Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

Vi publicerade tidigt en genomgång av det starkt växande nätverket Pinterest. En digital anslagstavla och socialt nätverk där man primärt delar bilder med varandra. Pinterest visade sig snabbt leverera mycket trafik till e-handlare. En mycket större mängd trafik än andra nätverk, relativt till sin storlek.

Det är ganska naturligt att man på Pinterest klickar på en bild och sedan klickar sig vidare för att se källan. När källan är en webbutik och användaren redan visat sitt intresse för produkten bör detta leda till köp.

Nu visar nya undersökningar att sidor som Pinterest inte bara levererar trafik utan även köp. I en undersökning av nästa 4000 nätshoppare svarade 32 procent att de köpt något de sett på Pinterest eller andra bilddelningssidor. Man har även analyserat stora e-handlares nyhetsbrev och sett att 24 procent numera lyfter Pinterest bland de sociala nätverken. Youtube ligger på tredjeplats efter Facebook och Twitter i länkar ifrån stora e-handlare. Pinterest förväntas dock gå om Youtube när som helst.

Annons
Annons

Detta är ett mycket snabbt införande av en relativt nystartad tjänst och tyder på att Pinterest engagerar konsumenter och leder till köp. Vi vet dock att många experimenterar med Pinterest just nu, speciellt svenska e-handlare, och det vore kul att höra hur många av er som fått beställningar via den digitala anslagstavlan.

 

Källa: internetretailer

Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!