväger… Givetvis tycker besökare olika men har någon bra eller dåliga erfarenheter så vore trevligt att ta del av dem.. Med vänlig hälsning, Alex

    #161057
    allstars
    Deltagare

    Min privata synpunkt är att det känns för pushigt att direkt initera en chatdialog.

    Låt mig titta på era produkter och priser i fred så hör jag av mig om jag behöver hjälp.
    Därför kan man istället visa en liten dialog
    “TIPS: om du undrar något kan du använda chatfunktionen, genom att klicka här!”

    #161060
    karfo
    Deltagare

    Sånt här är riktigt intressant.

    Jag säger nej, inled inte en kontakt mer än att kunden vet om att du finns där tillgänglig.

    Har arbetat i butik som säljare i snart 8 år och drivit e-handel i 1½ nu.

    Vi svenskar och nordiska personer fungerar i 9/10 fall att vi vill kika i en butik i lugn och ro för att sedan söka ögonkontakt med någon av säljarna eller att de ser att vi går runt och är förvirrade, då tar de kontakten. Dock så måste man som säljande personal säga hej till kunden. Detta kan också öppna för frågor redan tidigare i besöket om personen i fråga är blyg.

    Hur många känner ni som talat gott om framfusiga säljare? (De flesta av oss upplever en framfusig säljare såsom någon som hoppar på dig på en gång i butiken).

    Ögonkontakten kan jämföras med chattrutan. Man kan ha en rätt tydlig chat-ruta någonstans i butiken som inte stör men ändå är med i ögonfånget. :)

    #161062
    MyJosephine
    Deltagare

    Jag personligen brukar ofta lämna sidor nästan direkt när ett chattfönster öppnas och någon försöker få kontakt med en i butiker. Känns pressat och känner mig nästan iakttagen haha. Man vill ju gärna som karfo säger kika runt i lugn och ro när man handlar.

    En chatt som finns synligt, som man besökaren själv kan klicka på för att den ska öppnas (och ej öppnas innan dess) är däremot bra.

    #161160
    Safar
    Deltagare

    Vi har bara använt chattfunktionen i någon månad nu men vi har märkt att initiera en chatt nästan jämnt leder till att kunden lämnar butiken. Däremot är det en suverän konverterade när en kund har en fråga och själv använder funktionen.

    #161178
    AnnaW
    Deltagare

    Jag tycker det bara är störanade när man besöker en sida i lugn och ro.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.