Posten fick ta emot pris för sitt E-handelstest

Posten tog hem segern i producentkategorin i årets upplaga av reklamtävlingen 100-wattaren för sin kampanj E-handelstestet. Postens test gick hem hos juryn men man lyckades även engagera sin målgrupp, e-handlarna.

Postens kampanj E-handelstestet, framtagen i samarbete med byrån Åkestam Holst, tog hem segern i kategorin Producent i årets upplaga av reklamtävling 100-wattaren. Målet med kampanjen var att befästa Postens position som e-handlarens bästa vän och knyta e-handelsföretagen till sig och bli deras huvudsakliga distributions- och logistikpartner.

Kampanjen som är ett nätbaserat test hjälper e-handlare jämföra sin verksamhet med andra framgångsrika e-handelsföretag genom att svara på ett antal frågor. Svaren jämförs sedan med svaren från 20 benchmark-företag och man får sen en nulägesrapport över sitt företag och tips på hur man kan bli mer framgångsrik.

Annons

Lyckades engagera en kräsen målgrupp

Femtusen e-handelsföretagare fick i en inbjudan chansen att förbättra sin verksamhet och sin e-handel med hjälp av testet. De som genomförde testet skapade samtidigt sitt eget DR-utskick, utan att ens veta om det. Testet går nu att göra på Ehandelstestet.se även utan en kod och inbjudan.

Tävlingen 100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer och juryns motivering till 100-wattaren lyder:

"Här visar Posten att de menar allvar med att vara e-handlarens bäste vän. Genom att kommunicera med hög relevans och respekt får man en stor del av den kräsna målgruppen att engagera sig en lång stund framför datorn med ett interaktivt DR-utskick. Och i efterhand kommer den överraskande poängen – att mottagaren i själva verket var medskapare av utskicket – till sig själv. Det smarta greppet övertygade både målgruppen och 100-wattsjuryn."

Källa: Press

Annons