Ehandelstrender 121: Budbee förändrar kundernas syn på hemleveranser

Budbee är en hemleveransaktör har förändrat hur vi ser på leveranser. Med ambitionen att skapa hemleveranser som kunderna vill ha det och med starka investerare som H&M gruppen och Kinnevik har Budbee på fem år byggt upp en logistikapparat som når 25 miljoner människor i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna.

Det är Sveriges stora logistikaktörers ombudsnät som dominerar svensk e-handelslogistik, men en rad uppstickare som Best, Budbee och Airmee har på kort tid byggt upp väl fungerande hemleveranssystem. Budbee har nyligen lanserat i Holland och kommer att fortsätta att lägga till nya städer i Sverige. Och flera framgångsrika e-handlare som Apotea, Matsmart, Sportamore och Snusbolaget prioriterar hemleveranser åt sina kunder.

I avsnitt 121 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt om hemleveranser och Budbee med Simon Strindberg, CCO, Chief Commercial Officer på Budbee och Klara Eriksson, nyhetsredaktör på tidningen Intelligent Logistik. Dessutom intervjuas Stefan Svensson, logistikchef på Netonnet om hemleveranser.

Utmaningen för hemleveransaktörerna är att många kunder inte riktigt förstår fördelarna med hemleveranser eftersom de har tidigare dåliga erfarenheter av att tvingas vänta en hel dag hemma på en leverans. Budbee har en pedagogisk utmaning att få kunderna att testa deras tjänst.

När det gäller stora tv-apparater och dyra produkter är hemleveranser värdefullt för kunderna, enligt Stefans Svensson, logistikchef på Netonnet.  Stefan vill se större möjligheter för kunderna att ändra hemleveransen efter beställningen.

Det är klart att väl genomförda hemleveranser ökar kundernas bekvämlighet och ökar återköpsfrekvensen. Men är hemleveranser verkligen hållbart i ett längre perspektiv? Simon Strindberg på Budbee tar hållbarhetsfrågan på största allvar och redan idag experimenterar Budbee med cykelleveranser i Göteborg och Holland.

Både Simon Strindberg på Budbee och Klara Eriksson på Intelligent logistik tonar ned betydelsen av sammadagsleveranser. Det är relativt få kunder som kan få sammadagsleveranser och det är dessutom tveksamt hur hållbarhetsperspektiv.


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!