Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Provexemplar till bloggare – vad tänka på?

Etiketter: ,

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103297

    Har tänkt att sända gratis provexemplar för recension till bloggare. Helst vill jag kräva en tillbakalänk i utbyte.

    Är detta tillåten marknadsföring? Måste det framgå att det är ett “sponstrat” inlägg? Vad är bra att känna till kring detta? Tack!!

    #180635
    Ekraft
    Deltagare

    Det finns regler om att det i en blogg skall framgå när det är något man skriver mot betalning, men det är ju inte särskilt många som gör så.

    Kräva länk kan man göra om man har en överenskommelse innan, men jag skulle ärligt talat bli rätt så förbannad om det damp ned något i min brevlåda utan att jag bett om det, och med krav på att jag skall länka i min blogg. Jag hade med stor sannolikhet skapat en länk som du verkligen ångrat att du fick då.

    Som en ytterligare liten delikatess så skall bloggare som mottager något för att skriva, skatta för det om det skall vara helt by the law. Det görs ju inte heller i särskilt stor utsträckning, precis som testredaktörer på tidningar inte heller skattar för allt som kommer i deras väg och som de fattar tycke för. Några bloggare får väldigt mycket skickat till sig utan att ens ha bett om det, och det är väl egentligen inte rimligt att de skall betala skatt för det heller. Håller man sig till vettiga pengar så är det inte alltför sannolikt att det blir tjafs efteråt, men att skicka varor för flera tusenlappar till en bloggare kan komma att betraktas som skattebrott.

    Väldigt många bloggare är sugna på pengar som ersättning för sitt jobb att skriva om produkter, i synnerhet dem som inte är kända på annat sätt och har inkomster från det. Behöver i många fall inte vara stora belopp, men för många är badrummet redan fyllt av spa-tvålar och smink samtidigt som plånboken är tom. Kontanta ersättningar är dock oerhört svårt att hantera korrekt ur skattesynpunkt. Utrymmet för att kalla pengar för utvärderingsexemplar är synnerligen begränsat.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.