Nästan 7 av 10 handlade på nätet enligt ny mätning

Internetanvändandet och e-handeln ökar. Drygt 70 procent av svenskarna shoppade på nätet under perioden 2012 till 2013. Biljetter till evenemang och resor är populärt, precis som kläder och sportartiklar. Det enligt en ny rapport från Statistiska centralbyrån.

Statistiska centralbyrån släppte i förra veckan sin rapport "Privatpersoners användning av datorer och Internet 2013". Det haglade inte av intressanta saker gällande e-handeln men några godbitar finns det att ta del av.

Inte oväntat fortsätter svenskarna att öka sitt Internetanvändande, och allt fler testar även på att e-handla. Under perioden april 2012 till mars 2013 hade 68 procent av befolkningen köpt varor eller tjänster på nätet. Framförallt är det åldersgrupperna mellan 16–54 år som e-handlar, men det syns ingen övergripande skillnad mellan könen.

Annons

Mer än 45 procent har köpt biljetter till evenemang, 40 procent har köpt resor och nästan 40 procent har köpt kläder och sportartiklar. Det är framförallt vanligt bland kvinnor i åldersgrupperna 16–24 samt 35–44 år.

Mobilsurfandet ökar

Man kan också läsa att mobilsurfandet ökar, något som tillsammans med otaliga rapporter om ökande m-handel bör få e-handlare utan en mobilanpassad butik att tänka till. Sex av tio surfade på nätet med sin smarta telefon under första kvartalet 2013.

Och inte oväntat är det i denna kategorin man ser störst skillnader mellan åldersgrupperna. I åldrarna 16 till 44 år var det mellan 83 till 86 procent som gjorde Internetsökningar via sina smarta telefoner, jämfört med knappt fem procent av 75 till 85-åringarna.

 

Källa: .SE

Annons