eHandelstrender 115: Marknadsplatser är nyckeln till den tyska marknaden

Tyskland är en e-handelsmarknad värd 663 miljarder kronor, men konkurrensen är hård och marknadsföringen är dyr. Tyskland är lite av den heliga gralen inom e-handel som många e-handlare som har förlorat mycket pengar på.

Lyssnar du på eHandelstrender: Det går att lyssna via SpotifyItunes/PodcasterAcast, Google Podcasts, Soundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar. Sök efter eHandelstrender i din podd-app. Nedan hittar du också en spelare för webblyssning.

Det är viktigt att förstå att Tyskland inte är en marknad utan flera marknader. Det är stor skillnad mellan att sälja till Berlin och till Bayern i Södra Tyskland. Dessutom är tyska konsumenter konservativa och behöver känna stor trygghet för att handla online.

I avsnitt 115 av podcasten eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Henrik Hansen, partner på MakesYouLocal samt Fredrik Svedberg vd på Logtrade i USA.

Den viktigaste lärdomen från e-handlare som har gått in på den tyska marknaden är att man måste göra sin hemläxa innan och räkna på om det går att tjäna pengar i Tyskland. Sedan är det tjänstefel att se Tyskland som en marknad.

Det går inte heller att kopiera marknadsföringsstrategier från Norden eftersom det är extremt dyrt att köpa räckvidd i Tyskland.


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!