Plus Forum Övrigt Off-topic Det verkar gå vägen!!!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101398
    Flobytjej
    Gäst

    Idag är jag upprymd! Jag har varit hos Almi och de var väldigt positiva! Även om jag inte skulle få lån via banken alls verkar det som. Jag är spänd… Får dock vänta minst en vecka innan jag får svar från banken…

    #172801
    danielandersson
    Deltagare

    Grattis!

    Exakt vad kollar ALMI för nystartade butiker (som jag antar att det är)?

    #172856
    Flobytjej
    Gäst

    De kan bistå med pengar (lån), rådgivning och hjälpa företagare vidare även efter att de varit igång ett tag.

    #172857
    danielandersson
    Deltagare

    Nja, frågan var vad som ligger till grund för att ALMI ska hjälpa till (med lån, rådgivning osv).

    #172861
    Dan
    Deltagare

    Almis lån kräver väl alltid att grundare eller annan part tar 50% av beloppet som medfinansiär. Sedan är lånet väldigt dyrt och det kommer kräva personlig borgen med största sannolikhet.

    Enligt de själva handlar det om att de ska tro på affärsidén primärt, men de viktigaste faktorerna är nog att man har över marknadsmässig ränta, personlig borgen, samt medfinansiär på halva summan. :)

    #172864
    jgg
    Deltagare

    Banken lånar inte ut en femkrona, om du inte lämnar en annan femkrona som säkerhet.

    ALMI-lånen sägs vara lättare att få, men jag har ingen personlig erfarenhet av det. Deras rådgivning kan vara nyttig, särskilt om du inte haft eget företag tidigare.

    #172866
    kristoffer.gus
    Deltagare

    I ett annat företag jag jobbat på tog vi lån för något år sedan hos ALMI och då var räntan 11%, vilket kan vara väl värt att tänka på…

    #172881
    Flobytjej
    Gäst

    Jo jag vet att räntan är hög. Hoppas ju på att få låna en del av banken men vad jag har förstått så är det lilla Almi-lånet baserat på affärsidén dvs mikrolån. Men det krävs betydligt mer om man ska få investeringslån eller något av de stora lånen.. Jag behöver nog “bara” låna 150 000 kr totalt för att dra igång ordentligt..

    #172909
    Magnus
    Deltagare

    När jag fick lån av Almi (för 8-9 år sedan) så krävde de att att motsvarande belopp skulle lånas ut av bank för att bevilja lånet.
    Fördelen är att företaget står för borgen inte jag som privatperson.

    #172983
    kattisol
    Deltagare

    Hoppas det går vägen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.