Annons

 Asos följer i eBays fotspår - inför bildsök i app Sök efter genom foton i mobilen, är Asos nya idé

Asos följer i eBays fotspår - inför bildsök i app

2017-08-11 10:38

Kunderna ska kunna fotografera kläder de gillar och hitta liknande i företagets e-handel.

Så sent som i juli kunde vi berätta att e-handelsjätten eBay lanserade en ny funktion i sin mobilapp. Genom att ladda upp en bild skulle funktionen Find It On eBay hjälpa kunderna att hitta vad de sökte.

Nu meddelar det brittiska e-handelsföretaget Asos - i praktiken en konkurrent till eBay - att de lanserar en liknande funktion i sin app, enligt Techcrunch.

Gäller bara för kläder och mode

Skillnaden är att Asos funktion endast kommer att gälla för kläder och modeprodukter, eftersom det är vad Asos främst säljer.

Även den som hittar en snygg outfit på exempelvis Instagram, ska kunna ta en snabb skärmdump av denna och ladda upp den i funktionen för att hitta liknande kläder bland Asos 85 000 artiklar.

Annons
Annons

80 procent av trafiken är mobil

Den förklaring som framförts till att funktionen införs ska vara att 80 procent av den brittiska trafiken till företagets e-handel kommer från mobila enheter, liksom nästan 70 procent av de brittiska kundernas order. I genomsnitt påstås kunderna tillbringa 80 minuter varje månad i appen.

Asos har funnits på nätet sedan år 2000 och bolaget omsatte mellan september 2016 och februari 2017 närmare 10 miljarder kronor. Under helåret 2017 väntas omsättningen öka med runt 30 procent jämfört med 2016.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem