Annons

Ehandelstrender 116: Så prioriterar Teknikproffset sin tid i tillväxt

Det ligger i e-handlares natur att vara underbemannade. Därför gäller det att kunna prioritera bland arbetsuppgifterna för att inte tappa fart när den berömda hockey-klubban inträder.

Hur hanterar e-handlare massiv tillväxt och säsongstoppar som Black Week utan att gå in i väggen? Det var den inledande av diskussionspunkten när podden eHandelstrender spelades in avsnitt 116 på eMeet Göteborg inför publik där programledare Urban Lindstedt samtalar med Peter Olsson, e-handelschef på Teknikproffset och Johanna Allhorn, chefredaktör på Ehandel.

Lyssnar du på eHandelstrender: Det går att lyssna via SpotifyItunes/PodcasterAcastGoogle PodcastsSoundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar. Sök efter eHandelstrender i din podd-app. Nedan hittar du också en spelare för webblyssning.

Med en tillväxt på 80 procent förra året och en 50 procentig tillväxt under 2019 har Teknikproffset fått uppleva riktig växtverk.

Det gäller att flagga i god tid för arbetstoppar. Under Black Week är kanske inte bästa tiden att träffa gamla kompisar, säger Peter Olsson, e-handelschef på Teknikproffset.

I grunden gäller det att bygga en företagskultur där man ställer upp för varandra. Och att prioritera det som ökar försäljningen framför kosmetiska ändringar.

Avsnittet är också ett avstamp för ett nytt samarbete mellan tidningen Ehandel och podden eHandelstrender. Förhoppningen är att samarbetet ska leda till intressantare diskussioner, fler lyssnare och fler annonsörer.

Det är kul att bli en del av ett redaktionellt sammanhang som verkligen kan e-handel. Jag hoppas också på fler lyssnare och fler sponsorer, säger programledaren Urban Lindstedt

Vi pratar också om det går att avskaffa fri frakt. 8 av 10 konsumenter uppger att fri frakt är viktigt när de näthandlare, enligt E-barometern 2019 Q2. Samtidigt uppger 14 procent av e-handlarna att upphört med fri frakt. Ett exempel är Zalando, som i år införde en fraktkostnad på mindre ordrar på den nordiska marknaden. Det handlar delvis om att försöker motverka ett sjunkande ordervärde, men är också del av en större trend där fokuseringen på hållbara transporter lett till ett ifrågasättande av villkorslösa fria leveranser.

Tredje ämnet i podden är hur svenska e-handlare ska möte konkurrensen från Kina. Kinahandeln är på väg uppåt igen. Under Q2 ökande kinahandeln igen efter det stora tappet förra året, enligt eBarometern Q2. Peter Olsson på Teknikproffset menar att det aldrig går att priskonkurrera utan det handlar om att konkurrera med snabba leveranser, fantastisk kundservice samt certifierade produkter.


Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!