Konsumentverket vill att fler E-handlar från utlandet

Konsumentverket kräver internationellt samarbete mot oseriösa e-handlare och vill se en ökad gränshandel.

Konsumentverkets senaste rapport har temat gränsöverskridande handel där man undersöker e-handel över gränserna samt semestershopping utomlands.

Rapporten visar att närmare 80 procent handlar på nätet och av dessa handlar majoriteten från inhemska nätbutiker. Ungefär 30 procent erkänner dock att de e-handlar från utlandet.

Annons

Större utbud och bättre priser

Konsumentverket vill dock att fler ska känna sig trygga med gränsöverskridande handel som sägs erbjuda ett större utbud och potentiellt fördelaktigare priser.

Andelen som fått problem med oseriösa e-handlare ska inte vara stor, vilket kan vara värt att poängtera, men det ska ändå skapa en osäkerhet som Konsumentverket gärna vill råda bot på med internationellt samarbete.

– Samhället behöver utveckla och fördjupa det internationella samarbetet för att finna åtgärder mot oseriösa företag och företag som agerar i gråzonen av vad som är tillåtet. Idag har vi svårt att komma åt dem via våra vanliga tillsynsverktyg, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman och Generaldirektör för Konsumentverket.

Mer konkret vill Konsumentverket öka kunskapsnivån hos konsumenterna. De vill ha samma höga konsumentskydd inom EU och bra förutsättningar för konsumenterna att driva sina klagomål och eventuella tvister.

Var sjätte missnöjd

Även om det redan görs mycket på området och där även EU jobbar hårt med den gränsöverskridande handeln så ska Konsumentverkets nya rapport, Konsumentrapporten 2015, visa på att det finns mer att göra. Idag ska exempelvis 16 procent av de som e-handlat ifrån utlandet vara missnöjda med något de köpt.

Konsumentverket vill nu göra det tryggare att e-handla ifrån utlandet så att konsumenterna kan ta tillvara på möjligheterna med gränsöverskridande köp på nätet.

- Vi ser fördelar för konsumenterna med det ökade utbudet, men vi ser också att många konsumenter har bristande kunskap om hur de kan agera om något går snett. Många gör faktiskt inte något alls när de blir missnöjda med ett köp över gränserna, säger Gunnar Larsson.

 

Annons

Foto: Øyvind Lund
På bild: Gunnar Larsson

Annons