Annons

Ehandelstrender 156: Drömmen om den lilla nätbutiken är fortfarande möjlig

Det finns en kraft i att starta en nätbutik från garaget vid sidan om sitt vanliga arbete. Men risken är att du fastnar i att packa paket utan att räkna din egen arbetstid. Därför är affärsplaner, marknadsundersökning, it-stöd och logistikhjälp lika viktigt för den som snurrar en miljon som för den som omsätter miljarden.

När svensk e-handel passerat 20-årsstrecket med råge finns ett färdigt ekosystem av tekniska system, logistik och marknadsföringsmetoder som gör det lätt för nya entreprenörer att komma igång. Samtidigt har låga inträdesbarriärer gjort konkurrensen knivskarp.

I avsnitt 156 av podden Ehandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Katrin Lundgren, vd och grundare av Kodmyran och en tydlig röst i den svenska e-handelscommunityn.

Små e-handlare har möjligheter att ge kunderna en bättre kundupplevelse än deras större konkurrenter. Men det finns alltid en risk för mindre e-handlare att fastna i det dagliga arbetet att packa paket istället för att utveckla företaget. Här kan tredjepartslogistik vara lösningen tillsammans med smarta it-lösningar.

Med Amazons inträdes på den svenska marknaden kan man fråga sig om detta är slutet på framgångshistorier där mindre entreprenörer utan kapital på några år kan växa organiskt till livskraftiga företag. Det tror inte Katrin Lundgren som startade sin första nätbutik 2002. En nätbutik som sedan blev kärnan till hennes huvudsysselsättning e-handelsplattformen Kodmyran Commerce.


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!