Mat på nätet en fet succé för Uppsala-pizzeria

Det råder hård konkurrens bland pizzeriorna i Uppsala. Bra service och hög kvalitet är självklart viktigt, men med nätet som en extra kanal kan man sälja ännu mer. Det vittnar pizzerian Miami Slice om, som säljer mat för nära 240 000 kronor per månad via nätet.

När Kurosh Nowroozi och hans son Shalle Nowroozi tog över pizzerian Miami Slice för drygt tre år sedan insåg han snabbt att han måste erbjuda ytterligare service än den traditionella utkörningen.

Han tog kontakt med OnlinePizza.se och anslöt sin restaurang. Något som slog väl ut och redan första halvåret sålde han mat för nära 840 000 kronor via sajten. Omsättningen har sedan ökat för varje år, och i år beräknar Miami Slice sälja mat för 2,5 miljoner kronor via nätet, vilket är hälften av restaurangens totala omsättning.

Annons

– Många tror att e-handel mest passar för böcker, filmer och kläder, men det funkar lika bra för färdiglagad mat. Med hjälp av nätet säljer vi runt 900 maträtter varje månad och kunderna älskar att kunna beställa och betala för sin mat via nätet, säger Kurosh Nowroozi.

8 000 måltider per dag

Via OnlinePizza.se har pizzerian en egen hemsida där kunderna kan beställa och betala sin mat för att sedan få den hemkörd. Nyligen lanserades även en mobil app för smartphones som gör att kunderna kan sköta sina beställningar från sin mobiltelefon.

– Med appen gör vi det ännu enklare för våra kunder att beställa sin mat. Många gör det på vägen hem när de sitter på bussen och kommer då hem samtidigt som maten levereras, säger Kurosh Nowroozi.

OnlinePizza.se grundades 2005 av tre studenter i Linköping och 2012 köptes man upp av den tyska snabbmatskedjan Delivery Hero för över 250 miljoner kronor. I dag är sajten en av Sveriges största, rikstäckande tjänster för beställning och hemleverans av mat och levererar runt 8 000 måltider per dag från över 1000 anslutna restauranger över hela landet.

– Hemleverans av mat växer snabbt i Sverige, det är Miami Slice ett tydligt exempel på. En viktigt orsak till tillväxten är att det blir allt vanligare med hushållsnära tjänster. Många familjer prioriterar tid tillsammans framför hushållsarbete, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.

 

Källa: Press

Annons

Annons