Google bryter löfte och testar enorma banners i söken

Vi har sakta men säkert följt Googles resa mot ett sökresultat som inte längre består av de klassiska tio blåa länkarna.

Sidan Search Engine Land rapporterar nu att Google testar enorma banners i sökresultaten. Detta på varumärkes-sökningar som till exempel efter olika flygbolag.

Annons

Enligt Search Engine Land som följer SEO-branschen skall Google ha lovat redan 2005 att sökresultaten aldrig skulle fyllas med några banners.

– Det blir inga banner-annonser på Googles hemsida eller sökresultat-sidor. Det kommer inte att bli några galna, blinkande, grafiska bilder som flyger och poppar upp över hela Googles webbplats. Någonsin, sade Marissa Mayer 2005, dåvarande VP för Googles sökprodukter.

Denna rena vision har redan tummats på en del med Google Shopping och vad som i princip är grafiska produktannonser direkt i sökresultaten. Nu verkar dock sökjätten testa ännu mer kommersiella lösningar direkt i söken.

I vad som sägs vara ett mindre test i USA kan man nu få se ordentligt stora bilder på vissa varumärkessökningar.


Skärmdump av den digitala marknadsföringsbyrån
Synrgy

Google ska ha bekräftat experimentet och säger att det är live med ungefär 30 annonsörer, till exempel nätbutiken Crate&Barrel och flygbolaget Virgin America.

De som hade hoppats på att Google skulle smyga in en förändring mot ett mer Google-anpassat sökresultat, kan istället få en stor fet sponsrad bild rakt i ögat vid en framtida sökning.

Annons
Annons