ECOM: Konverteringsoptimering i samarbete med IHM

Stockholm och Göteborg: Under 3 heldagar (2+1) kombinerar vi beteendepsykologi, data och experiment så att ni efter kursen att får med er verktygen och metoder för att praktiskt arbeta med Konverteringsoptimering på webbplatser.

SÄLJ MER- LÄR DIG KONVERTERINGSOPTIMERING I PRAKTIKEN

Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är i dagsläget enorm. Som e-handlare eller marknadsförare har man inte råd att fråga hur det gick, man måste fråga hur det går just nu och vad man bör göra för att det ska gå ännu bättre. Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att öka värdet av det man skapar genom att på ett strukturerat sätt arbeta med kundinsikter, experimentera, mäta och lära sig.

Grundläggande kunskaper i konverteringsoptimering är inte bara relevant för att optimera sin webbplats utan också för att få ut maximal effekt av sin kommunikation och mediainvestering. Är det rätt längd på copyn? Fungerar bilden med modell eller utan modell? Uppfattar kunden värdet? Förmedlas rätt känsla?

IHM har tillsammans med Ehandel.se och Ehandel Academy skapat denna 3 dagars fördjupningskurs i konverteringsoptimering.

Anmäl dig här

DETALJERAD INFORMATION

  • ORT OCH STARTDATUM

    • Stockholm, 2020-05-04
    • Göteborg, 2020-05-14
  • KURSTILLFÄLLEN

    • Stockholm: 4-5 maj + 4 juni
    • Göteborg: 14-15 maj + 15 juni
  • OMFATTNING

    • 3 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • AVGIFT

    • 18 900 kr exkl. moms
      23 625 kr inkl. moms
      Lunch och fika ingår i avgiften.
image

Handledare Sophia Båge

Sophia är grundare och E-handelsstrateg på ehandelsstudion Creative Unit, specialicerade på Dataanalys, Growth Marketing och E-Commerce Merchandising. Sophia brinner för digital affärsutveckling. Med sig har hon drygt 20-års års erfarenhet av att utveckla kunders digitala affärer och e-handel med data som stöd.

Anmäl dig här

FÖR VEM?

Kursen riktar sig till Head of E-commerce, E-commerce managers, Digitala marknadsförare och andra roller inom e-handel och marknadsföring som vill optimera sin webbplats och nå ökad försäljning.

FÖRKUNSKAPER

Grundläggande kunskaper i Digital Marknadsföring och Webbanalys.

Kursen kan med fördel ses som en förtsättningskurs till IHM:s Digital Marknadsföring och/eller Digital Marketing Goals & Analytics.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

Du får med dig en en djupare förståelse för arbetsprocessen, webbpsykologi och neuromarketing. Du får praktiskt arbeta med metoder och verktyg för att genomföra experiment som exempelvis A/B-tester och användartester. Du kommer att få lära er att sätta upp ett skarpt A/B-test i Google Optimize som ni analyserar och utvärderar. Google Optimize är en del av Google Analytics och är ett gratis verktyg. Genom att arbeta med gemensamma case kommer deltagarna få relevant kunskap som de direkt kan applicera i sina verksamheter.

KURSENS HUVUDDELAR

Genom en studieteknik som är en mix av praktiska övningar, föreläsningar och gruppdiskussioner får du praktisk och fördjupad kunskap inom processen för att praktiskt arbeta med konverteringsoptimering.

Kursen består av 3 heldagar. Under det första kurstillfället går vi genom grunden i konverteringsoptimering och processen. Vi går ingenom webbpsykologi och hur vi fattar våra beslut. Vi kommer också genomföra olika typer av användartest.

Under dag 2 arbetar vi med att prioritera idéer och formulera hypoteser, vi går igenom hur Google Optimize fungerar och sätter upp ett A/B-test.

Vi gör sedan ett uppehåll på 5 veckor för att samla in datan och träffas därefter för det sista kurstillfället. Då analyserar vi testet och lär oss skapa en handlingsplan utifrån den analys vi gjort.

DAG 1:

  • Introduktion till konverteringsoptimering
  • Introduktion till processen
  • Neuromarketing
  • Webbpsykologi & Triggers
  • Kombinera kvalitativ & kvantitiativ data
  • Genomföra användartest

DAG 2:

  • Prioritera idéer och skapa hypoteser
  • Introduktion A/B-tester
  • Google Optimize
  • Implemetera A/B tester

DAG 3:

  • Analysera eget A/B-test
  • Skapa handlingsplan utifrån analys
  • Presentera resultat

Anmäl dig här

 


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!