Fysiska butiker förvandlas till utställningshallar?

Vi har tidigare skrivit om att det blir vanligare att kunder tittar i butik men sedan ger sig ut på nätet för att köpa varan till ett lägre pris, även kallat ”showrooming”. Enligt en stor undersökning utförd på 16 000 nätkonsumenter i 16 länder tror 51 procent att de traditionella butikerna i framtiden kommer att fungera som utställningslokaler.

Undersökningen säger inte så mycket om vad folk tror om framtiden för den klassiska butikshandeln, men konsumenter i tillväxtmarknader verkar mer benägna att betrakta fysiska butiker som utställnings-lokaler för produkter som finns tillgängliga på webben. Kanske kan detta synsätt öppna upp en marknad för så kallade e-varuhus som inom kort kommer att öppna upp i Sverige.

Helt klart är i alla fall att e-handeln tar en större del av den totala försäljningen inom detaljhandeln varje år. Mycket tack vare smidigheten att handla på nätet men också på grund av lägre priser. Något som gör att många som idag sysslar med den traditionella butikshandeln också börjar skifta fokus och satsa mer och mer på e-handel.

Annons
Annons

Vi kommer garanterat att få se nya affärsmodeller och sätt att nå sina kunder i framtiden. Ebays och Tescos försök med shopping via QR-koder och Wallmarts popup-butik är några exempel.

Den nya undersökningen visar även att de i utvecklingsländer är långt före oss när det kommmer till en digital livsstil. Där man gärna handlar i nya kanaler och tar till sig e-handeln. De flesta verkar dock tro att vi om bara något år kommer få se alla kanaler konvergera till en enhetlig shoppingupplevelse.

”Kunderna är i förarsätet vilket leder till att företagen måste prioritera att vara relevanta i samtliga kanaler”, säger Peter Lindell, retail-expert på Capgemini.”Det är kritiskt för företagen att identifiera kunderna och hur de använder kanalerna för att på ett optimalt sätt göra digitala investeringar som ger återbetalning. Företagen måste anpassa sig och utnyttja den teknologi som nu finns mer effektivt för att kunderna ska fortsätta handla hos dem”.

Fördelen för oss e-handlare är givetvis att vi redan är digitala. De yngre kundgrupperna verkar även föredra de digitala kanalerna, de spenderar mer i dessa kanaler och föredrar dem när det kommer till att rekommendera produkter. Vilket givetvis är enklare på nätet.

Framtiden får utvisa om e-handlare börjar öppna fysiska butiker i någon större skala. Vi har dock fått höra utläggningar om varför detta är en dålig idé och ännu har inte e-handelns ledstjärna Amazon dragit upp några fysiska butiker. I stället får vi höra om deras planer att krossa butikerna med leverans samma dag.

 

Källa: press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!