PostNord ska se över sina rutiner för varubrev

E-handlare riktar stark kritik mot PostNord i vårt forum. Anledningen är att flera av dem upplever att det systematiskt vägs fel på postterminalerna, något som slutar med en överdebitering av e-handlarna. Nu lovar PostNord att gå till botten med det hela.

PostNord har den senaste tiden fått utstå ganska hård kritik gällande felaktig debitering av varubrev. Bland annat har det diskuterats flitigt i forumet här på Ehandel.se, och även om inte alla är drabbade, verkar de flesta ha någon form av problem.

Den största kritiken gäller att det systematiskt vägs fel och där det slutar med en överdebitering av e-handlarna. En e-handlare vittnar till och med om att sex av tio försändelser debiterats för minst en viktklass högre än de borde när de kontrollmätte.

Annons

– Vi är medvetna om att en del varubrev får en felaktig vikt, och att det finns skillnader mellan olika terminaler. De flesta har inte några differenser, men vi kommer att utöka våra kvalitetstester för att följa upp om och i så fall var det brister, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.

Ska gå till botten med Årsta

Det här är inte första gången som PostNord fått liknande kritik kring debiteringen av varubrev. Flera e-handlare är även missnöjda med kommunikationen med PostNords ekonomiavdelning som skall lösa dessa former av fel.

Olika geografiska områden verkar ha olika former av problem och Årstaterminalen i Stockholm är en av de terminaler som nämns i vårt forum.

– På Årstaterminalen, som nämns i inläggen, har man tillsatt en grupp som omgående ska gå till botten med frågan. Varubrevet är ett enkelt och smidigt sätt för till exempel e-handlare att skicka sina varor, och det ska det fortsätta vara. Det är förstås värdefullt för oss att vi får den här typen av synpunkter till oss så att vi kan få syn på eventuella problem och åtgärda dem, säger Maria Ibsén.

Annons