Helgläsning: Nu lämnar vi förra året bakom oss

2012 var året då världen skulle gå under. Ändå är vi här och klockan visar att det är den elfte januari 2013. Skulle vi behöva ange årtal på ett formulär skulle vi säkert skriva fel. Låt oss därför gå igenom året som vi precis lämnat bakom oss så att vi alla kan gå vidare.

Vi har traditionen att inta en hel del alkoholbaserade drycker vid årskiftet. Detta är förmodligen för att glömma året som passerat. Men det lämnar en ofta trött och förvirrad dagen efter och ganska omedveten om vilket år det är.

Vi ska nu återställa de små grå och gå igenom allt som hände förra året. Ladda upp med en kaffe och lite snacks för det var ett ganska händelserikt 2012 fullt av spektakulära nyheter. Vi besvarar även vissa frågetecken. Vad hände egentligen med e-handelsvaruhusen?

Annons


Januari: EU får upp ögonen för e-handeln

Året inleddes med positiva rapporter från julhandeln 2011. Siba och NetOnNet hurrade bland annat över en framgångsrik jul. Vi fick även se något ovanligt som att Google straffade sig själva för köpta länkar. Året inleddes också av slutet på resan med BangerHead och deras certifikat. Nätbutiken har senare under året rest sig och ska nu ta sig an CDON Group.

EU började också blanda sig i e-handeln något som de förmodligen ser som räddningen till den ekonomiska krisen. Detta har fortsatt under året med fler åtgärder för att "fixa" e-handeln över gränserna.

Wrapp drog in nytt kapital, och stora namn, samtidigt som Nelly meddelade att de skulle flytta, något som senare visade sig vara en dålig idé med tanke på problemen som uppstod. En Dansk ville även rädda Expert och deras e-handel, vilket vi alla vet inte föll så väl ut.


Februari: Breddningen får fullt fokus

Annons

I februari visade CDON Group att de omsatte 3,4 miljarder under 2011 och att tillväxten hamnade på 54 procent. Detta utan några större problem. Tillväxten kan dock ha hunnit i kapp dem under 2012 då vi senare under året fått höra om stora lagerproblem hos t.ex. Nelly. CDON:s betyg hos Prisjakt har även tagit en rejäl smäll under julhandeln. De flesta klagomålen verkar cirkulera kring leveransen. CDON Group har nu utsett en ny logistikchef, Birgitta Elfversson, som ska lösa logistikproblemen under 2013.

Denna månad bjöd även på ved via nätet. En breddning av utbudet av vad man kan köpa på nätet har fortsatt under året. Vi har även fått se delikatessbutiker gå ut på nätet och man kan numera få hem färsk fisk i brevlådan.

De första rapporterna om hur sociala medier är kassa för e-handel bjöds det också på. Facebook-butiker var det som primärt målades ut som ett stort misslyckande. Året har dock mött fler rapporter om hur sociala medier även är dåliga på att förmedla försäljning. Vi får se om de sociala nätverken lyckas vinna över e-handlarna under 2013. Vi gav även en introduktion till Pinterest under året som passerat och det sägs fortfarande vara det "bästa" sociala nätverket för försäljning.

Vi tog i början av 2012 upp prisfusket på jämförelsesidorna. Två butiker som hamnade i blickfånget var LensWay och LensOn. Där LensOn:s VD Kim Persson avrundade det hela med ett brev till oss. LensOn köptes senare upp av ett stort brittiskt e-handelsbolag och ska nu bredda sortimentet.

Under året har breddningen fortsatt inom olika branscher. Tretti breddade i början av året och sedan har CDON breddat med Tretti. Breddningen är helt enkelt här för att stanna. CDON meddelade även att de nu satsar på att bli ett nordiskt Amazon. Brandos har även de gått ifrån att enbart sälja skor till väskor och jeans

Under februrari fick vi nog av klagomål på Eniro i vårt forum. Något som mynnade ut i en irriterad artikel. Vi fick även in klagomål på Postens nya tjänst Brev Skicka Lätt. Driftstörningarna kring den tjänsten har sedan fortsatt under i princip hela året. Det är svårt att skicka lätt.


Mars: Matbutiken på nätet börjar sitt intåg

Mars månad bjöd på den unga e-handlaren Isolina Fedel som sedan har synts i flera e-handelssammanhang. Vi fick även bekanta oss med SuperAnton som berättade hur enkelt e-handel är, vilket gav oss årets näst mest kommenterade nyhet. Anton ledde senare under året vårt nyinköpta event Emeet, med bravur.

Den villkorslösa fria frakten plockades ner ifrån CDON.com och vi pratade lite med Fredrik Bengtsson om detta. En frakttrappa instiftades istället och nätjätten har under året experimenterat med olika sätt att ge tillbaka frakten genom rabattkoder och liknande.

Vi fick också reda på att Zalando var på väg till Sverige. Något som realiserades under 2012 och TV-reklam ifrån den tyska nätjätten har flödat under året.

Matbutiken på nätet, MatHem, började året med att sätta en kändis på matkassen. De har sedan köpt upp Tasteline och tagit in nytt kapital. Butiken har i princip avancerat under hela året, något som slutade med tusen order på en dag mitt i julruschen.

Några andra stora händelser i Mars var att Jarno Vanhatapio fick en halv miljon och Dustin fick en ny VD. DIBS meddelade även att de ansökt om att bli betalningsinstitut och Gudrun Sjödén blev Årets entreprenör.


April: Var tog e-handelsvaruhuset vägen?

Årets fjärde månad började med att grundarna till OnlinePizza blev miljonärer. Sedan berättade Internetstatistik hur Sverige ligger i topp i Europa när det kommer till att e-handla. Efter den positiva nyheten täckte vi lite kort e-handelns mörka sida.

Vi intervjuade även Daniel Parsan bakom den rullande e-handeln igen för att få veta hur det hade gått sedan sist. Daniel kommer blogga hos oss under 2013 och då kan vi få en ännu bättre inblick i den rullande e-handeln.

Något vi inte har en lika bra inblick i är Svensk Handel, Svensk Distanshandel och Trygg E-handel. En konstellation som inte gjort mycket ljud av sig på sistone. Och det sista vi hörde var inte direkt positivt. Detta samtidigt som vi hört flera e-handlare få hem en saftig faktura ifrån Svensk Handel. Förhoppningsvis klarnar detta upp under 2013 och Svensk Handel kan visa vad de gör för landets e-handlare.

I april avslöjade vi Klarnas hemliga tjänst som sedan har kommit att kallas superkassan. Den är fortfarande i beta och under 2013 kommer vi förmodligen få se den användas mycket mer. Förhoppnigsvis utan driftstörningar, något som Klarna sett en del av i slutet av året.

Mikael Olander som i slutet av 2011 hoppade av VD-stolen på CDON Group fick ett nytt uppdrag under 2012. Han ska nu ta Bygghemma till nya höjder, och leda en Nordisk expansion.

E-handeln skulle också ta sig ut i varuhus under året som passerat. Detta via företaget Explorio som skulle tillhandahålla en fysisk lokal speciellt utformad för e-handlare. Många e-handlare har varit skeptiska till upplägget från början, men de flesta lugnade sig när Runar Wahlgren, VD på Nordisk E-handel, bloggade om hur projektet började ta form. Eftersom Runars blogginlägg och andra artiklar om tjänsten försvunnit finns det spekulationer om att det är en scam eller flopp. Runar meddelar dock att projektet helt enkelt dragit ut på tiden.

- Det första varuhuset är försenat då finansieringen inte är helt klar ännu. Planen var att öppna det första varuhuset under hösten 2012 men något nytt datum har inte satts. Just nu jobbar styrelsen med kapitalfrågan och så fort den är löst, kommer en ny tidsplan att sättas, meddelar Runar.

En annan e-handelstjänst som verkar ha svårt att se dagens ljus är ValiBox, en antibedrägeritjänst för e-handlare. I slutet av april intervjuade vi mannen bakom idén. Tyvärr har vi inte hört mer om tjänsten sedan dess, men vi håller tummarna för en lansering.


Maj: En månad full av evenemang

Maj månad innebär e-handelsevenemang i form av Nordic E-commerce Summit (NES) och Scandinavian E-Business Camp (SEBC). Det första drivs numera av dess frontfigur, Sarah Wittbom, som tog över VD-stolen i slutet av året.

NES är fortfarande det mest storslagna evenemanget, men SEBC lyftes verkligen till en ny nivå under 2012. Både evenemangen bör dock givetvis besökas, och Emeet förstås. Som väntat introducerades Tictail och Klarnas "superkassa" Klarna Checkout under NES.

Före detta e-handeln Outnet, numera Outnorth, hade en stor månad i maj. De berättade mer om uppköpet av konkurrenten Getout, de bytte namn till Outnorth och drog in 24 miljoner i nytt kapital. Det mesta skulle användas för att ta Skandinavien ut i naturen.

Till sist fick vi reda på att Chrome nu är världens mest populära webbläsare. En tråkig nyhet för alla e-handlare som älskar att koda speciellt för Internet Explorer.

CDON meddelade även denna månad att de skulle öppna upp för andra e-handlare, något vi inte riktigt sett ännu. Men de har breddat rejält under året med sina systerbutiker och även fyllt vissa hål i sortimentet helt själva, som Sport & Fritid.


Juni: Kriget om e-bokmarknaden startade

Allt började med att Inet räddade e-handeln och butiken JME Data, som nyligen gått i konkurs. Inet har senare under året vunnit en massa utmärkelser. Inte på grund av uppköpet utan för deras fenomenala kundrelationer.

Vi fick se en skobutik som inte följer i andras fotspår. Putfeetfirst av NilsonGroup lanserades och fri frakt och fria returer lös med sin frånvaro.

Adlibris lanserade sin läsplatta Letto och kriget om den pyttelilla e-bokmarknaden startade. I slutet av året har vi även fått en ny renodlade e-bokhandel vid namn Bokon. Nu kanske e-böckerna kan ta fart i Sverige under 2013, även om priserna fortfarande är ganska höga.

Juni bjöd på årets mest kommenterade nyhet. Den handlade om en av Australiens största e-handlare som infört en extra avgift i kassan för de som använde Internet Explorer 7. Det rådde minst sagt delade meningar om detta tilltag.

I slutet av månaden drog Fyndiq in 20 nya miljoner. Vi intervjuade Fredrik Norberg om detta och nu runt årskiftet skulle de nå break even, vi får återkomma till Fyndiq 2013 och se vad miljonerna har åstadkommit. Senare under året lanserade de i alla fall en egenproducerad TV-reklam.

Den största nyheten i juni var förmodligen att Svea Ekonomi köpte upp Payson. Frukterna av detta uppköp har vi nog inte riktigt sett ännu.


Juli: Ost och fisk direkt ifrån nätet

Denna sommarmånad såg DIBS sina system gå ner på knäna. Under tre dagar var det skakigt och vissa e-handlare stod utan fungerande kortbetalning i långa perioder. En minst sagt tråkig början på juli. Vi intervjuade även deras VD om problemen.

Vi lärde oss dock att REA på rätt sätt och NordicFeel tog äntligen tag i sitt utseende. En fantastiskt rolig uppstickare i e-handelsvärlden bjöds det också på.

I en varm månad som juli lanserades flera kylförpackningar och ost och fisk via nätet. E-handlarna började genast beställa fisk för att kontrollera kylförpackningarna. En annan snackis var detta om man får erbjuda olika priser till olika kunder. Det diskuterades även om vi skulle ha fler bilder och mindre text i packprocessen.

Ytterligare en diskussion lyftes när Fyndiq meddelade att de slopat provisionen helt. Det skulle nu bli "gratis" att sälja där vilket förbryllade många.


Augusti: En amerikansk invasion

Romerska kejsaren Augustus alldeles egen månad började med postbox-automater. En fantastisk uppfinning som snart kommer genomsyra våra liv, när fraktbolagen inser dess storhet. I alla fall så utökade Amazon med fler automater och senare under året vet vi att Google även köpte upp ett bolag som endast sysslar med postbox-automater. Kan 2013 bli året vi får en box någonstans i Sverige?

Den tredje augusti meddelade vi att Emeet numera var en del av Ehandel.se. Sedan dess har vi drivit Emeet 4 i egen regi och förhoppningsvis blir det fler under 2013.

Nätbutiken Sportamore har varit med i nyheterna flera gånger detta år. Det är en liten men snabbfotad aktör på sportmarknaden. Vi fångade upp Joakim Friedman för lite frågor efter deras boksluts släppts för 2011. De bränner en hel del pengar men växer också ruskigt snabbt. E-handelsbolaget börsnoterades senare under året.

En annan intervju som tog plats var den med Jimmy Öström om alla hans uppköp som man såg i forumet. Denna saga slutade som vi alla vet rätt tråkigt. Men Jimmy är fortfarande i krokarna och kommentarer och deltar. Vi får hoppas han återhämtar sig och börjar med e-handel igen.

I augusti började de amerikanska streamingtjänsterna få upp ögonen för Sverige och Norden. Både Netflix och HBO finns numera att prenumerera på. Netflix introduktion var dock lite smidigare än HBO:s där de brände många av sina nya kunder.

Månadens sista dag meddelade Adlibris och Dischop att de gått ihop. Bonnier sammordnade sina företag där Dischop blir ett dotterbolag till Adlibris. Det spekulerades i om Bonnier ville göra en CDON av det hela. Inte långt därefter så meddelar Discshop att de breddar med hemelektronik.


September: En konkurs skakar om handeln

Nu börjar vi närma oss årets slut, men vi är förmodligen bara halvvägs i nyheter. I början av september diskuterades sökmotorer för nätbutiker. Vi fick även i augusti reda på hur Google kände sig hotade av att kunder oftare började söka efter produkter hos Amazon. Världens största återförsäljare, Wallmart, insåg även de att sökmotorn är mycket viktig.

Efter att Bygghemma skaffat en ny VD ville inte Skånska Byggvaror vara sämre. I september fick vi se dem rekrytera en ny VD, deras heter Anders Johansson Eickhoff och kom ifrån Jotex. E-handeln fick inte bara nya direktörer under september utan den fick även smaka på lite augmenterad verklighet.

Den tidigare rapporten om hur Sverige låg i topp i Europa när det gäller e-handel var sammanställd av ett svenskt företag. Denna kompletterades sen av webbens fader Tim Berners-Lee, skaparen av World Wide Web, som även han satte Sverige i topppen. Denna gång handlade det dock om Internet, där vi inte bara ska vara bäst i Europa utan i hela världen.

E-handelsdagarna i Sundsvall fortsatte tuffa på under 2012 och den sjunde september publicerade vi ett litet sammandrag av Christer Hägglund.

Nelly utökade sitt samarbete med PayPal vilket i sig inte är så stort, men PayPal har växt under året. I alla fall om vi får döma av de rapporter som kommit in. Den gamla betaltjänsten satsar uppenbarligen på att ta mark här i Sverige och e-handlare har rapporterat ökad orderingång med PayPal som betalsätt.

September var månaden då Systembolaget fick ok på att köra hem sprit til svenska folket. De har senare under året startat sin e-handel om än begränsad till sex län.

En annan stor nyhet var det att Expert slängde in handduken i hemelektronikkriget. Strax därefter publicerade NetOnNet ett rekordresultat. Vi gissar att de ville visa att e-handel är framtiden.


Oktober: Snabba leveranser allt hetare

Facebook fortsatte att försöka samla in pengar till sina investerare. Denna gång handlade det om Facebook Gifts. Amazon lånade dock ut pengar istället och detta till sina försäljare på sidan. Ett smart drag av Amazon inför julhandeln.

Bythjul försökte göra e-handeln med däck ännu smidigare genom att byta däck åt kunden. De vann senare Årets däckbutik i Prisjakts tävling.

Snabba leveranser var på tapeten i oktober. Walmart hoppade på tåget med leverans samma dag och det gjorde även US Postal Service. Alla som experimenterar med leverans samma dag börjar med det i San Fransisco. Det är alltså där man ska bo om man är riktigt lat.

E-handelskonferensen Emeet gick av stapeln i oktober, den fjärde upplagan om vi inte minns fel. Denna e-handelsfest som anordnades av Ehandel.se för första gången sades vara en framgång av episka mått. En liten överdrift kanske, men de flesta verkade i alla fall vara nöjda.

Något som inte var en framgång av episka mått var Ellos systerbutik Shoestyle. Den lades nämligen ner i oktober. En mycket kortlivad svensk satsning på skor för Ellos moderbolag.

Vi skrev om hur skräddarsydda produkter blivit allt vanliga inom e-handeln. Sverige är också ett land där vi är långt fram inom detta område, vilket givetvis är roliga att läsa.

Under oktober hade vi även flera stora lanseringar. Media Markt kom äntligen ut med sin e-handel, samtidigt som alla på huvudkontoret fick sparken. Intersport och The Body Shop bjöd även på sina e-handelslösningar.

Vi startade även vår e-handelsradio i slutet av oktober. Ett radioprogram kring veckans e-handelsnyheter. Programmet fick ett positivt mottagande och åtta avsnitt hann vi sedan med innan årets slut.


November: Hycklande banker ställs mot väggen

Efter att Shoestyle lagts ner meddelade Footway i början av November att de tagit in 20 nya miljoner. Skor på nätet är uppenbarligen ett hett investeringsobjekt, men frågan är om de tjänar några pengar.

Vi gav också en liten överblick av storlekstjänsterna på nätet och problemet de försöker lösa. Posten meddelade även att de skulle ge e-handlarna en extra försäljningsdag i julhandeln. En nyhet som togs emot med öppna armar.

Rapporter började komma in om hur julhandeln skulle se ut i år. Posten trodde på nya rekord, som vanligt, och närmare julafton blev de chockade över alla paket som passerade deras terminaler.

Vad vore ett e-handelsår utan rykten om att Amazon är på väg in i Sverige och Norden? Denna gång handlade det om e-böcker och hur Amazon kanske börjar sitt inträde via sina populära Kindle-läsare. Amazon fick även besvara frågor om påstådd skatteflykt.

En stor nyhet i november handlade även om Bankers moraliserande. En fråga som för en gångs skull lyftes brett i media. Vi får hoppas detta gav någon effekt och att vi slipper höra om hur e-handlare nekas betaltjänster i framtiden.

Kinesisk e-handel gjorde sig hörd i slutet av året. Det började med att kinesiska e-handelsjätten Alibaba tillkännagav intäkter på 3,1 miljarder dollar under den 11 november, deras motsvarighet till Cyber Monday.

Svensk e-handel väntades i jämförelse omsätta strax under 5 miljarder dollar för hela 2012 (31,3 miljarder sek). Vi hade dock en hälsosam tillväxt på 14 procent under tredje kvartalet.

Två prylbutiker delade med sig under denna månad. Först ut var CoolStuff som bjöd på en intervju kring deras expansion och fina lagerbilder. Sedan bjöd RoligaPrylar på all sin statistik.

En butik som säljer hörlurar hurrade även över HUI:s val av årets julklapp. Ett val som alltså föll på just hörlurar.

Vi kickade även igång Twitter-taggen #ejul där e-handlarna sedan har delat med sig av sin julhandel. Ett stort tack till alla de som ville dela sig. Det var mycket intressant att följa utvecklingen. En senare start av julhandeln noterades men sen ska det ha dragit igång ordentligt.


December: En månad av rekord och problem

I början av årets sista månad berättade Tictail hur de skulle tjäna pengar. Det hade länge spekulerats men nu fick vi veta att det är appar som gäller även hos Tictail.

Google köpte som sagt upp en leverantör av postbox-automater, BufferBox. Datorbutiken Inet visade även var skåpet skulle stå och tog hem i princip alla utmärkelser de kunde få.

December började även med stora störningar hos Posten. Snön yrde och paketen de stod stilla i många fall. Som tur är lättade snön upp framåt julafton och de kunde skicka ut 430 000 paket under ett dygn.

Den danska bolaget Trustpilot drog in 86 miljoner kronor i nytt kapital. De ska nu ta sin plattform för kundrecensioner till resten av världen.

Lagom till jul dyker den digitala insamlingsbössan Desmo upp i nyheterna. Först lockade de till sig Babyshop och sedan Sïmon Saneback, som också blev ny VD för SmartGuy.se.

Plattformsleverantören Panagora bjöd både på T-handel och P-handel under 2012. Den första stod Efva Attling för och den andra Skin City.

Rekorden haglade under december. Främst ifrån USA som är lite snabbare med sin statistik men många svenska e-handlare berättade även om oväntat stora ökningar. Dessa ökningar i order skapade även problem. Betalleverantören Klarna fick till exempel allvarliga driftstörningar på sin fakturatjänst.

För att avsluta året på en lättare ton bjöd vi på lite mer oseriösa artiklar men även på djupa spådomar om det kommande året.


Vi avslutar med lite statistik ifrån 2012

  • Vi hade 926,620 besök under 2012
  • Antalet unika besökare var 363,679
  • Antal sidvisningar 3,767,306
  • Mest besökta ämnet: Klarnas nya superkassa
  • Ämnet med flest svar: Klarnas nya superkassa
  • Medlem som postat flest inlägg: Per Nilsson (1641 st)
  • Det skrevs 26.849 inlägg i forumet och startades över 2339 nya diskussionstrådar under året
  • Rekord för flest uppkopplade användare: 613 stycken, den 25 januari klockan 20:35
  • Vi har skickat ut 46 nyhetsbrev och har idag ca 5100 prenumeranter och en läsfrekvens på 35-40%
  • Vi fick 2531 nya medlemmar under året vilket ökade medlemsantalet till 6126 st
  • Vi har publicerat 710 nyheter som fått totalt 1551 kommentarer

Ett stort tack till alla läsare och medlemmar som förgyller vår virtuella mötesplats. Vi ser fram emot ett ännu mer fantastiskt 2013.

Annons