Vietnams Amazon ska växa med japansk expertis

Den vietnamesiska näthandeln spirar inte för tillfället men det finns e-handlare som ser potentialen. En av dem är Tiki som kan ses som landets svar på Amazon. På ett år har man gått från 1 000 leveranser per månad, till 20 000. Nu ska man växa ytterligare med ny finansiering.

E-handeln i Vietnam är fortfarande i sin linda och väntas omsätta runt 1,3 miljarder dollar år 2015. Många e-handelsföretag ska också ha svårt att lyckas växa i den takt de hoppas och en del har fått slå igen. Men trots ett tufft klimat ska det finnas en enorm potential för e-handel i landet och det finns de som kämpar på.

Föga förvånande är Rocket Internet-ägda Lazada och Zalora två sådana nätbutiker. För närvarande plöjer man in miljontals dollar i marknadsföring och enligt rykten, det ska vara svårt att få fram hårda fakta i Vietnam, ska de dominera näthandeln i landet. Många ställer sig dock frågande till om deras metod är hållbar i längden.

Annons

Men det finns fler. Tiki, som likt Amazon började sin bana med att sälja böcker under 2010 har lyckats växa med rask takt. Från att endast sälja böcker har man breddat sitt utbud och säljer nu allt från mode till elektronik.

I dag har man över 40 000 artiklar i sitt sortiment och på mindre än ett år har man lyckats ökat antalet skickade paket rejält. Från drygt 1 000 per månad till dagens 20 000 per månad.

Japanskt riskkapital

Man har även fått in riskkapital vid ett flertal tillfällen som hjälpt företaget att utvecklas. 2012 var första gången det trillade in extra pengar och nyligen ska man även fått in någonstans mellan 1 till 2 miljoner dollar från Sumitomo Corporation.

En av de största företagskoncernerna i Japan som på senare tid inriktat sig allt mer på e-handel.

– Anledningen till att vi arbetar med Sumitomo är på grund av deras långa erfarenhet inom e-handel. Så när vi ser oss själva om fem år, kommer vi fortfarande att bygga e-handel tillsammans, säger Sonny Tran, vd för Tiki.

Finansieringen kommer att användas för att förbättra Tikis kundservice och öka antalet leveranser. Därför kommer man i slutet av 2013 öppna ett nytt distributionscenter i Hanoi. Man kommer även att fokusera mer på social och mobil handel.

Tatsushi Tatsumi, chef för e-handel på Sumitomo, säger att investeringen i Tiki passar in i Sumitomo strategi för e-handel i Asien. Förra året investerade koncernen i flera e-handelsbolag i Kina och Indonesien. I december kommer man att fortsätta i Malaysia.

– Vi kommer att ansluta vårt stora nätverk av leverantörer och överföra vår kunskap kring e-handel till Tiki. Och vi tror verkligen på den vietnamesiska e-handelsmarknaden, säger Tatsushi Tatsumi.

Annons



Källa:  Tech in Asia (1, 2)

Annons