Nya verktyg ska hjälpa E-handlare synas på Google

Nordisk e-handel och SEO-företaget TopVisible vill hjälpa e-handelsplattformens användare att synas bättre på Google. Med hjälp av nya verktyg ska e-handlare få hjälp att optimera sin webbutik för bättre placeringar i sökmotorn.

Att synas på Google är en viktig pusselbit för många e-handlare, men det är inte alltid så enkelt att klättra i graderna. Något som Plattformsleverantören Nordisk e-handel, tillsammans med SEO-företaget TopVisible, vill råda bot på.

Tillsammans har de nu tagit fram nya verktyg som kan användas direkt i e-handelsplattformen för att snabbt och enkelt optimera nätbutiken för bättre placeringar hos Google.
 
Verktygen i webbutikens administration har även kopplats samman med tjänsten RankTrail, som följer och analyserar ens placeringar på Google, för att skapa en ännu djupare förståelse och påverkan på vad och hur man säljer utifrån konsumentens faktiska sökmönster.

Annons

– Att förstå hur väl ens webbplats är optimerad för sökmotorerna och vad man bör göra för att förbättra detta är avgörande för hur väl en e-handlare lyckas på nätet. Utöver en analys av webbplatsen krävs också en kontinuerlig överblick över den specifika webbplatsens nuvarande placeringar på sökmotorerna, då hur väl man syns på sökmotorerna är kopplat till försäljning. Många e-handlare har flera hundratals produkter vars placeringar behöver övervakas vilket är tidskrävande att göra manuellt, säger Rolf Widerström på TopVisible.

Optimera webbutiken

Just RankTrail är något vi skrivit om tidigare och TopVisible, som lanserade verktyget hösten 2013, har bland annat fått ta emot 400 000 kronor för att vidareutveckla verktyget som håller koll på sökmotorplaceringar.

Under förra hösten fick man tillsammans med Nordisk e-handel även drygt en miljon kronor av statliga Vinnova för att utveckla ett nytt analysverktyg för e-handlare. Samarbetet som löpt under ett år har drivits tillsammans med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som ett forskningsprojekt för att utveckla nya analysverktyg för e-handlare.

Med de nya verktygen får e-handlaren direkt respons på vad som denne gjort rätt, och vad som kan förbättras. De ständigt ändrade parametrar och krav från sökmotorerna, har översatts till konkreta åtgärder direkt i plattformen, där man kan få mellan 0-100 poäng beroende på hur bra sidan är anpassad för sökmotorerna och samtidigt följa ens placeringar över tid.

– Vi får ofta många frågor kring hur man bör optimera sin webbutik och arbeta med just dessa frågor. Nu ger verktygen direkt svar på dessa frågor med konkreta förslag på förbättringar direkt i testresultatet. Samtidigt är vår förhoppning att kunderna lär sig hur man på egen hand kan jobba effektivt med dessa frågor, och ser relationen mellan sitt arbete och den avkastning man får i form förbättrade placeringar och ökad försäljning. Med vårt samarbete med RankTrail öppnar vi även upp för mer spännande tillämpningar framöver, säger Rickard Rosenqvist, produktchef på Nordisk e-handel.

 

Källa: Press

Annons

Annons