Annons

Ehandelstrender 128: Idén som gjorde Adyen värt 200 miljarder kronor

Adyen är betalföretaget som hanterar betalningar åt internationella företag som Spotify, Netflix och Uber. Genom att bygga ett system från grunden inriktad på riktigt krävande kunder har grundarna skapat ett unikt företag som växte med 40 procent under första halvåret. Adyens börsvärde ligger på astronomiska 200 miljarder kronor.

På startupkonferensen Slush i Helsingfors samtalar programledaren Urban Lindstedt med vd-n och medgrundare Pieter van der Does om grundidén bakom succén Ayden och vad som motiverar en mångmiljardär.

Han har byggt bolaget utifrån principen att inte växa med uppköp eftersom uppköp gör att bolag fastnar i att underhålla flera olika system istället för att innovera.

Utmaningen för betalföretag är inte att stoppa bedragare utan att släppa igen korrekta transaktioner som verkar misstänkta. Idag har Artificiell intelligens gjort det enklare för Adyen att släppa igenom ärliga transaktioner som ser skumma ut.

–Målet är inte att stoppa alla bedrägerier. Det vore som att driva ett diskotek där ingen dricker, säger Pieter van der Does, vd-n och medgrundare för Adyen.

Pieter van der Does tror inte att kryptovalutor kommer att vara framtiden inom onlinebetalningar. Adyens kunder efterfrågar inte kryptovalutor och myndigheternas krav för att motverka penningtvätt går emot kryptovalutorna.


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!