Plus Forum Övrigt Off-topic Bildbehandlingsprogram för produktfoto

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98683
    FredrikGust
    Deltagare

    Det här är något som diskuterats i flera olika trådar och det finns en par olika tips att finna när man letar runt lite. Jag har däremot inte riktigt fastnat för något bra program för PC-plattformen sedan min Mac tackade för sig och packade ihop.

    Fokus har legat på att hitta bra möjligheter att frilägga med ett verktyg som inte bara bygger på frihandsritning utan där man kan skapa banor och även ångra ett klick som hamnade tokigt.

    Har utvärderat Gimp och det är helt klart ett lovande verktyg, men det är lite tekniskt att använda och jag upplever det som trubbigt. Det är dock det program jag ändå använder eftersom friläggningen fungerar hyggligt.

    Photoshop Elements ger en möjligheten att känna igen ett bildbehandlingsprogram där man kan göra allt utom det man skulle behöva göra. Den fick väl egentligen aldrig en chans eftersom jag hann testa programmet några gånger bara innan dagarna för utvärdering tog slut. Dessutom hade den ofoget för sig att göra så min ritplatta bara fungerade i övre fjärdedelen av skärmen när jag startade upp programmet.

    Laddade ner utvärderingsversionen av klassikern Paint Shop Pro, men hann bara starta programmet innan semestern var slut och nu är utvärderingsdagarna också slut.

    På Mac har jag kört med Pixelmator, ett underbart program som har allt jag behöver och lite till.

    Vad kör ni andra?

    Sitter just nu i läget att jag inte får ut några nya produkter för att jag inte kan redigera bilderna på dem smidigt. Känns lite smådyrt att behöva köpa en Mac bara för att få ut höstens nyheter :-)

    #151053
    Sandblom
    Deltagare

    Photoshop Elements ger en möjligheten att känna igen ett bildbehandlingsprogram där man kan göra allt utom det man skulle behöva göra.

    Har svårt att förstå hur en människa kan sakna något i Photoshop för en så simpel sak som produktfotografering?

    Edit:
    Missade att du skrev Elements.. Skaffa Photoshop CS6 så kan du göra ALLT :)

    #151055
    FredrikGust
    Deltagare

    Det kan ju hända att jag missat alla bra verktyg i Photoshop Elements, men jämfört vad man får i Pixelmator så känns den inte värt tre gånger pengarna.

    En annan nackdel är väl att jag under många år hade licens för hela CS-paketet på jobbet och då lärde man sig ju handgreppen i den stora Photoshop i kombination med Illustrator.

    Att betala för en programvara till PCn som kostar så mycket är inget för mig, köper hellre en billigare mac med pixelmator då.

    #151061
    Rivie
    Deltagare

    Har ett hett tips på ett program som är väldigt kompetent och enkelt att använda när det gäller bildbehandling men som tyvärr saknar möjlighet till friläggning.

    ACDSee Pro

    Använder det till alla mina produktbilder och skulle inte klara mig utan.

    #151064
    MonsterM
    Deltagare

    Tror jag nämnt det förut, men att anlita någon annan för friläggning kostar inte mycket. Vi använder oss av urklipp.se och är mycket nöjda. Du får ju rätt många bilder frilagda för det photoshop kostar. Ska du sedan bildbehandla finns det en uppsjö av gratisprogram. 19 alternativ hittar du här.

    #151068
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag kör paint.net som primärt program och Photoshop Elements för lite mer avancerade uppgifter.

    Paint.net är gratis och mer lättarbetat än vad Gimp är (personlig åsikt).

    Det är väldigt basalt men är ändå rätt kompetent på friläggning m.m.

    Paint.NET – CNET Download.com

    #151078
    Ggaiv
    Deltagare

    Håller med om att paint.net är lättare än Gimp, tycker också det är snabbare.

    #151097
    FredrikGust
    Deltagare

    Håller med om att paint.net är lättarbetat men en aning tunnt. Hade de fixat bakgrundsborttagaren med sitt reglage smidigare hade det varit en höjdare.

    Tror det får bli någon som får frilägga åt mig då det kom ännu en leverans med nyheter idag. Bra tips på länk! Tack för den.

    #151213
    PontusE
    Deltagare

    Ett tips om man är sugen på Photoshop CS6 men tycker att det är dyrt är ju att prenumerera på det. Vi betalar 168:-/mån vilket inte är gratis men det fungerar alldeles utmärkt.

    #185788
    laogai
    Deltagare

    program som Photoshop CorelDRAW ,Painter,SAI,ZBrush,Manga Studio etc.

    Jag har en XP-Pen Artist 12 Pen Tablet Monitor , nöjd med den . De fungerar alldeles utmärkt och för mig är det en stor fördel att de inte ta så stor plats. Men jag är lite förvånad över att så få tar upp den största fördelen med en ritplatta: att den rent ergonomiskt är ett perfekt verktyg för handen eftersom man håller den som en penna. Jag använde mus under flera år och började få små besvär, tendenser till musarm. Problemen försvann rätt så snabbt efter inköp av min första ritplatta och har aldrig återkommit. Det är för mig den absolut största vinsten med en ritplatta!

    https://www.xp-pen.com/goods/show/id/380.html

    https://www.storexppen.com/buy/65.html

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.