Unga företagare tävlar om häftigaste nätbutiken

Handeln på nätet växter konstant och allt fler konsumenter ser fördelarna. Och det gör även landets nya generation av företagare. Gymnasieelever över hela landet har under hösten startat egna företag i utbildningssyfte och många av dem säljer på nätet.

UF står för Ung Företagsamhet och har funnits i Sverige sedan 1980. Under ett gymnasieår ska en UF-elev starta, driva samt avveckla ett riktigt företag. Även den här hösten har många gymnasieelever startat sina egna UF-företag och flera av deras produkter finns att köpa på nätet.

– Att ha en egen nätbutik är en självklarhet bland unga företagare. De handlar själva på nätet och förstår vikten av att kunna titta på och jämföra varor i lugn och ro. Den egna affärsidén utvecklar de helt och hållet på nätet, från marknadsföring i sociala medier till försäljning i nätbutiken, säger Anette Citron, områdesansvarig för skolor och utbildningsorganisationer på Visma.

Annons

"Nätbutiken är den nya närbutiken"

För att uppmuntra ännu fler UF-företagare att starta nätbutiker har Visma arrangerat en tävling för Sveriges häftigaste nätbutik 2012. Bland de över hundra bidragen finns många roliga och kreativa nätbutiker och produker, där en av våra personliga favoriter är butiken Save All The Boobies.

– Nätbutiken är den nya närbutiken. Du behöver inte längre åka in till större städer för att göra julklappsinköpen. I stället kan man stödja lokala företagare som säljer via nätet, men inte har någon fysisk butik, säger Anette Citron.

Bidrag kan skickas in fram till sista januari och vinnaren utses den 6 februari. Redan nu går det att stödja de unga entreprenörerna genom att rösta på ett hundratal olika bidrag på Facebook.

Källa: Press

Annons