Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Börja från 0 – SEO /on-page sökord/bygga sidor

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103272
    .RIHTT
    Deltagare


    Börjat bygga sidor, lite produkter i WooCommerce.

    Vad är era spontana tankar om hur hårt man ska designa sidor, efter sökorden?
    Det här är enligt många guider,krönikörer och bättre vetande extremt viktigt.

    Man ska börja med aktuella sökord – bygga sidor med rubriker,text – sk on-page optimering även för hur innehållet presenteras utanför vår site. (på sökresultaten helt enkelt redan innan dom klickar på länken till oss)

    Tex i mitt fall har jag hittills gjort 2 produktkategorier.
    Dessa syns i sidfältet hela tiden (gadgets i vänster sidmarginal)

    Menyn jag gjort (som är 5 separata nya sidor)
    Har i nuläget
    #1 Mitt Konto
    #2 Varukorg
    #3 Kassan
    #4 Webbutik
    #5 Om oss..

    Notera att ordningsföljden inte är spikad än, man kan ju ändra den hur som.

    länk till sida#4 är en specifik sida som heter e butik där produktkategorierna likaså presenteras i följd. Jag antar folk vill enkelt hitta hit även om dom hamnat någon annanstans så att säga när dom navigerar runt på siten. Fungerar bra i mobilen bla enligt mina tester.
    Det bör tillkomma kanske 2 till produktkategorier, men en hel del vill jag klumpa ihop. Men det kanske är fel väg att gå?

    För i princip. Om man ska utgå från vad folk kan tänkas söka på, så måste man ju snarare ha en sida för varje sökord inkl relevant rubrik,text i fallande ordning…

    right?

    Detta får jag inte ihop! jag kan ju inte skapa ett 20-tal produktkategorier (sidor) , i varje fall inte synliga då det blir alldeles för spretigt. Dessutom blir det otroligt mycket data, dvs material att lagra med text och bild utifrån alla tänkbara scenarion av sökningar. Hur ska man göra med alla dessa varianter, få dom att framträda endast vid sökord men inte enligt gängse navigering på sidan?

    ”keyword cannibalization”

    Är om man har flera sidor som tävlar om samma sökord.
    Därför är regeln att endast ha 1 sida tillägnad åt sig.

    Ursäkta om det blir mycket, förvirrande men klockan börjar bli mycket :D

    #180549
    Dan
    Deltagare

    Gör din site för kunden, inte för sökmotorerna.

    Jag är inte helt med på frågan men att göra en kategori per sökord man tror folk kan vilja söka på är inget som fungerar skulle jag säga.

    #180555
    .RIHTT
    Deltagare

    Klart min site är för kunderna, men mest troligt är att dom hittar till mig utifrån sökningar.

    Ex:
    Jag har i nuläget 2 produktkategorier.

    Byxor
    Skor

    Men ska trafik hamna på min sida, utifrån sökord (som kanske märket) på skon måste man ju designa alla sidor enligt den där on-page- principen. Där man aktivt måste välja massa sökord som är aktuella enligt google-statistik & trender.

    Googlar någon på “fräscha skor”

    kan vi låtsas att första sidan ser ut ungefär så här i grova drag:



    1 betald plats
    2 betald plats
    3 betald plats

    4. http://www.rihhtsskor.se/fräscha-skor-för-alla/sko1
    “Moderiktiga fräscha skor till sommaren med lägsta pris garanti”

    5. http://www.skor.nu/herrskor/strl-42/

    6. randomkonkurrent.se….

    7. osv


    =ska man högt i resultaten bör man ha relevanta sidor där dessa sökord figurerar.
    Då heter direktlänken något identiskt/mycket snarlikt sökordet som mitt fiktiva exempel i fetstilt.

    Text inom “citationstecken” presenteras ju redan i sökresultaten, den måste således plockas från en specifik sida & man måste själv veta hur sökmotorn plockar detta. Var,varför, hur och så måste en enskild produkt ha precis rätt produktbeskrivning .

    Min specifika sida (produkt) skulle alltså då behöva vara designad och författad på ett specifikt sätt, låt oss låtsas man navigeras till en sida som har följande form:



    http://www.www.rihhtsskor.se/fräscha-skor-för-alla/sko1

    produkter/skor/sko1

    [BILD ]

    Moderiktiga fräscha sommarskor av tyg

    399 ;- LÄGG I VARUKORG

    — produktbeskrivning —

    fräscha skor i tyg. passar dam som herrar
    bla bla bla bla bla



    När jag kollar runt, måste man alltså ha söktermen i
    sida /länk
    produkt
    rubrik
    i produkttext

    För att den ska premieras och anses relevant av sökmotorn. Kollar man på sådana här sökningar i alla möjliga branscher är principen likadan.
    De betalda första platserna ( som ovan 1 2 3…) är annonser.
    Annonserna har sällan någon produkt eller ens förhandsgranskad text som innehåller mina sökord “fräscha” “skor” utan är mer generella.

    Således skulle jag som konsument sortera bort dom direkt.

    De betalda annonserna i högerfält på en söksida, är ofta också väldigt tvetydiga. De innehåller sällan relevanta termer utifrån en sökning utan anspelar snarare på skor generellt. Det här ser jag överallt…

    #180558
    Dan
    Deltagare

    Jo jag vet hur SEO fungerar. Det jag säger är att designa produktnamn och kategorier endast baserat på söktermer blir inte bra. En produkt kan ranka på en nischad sökterm utan att ligga i en kategori som heter samma, ha samma produktnamn.

    Men du verkar ju ha en plan, så kör på den och testa. Det stora jobbet är oavsett att bygga länkar sen och on-site går att ändra om du byggt en stark site.

    Vet inte exakt vad din frågeställning är. I första inlägget vill du skapa massa spamsidor för olika nyckelord och cloaka dessa för besökarna. Det var det jag sa inte kommer funka.

    #180572
    Magnus Brath
    Deltagare

    @.RIHTT 85723 wrote:

    4. http://www.rihhtsskor.se/fräscha-skor-för-alla/sko1
    “Moderiktiga fräscha skor till sommaren med lägsta pris garanti”

    Det är faktiskt inte riktigt så det ser ut. Den text som länkas är nästan i samtliga fall sidans title-tagg snarare än sökvägen. Se till att ha sidans viktigaste sökord i den.

    Det du satt inom citattecken hämtas nästan alltid från Meta-description. Om Google inte kan hitta sökordet i meta-description eller av någon annan anledning tycker att det inte passas så kommer de ta innehåll från sidan och visa.

    Så för att svara på din fråga, ja, varje sida behöver anpassas till sökmotorer. Det jag tror att du kanske missar är att det gäller både produktsidor och kategorisidor. Ord som inte passar på en produktsida och som du inte vill lägga till som en kategori för att det kanske inte passar, skulle du kunna publicera en artikel eller köpguide för dessa?

    #180587
    .RIHTT
    Deltagare

    @Magnus Bråth 85744 wrote:

    Det är faktiskt inte riktigt så det ser ut

    Den text som länkas är nästan i samtliga fall sidans title-tagg snarare än sökvägen.

    Se till att ha sidans viktigaste sökord i den.

    Det du satt inom citattecken hämtas nästan alltid från Meta-description.

    Om Google inte kan hitta sökordet i meta-description eller av någon annan anledning tycker att det inte passas så kommer de ta innehåll från sidan och visa.

    Så för att svara på din fråga
    ja
    varje sida behöver anpassas till sökmotorer.

    Det jag tror att du kanske missar är att det gäller både produktsidor och kategorisidor. Ord som inte passar på en produktsida och som du inte vill lägga till som en kategori för att det kanske inte passar, skulle du kunna publicera en artikel eller köpguide för dessa?

    Hej!
    Tack för förklaringen på begripligt sätt.

    I mitt fall verkar det som man bara kan skapa taggar för produkter.
    ingenting annat (sidor,kategorier..)

    Meta-data är väl då lämpligtvis produktbeskrivning? Eftersom jag kör woocommerce.

    Helt klart bra idé med artiklar,guider!
    Tack

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.