Är bilder ett mer attraktivt alternativ än QR-koder?

Det har varit mycket snack om e-handel och QR-koder de senaste åren. Har dessa koder en framtid eller ej. Några som inte tror det är LTU Technologies som tagit fram en ny mobil teknik för bilder som ska utmanövrera QR-koder när det gäller att koppla ihop verkligheten med den virtuella världen.

Vi har tidigare skrivit om hur programmet Google Goggles kan känna igen saker med hjälp mobilens kamera. Programmet sammankopplar helt enkelt bilder med Googles sökmotor. Det du tittar på och fotograferar identifieras, och sedan visas ett relevant sökresultat hos Google.

Redan då spekulerade vi i att den här typen av teknik skulle komma att utmanövrera QR-koder när det gäller att koppla ihop verkligheten med den virtuella världen. Något som New York-baserade LTU Technologies verkar helt säkra på.

Annons

LTU har nämligen tagit fram en ny mobil teknik för detaljhandlare som bygger på bildigenkänning, istället för QR-koder, för att länka ett fysiskt föremål, till exempel en skylt eller en tidningssida, med webben.

– Återförsäljare kan integrera tekniken i sina mobilappar och tillhandahåller sen LTU med bilder av logotyper och produkter som man vill att konsumenterna ska kunna skanna. När en konsument ser en logotyp, en produkt eller en annons kan hon öppna appen och ta en bild med den. Och som med QR-koder kan bilden utlösa en länk till en webbsida, video eller andra onlinefunktioner, säger Stephen Shepherd, general manager på LTU.

Användbart mot showrooming

Tekniken är en utökning av LTU:s ansiktsigenkänningsteknik som används av ett antal olika brottsbekämpande organ. När en bild har skannats skickas data om bilden från appen till LTU:s servrar där den analyseras.

Sedan skickas de onlinefunktioner som återförsäljare kopplat till bilden tillbaka till appen. I genomsnitt ska det ta det mellan 2,5 och 3,5 sekunder för hela processen.

– Hur framtiden ser ut beror på om, och hur vi lyckas ersätta QR-koder. Till en början är det främst lyxmärken som kommer att använda sig av vår teknik eftersom det innebär att de inte behöver placera QR-koder på sitt marknadsföringsmaterial. Något som många återförsäljare inom lyxsegmentet tycker är fult, säger Stephen Shepherd.

Han påpekar också att tekniken kan vara särskilt användbart för detaljhandelskedjor som försöker motverka showrooming. Alltså när konsumenterna går till butiker för att kolla in produkterna och sedan använder sina mobiltelefoner för att jämföra priser.

– Återförsäljare kan använda bildskärmar inne i sina butiker för att presentera skanningsbara erbjudanden som håller smartphoneanvändande konsumenter engagerade, säger Stephen Shepherd.

Annons

 

Källa: Internet Retailer

Annons