Target siktar in sig på föräldrar med ny tjänst

Target fortsätter att testa nya grepp för att hävda sig i kampen mot sina konkurrenter på nätet. Nu lanserar lågpriskedjan en prenumerationstjänst med fokus på småbarn. Något som gör att föräldrar kan få hem blöjor, våtservetter och andra nödvändigheter med jämna mellanrum.

Den amerikanska lågpriskedjan Target har under de senaste åren gjort en mängd ansträngningar för att öka sin konkurrenskraftighet jämfört med sina rivaler på nätet.

Bland annat berättade Target i början av året att man under 2013 kommer att prismatcha sina konkurrenter. De lanserade även sex nya varumärken inom kategorin kläder och heminredning, som bara kommer att vara tillgängliga på nätet.

Annons

Nu testar man ytterligare ett nytt grepp och lanserar en prenumerationsbaserad e-handelstjänst med fokus på småbarn. Med Target Subscriptions riktar man främst in sig på nyblivna föräldrar med babyrelaterade produkter som blöjor, våtservetter, träningsbyxor och andra nödvändigheter.

Konkurrera med Amazon

Vid lanseringen finns det cirka 150 olika varor att prenumerera på och kunderna kan välja att få dem levererade med olika tidsintervaller. Target kommer även att skicka ut en påminnelse via mail minst 10 dagar före leveransen så att kunderna kan göra eventuella justeringar.

Prenumerationstjänsten kan ses som ett svar på konkurrenten Amazons tjänst, Subscribe and Save, som också gör det möjligt att prenumerera på vardagliga varor. Med Amazons program får kunder fri frakt, och rabatter på upp till 15 procent, om de får hem fem leveranser eller mer varje månad.

Target däremot erbjuder fri frakt från början men har inga särskilda rabatter utöver deras ”vanliga prissänkningar " på utvalda objekt . Om Target kommer att expandera prenumerationerna till andra varor än babyrelaterade produkter vill lågpriskedjan inte kommentera i dagsläget. Men skulle det här testet slå väl ut är det nog ingen omöjlig tanke.

Källa: TechCrunch

Annons