Plus Forum Övrigt Off-topic Google Apps för det lilla företaget

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94132
    Lubic
    Deltagare

    Vi funderar på att börja använda Google Apps som system för att få koll på kalendrar, e-post, dokument, etc för företaget.

    Dock är det så att vi, som säkert många av er, har en hel del olika hemsidor (domäner) och olika e-post konton. Vi vill då gärna kunna komma åt alla dessa konton från ett och samma ställe (om möjligt). Så det optimala skulle vara att mappa upp alla konton via t.ex. imap i t.ex. gmail. Vet någon om detta är möjligt? Vi vill även att flera ska kunna läsa och skicka mail från ett och samma konto samtidigt. Om det inte är möjligt med hjälp utav Google Apps och Gmail, har då ni någon annan lösning som skulle kunna tänkas fungera? Hur gör ni andra med alla era olika e-mail konton?

    #107688
    GregerA
    Deltagare

    Du kan ha flera olika adresser knutna till Gmail, både gmail konton och andra pop-konton, men jag fick det aldrig att funka riktigt som jag ville ha det.

    Det jag sökte var en personlig inbox, samt en delad inbox för sales/info-adresserna, så att alla skall kunna ta de mailen, och kunna se om de är öppnade eller inte.

    Lösningen blev Hosted Exchange, med Outlook som klient, då får man alla möjligheter som finns i en Exchange-server och priset är runt 95:- per konto och månad, så det blir klart en slant när man har några konton. De flesta webhotell som vänder sig till företag kan nog erbjuda Hosted Exchange.

    Kommer du på nåt enklare/billigare/smartare så är jag intresserad. :)

    #107689
    Lubic
    Deltagare

    Vi är också ute efter en lösning som har delade info-konton som alla kan komma åt samtidigt. Samt möjligen något privat konto per person i företaget (på “huvud”-domänen för företaget).

    En lösning, om möjligt lite krånglig och kanske inte så effektiv, är att använda t.ex. outlook och eller windows mail och sen lägga upp imap-konton som då alla kan komma åt. Vet dock inte om det blir så stabilt?

    Tror vi gärna vill ha någon form av imap för att kunna trixa med mailen när de kommer till servern, t.ex. försöka läsa in dem till en databas för att visa mail från varje kund i vårt webbutikssystem. Men det kanske går även om man använder pop? Är inte så hemma vid de olika mailsystemen och eller hur de exakt fungerar ännu.

    #107690
    Hjalmar
    Deltagare

    Lubic, google gmail löser alla de där problemen. Ni kan dela konton, ni kan forwarda från ett konto till ett annat (tex info forwardar till pelle och anders baserat på filter samtidigt som alla mail finns kvar på info).

    Stödjer både imap och pop. Dessutom slipper ni spamhantera själva.

    #107691
    GregerA
    Deltagare

    Hjalmar,

    Har du lyckat hitta en lösning så att Pelle ser att Anders redan har läst/svarat på ett mail? Annars riskerar man bara att flera svarar på de roliga mailen, och ingen bryr sig om de tråkiga. :rolleyes:

    Jag försökte först med IMAP, men lyckades inte ha två klienter inloggade på samma konto samtidigt. Den senast inloggade kastade ut den första.

    #107694
    Lubic
    Deltagare

    Om det går att lägga till IMAP-konton i gmail så borde man väl kunna lägga till ett och samma mail-konto till olika gmail-konto och då kunna komma åt samma mail? Samt se när någon har svarat etc? Eller var det på detta sätt du testade GregerA?

    Går det att lägga till flera IMAP-konton i ett och samma gmail-konto? Alltså kan man koppla flera mailkonton och komma åt alla från samma gmail-konto?

    #107705
    GregerA
    Deltagare

    Jag testade med Outlook som klient … men jag tror inte det går bättre med Gmail.

    #107706
    Hjalmar
    Deltagare

    Greger, nej den situationen har jag inte haft tidigare. Går ju dock att lösa genom att använda gmails label-system te.x (eller flytta till mappar). Om det är som du säger med IMAP så försvårar ju detta lite ifall man inte står ut med webbmail.

    #107707
    GregerA
    Deltagare

    Jag tror att det var servern som bara hanterade/tillät en samtidig anslutning per konto … men det kanske går att fixa om man har en snäll ISP. Jag brydde mig inte om att gräva djupare i det utan signade upp för Hosted Exchange istället.

    Det finns en open-source maillösning också som ser intressant ut som alternativ till Exchange … men jag har inte provat. Zimbra offers Open Source email server software and shared calendar for Linux and the Mac

    #107970
    score
    Deltagare

    Vi kör IMAP på vårat kontor, vi är 3st som har ca 10st inboxar som vi alla har. De funkar utmärkt för oss, om en person svarar på ett mail ser vi andra det väldigt tydligt, samt om någon markerar ett mail som läst så ser vi också det. Alla 3 kör Thunderbird som klient.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.