Annons

Ehandelstrender 161: HUI Research: Julhandeln 2020 väger mellan fritt fall eller sund tillväxt

Efter det exceptionella pandemiåret anno 2020 är det svårare än någonsin att prognosticera julhandeln. Med en andra pandemivåg i full sving kan vi vara säkra på att e-handeln otroliga tillväxt från Q2 fortsätter men frågan är om svensk e-handel kommer att klara anstormningen.

Årets julhandel är så svårbedömd att HUI Research har tagit fram tre olika scenarier för hur julhandeln kommer att utvecklas i år. Där det mest optimistiska sceneriet tror på en betydande ökning, eftersom konsumenterna inte kan lägga pengar på resor och restaurangbesök. Det mest pessimistiska sceneriet, som är högst realistiskt, spår en minskning av julhandeln med nattsvarta 12 procent, med ett i det närmaste fritt fall för sällanköpshandeln. Då kommer rekonstruktionerna och konkurserna en masse.

I avsnitt 161 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jonas Arnberg, vd på HUI Research om hur julhandeln 2020 kommer att utveckla sig.

Julhandeln kickade igång med en lätt tvekande Singles Day den 11 november. Och Ehandelstrender har också pratat Singles Day med Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt Insight som har tillgång i konsumentdata och priser i realtid via prisjämföraren Prisjakt.

Singles Day håller inte på att slå Black Friday från tronen. Och trenden att göra Black Friday till Black Week har sträckts ut till en tiodagarsperiod av tidiga julerbjudanden. På samma sätt vill Alibaba göra Singles Day till Singles week.

Konsumenterna har pengarna att spendera julen 2020 – frågan är om de kan göra det på ett säkert sätt om butikerna fylls av shoppare. Inte heller e-handeln behöver bli säker om det blir trångt på utlämningsställen. Förhoppningen är att julhandeln blir tidig och utdragen både på nätet i och i fysiska butiker.


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!