Tesla ska kränga elbilar på Alibabas Tmall

Tesla Motors, ett nordamerikanskt bilföretag som designar, tillverkar och säljer elbilar, ska öka sin försäljning i Kina. Och man ska göra det med hjälp av e-handeln. Biltillverkaren gör nu som General Motors och Volkswagen och börjar sälja sin bilar via Alibabas e-marknadsplats.

I förra veckan meddelade den amerikanska lågprisjätten Costco att man ska ge sig in i Kina med hjälp av Alibaba och Tmall. Ett väl beprövat trick bland västerländska varumärken, och nu ska ytterligare ett företag göra samma resa.

Fast den här gången är det inte billiga storpack som ska krängas på e-marknadsplatsen, utan elbilar. Tesla Motors har nämligen gjort som en rad andra branschkollegor och börjat ta emot beställningar på sin Model S på Tmall.

Annons

Kina räknas föga förvånande som världens största bilmarknad, och istället för att upprätta ett nätverk av återförsäljare, tar man alltså till nätet för att öka sin försäljning.

Inte ensamma

För tillfället finns det 18 förkonfigurerade bilar till salu via marknadsplatsen, vilket innebär att köpare inte själva kan anpassa bilarna genom att till exempel välja klädsel eller andra tillbehör.

Förutom Tesla har även General Motors som äger Buick och Chevrolet samt Geely och Volkswagen officiella sajter på Tmall. Chevrolet sålde enligt egen utsago 245 bilar via online-gallerian den senaste månaden.

Bilar är dock inte de enda fordonen som går att hitta på Alibabas sajter. På Taobao fanns det under förra hösten bland annat sex stycken flygplan att buda på.

 

Källa: Bloomberg

Annons
Annons