Annons

Teknik

NetOnNet slår ihop online & butik: “Kommer göra det riktigt spetsigt”

Elektronikjätten och omnihandlaren NetOnNet meddelar idag att man kommer att ta sin personalisering till en ny nivå. Tillsammans med bolaget RichRelevance har man slagit ihop kundernas fysiska beteende med den digitala personaliseringen. Vi kommer använda det vi lärt oss om kunden och anpassa det som kunden ser på sajten baserat på hennes intressen och tidigare…

3 av 4 har avbrutit onlineköp på grund av betalstrul

Kortbolaget Visa meddelar att biometri är på frammarsch samtidigt som många stöter på problem med traditionella lösenord, speciellt inom e-handeln. Enligt Visas undersökning så tycker 65 procent av de tillfrågade, svenska konsumenterna, att biometri, som exempelvis fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, är både säkrare och lättare att använda än vanliga lösenord. 4 av 10 svenskar ska varje…

Expertmyndigheten lanserar ny näthandel: ”Ett stort lyft”

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) meddelar nu att man lanserat en helt ny e-handel. Expertmyndigheten har under rådande Covid-19 pandemi prioriterat analyser av humanprover för att använda resurser där de behövs mest i samhället. SVA vill öka tillgängligheten och konkurrenskraften i våra digitala tjänster och erbjuda en webbplats som är relevant för våra prioriterade målgrupper, veterinärer…

Annons

Svenska sportmärket gör om rubbet – lanserar global e-handel

Ambitionen var högt ställd när Craft Sportswear satte ihop sin nya e-handelsplattform. Efter att ha nylanserat sitt varumärke är bolaget på gång med en uppdaterad version av sin e-handel, som ska nå ut till kunder över hela världen. Crafts gamla e-handel drogs enligt ett pressmeddelande med “en komplex e-handelsarkitektur där man administrerat flera olika individuella…

Konkurrenten köpte konkursboet: ”Ett misslyckat koncept”

Efter att ha befunnit sig i rekonstruktion sedan juni 2019 gick Teknikmagasinet till slut i konkurs i januari. Då klev koncernen Ambia Trading Group in och köpte upp hela konkursboet. I slutet av april försattes dock koncernens andra dotterbolag, Apple-återförsäljaren Digital Inn, i konkurs. Digital Inn hade 8 butiker och runt 130 anställda i Sverige….

Annons

Amazons huvudsajt gick ner: “Vissa kan ha upplevt problem”

I går kväll så hände något som inte händer så ofta. E-handeln Amazon gick ner för många kunder. Tjänsten Downdetector visar över 70 000 rapporter om problem med Amazon.com under niotiden svensk tid igår kväll. Detta är inte första gången Amazon går ner men det är ovanligt med stora nedtider. Problemen denna gång ska ha…

Först på Ehandel: Ellos lanserar egenutvecklad betaltjänst

Så gott som varje vecka uppvaktas vi på redaktionen med nyheter om e-handelsföretag som har valt en viss leverantör till sin checkout, alternativt att man har bytt från en betalningsleverantör till en annan. Men det finns också företag som säger nej tack till Klarna, Qliro och alla andra företag som finns på marknaden för betaltjänster…

Ellos slår upp ny supersnabb sajt: ”En hypermodern e-handel”

Ellos har lanserat en ny e-handelssajt på alla sina nordiska marknader. Nyheten kommer nästan en månad efter att Jotex, heminredningsföretaget som ingår i Ellos Group, också nylanserade sin nätbutik. LÄS ÄVEN: Jotex nylanserar e-handeln: ”Branschen utvecklas inte” Vår nya e-handelssajt är ett fantastiskt spännande framsteg för Ellos som möjliggör en ännu bättre, snabbare och mer…

Facebook öppnar upp för e-handlare – lanserar ny tjänst

Facebook blir en marknadsplats även för e-handlare. Nu släpper den sociala plattformen ”Facebook Shops” som ska hjälpa mindre företag att sälja varor online i deras kanaler. Det är många små företag som har det kämpigt just nu och när butiker stänger letar sig allt fler online. Vi vill göra shoppingen sömlös och underlätta för alla,…

De låter kunderna ringa hem skorna – och Swisha förbi kön

Pandemin har tvingat handeln till nya lösningar för att tillgodose kundernas shoppingbehov. Skojätten NilsonGroup är nästa aktör i raden att erbjuda nya tjänster. Från och med nu kommer kunderna att kunna beställa hem skor via telefon. Genom personlig kundkontakt i våra butiker och över telefon, i e-handeln, i sociala kanaler och kommunikation via kundklubben Feetfirst…

Nya tjänsten: NetOnNet vill installera prylarna i ditt hem

NetOnNet ska nå kunderna som är sugna på ny teknik, men som samtidigt tycker att det här med installation är alldeles för krångligt. Därför kommer man nu att erbjuda hembesök av tekniker, i samarbete med företaget Hemfixare, där allt från TV och nätverk till mobiler kan installeras. Vi vet att många har en önskan att…

Vill hjälpa hemmasittande kunder – här är Elgigantens nya storsatsning

Elgiganten fortsätter att söka nya vägar att underlätta för kunderna i Covid-19-tider. Nu lanserar man LIVE video shopping, där kunderna med hjälp av videosamtal från dator eller mobiltelefon kan få rådgivning av en medarbetare från Elgiganten i realtid. Det är fantastiskt att se hur snabbt våra kunder uppmärksammar och vill testa nya sätt att handla…

PostNord vill få slut på avbrott i arbetet – lanserar ny tjänst

Nyligen kunde vi berätta om PostNords nya satsning på varubreven, som blivit billigare att skicka med leverans vid dörren. LÄS ÄVEN: PostNord gör om varubreven igen – ”vill eliminera friktionen” Nu slår logistikaktören även ett slag för leveranser till arbetsplatsen, något som man menar inte har fungerat fullt ut hittills. Normalt sett behöver företagskunder ta…

Världens största betalplattform lanserar shoppingapp

Den globala e-handelsplattformen Shopify har lanserat en app som ska ge ett fönster in till de hundratusentals företag som erbjuder produkter via plattformen. Leverantören titulerar appen “din nya personliga shoppingassistent”. Det ska helt enkelt vara lätt att hitta sina favoritprodukter och appen ska ge personaliserade förslag på nya produkter. Appen verkar agera som en form…

Fixat: Farligt säkerhetshål i Klarna för WooCommerce

WooCommerce, som är världens mest populära e-handelsplattform, har nyligen inneburit problem för de som använder betallösningen Klarna Checkout. Den officiella pluginen, som tillhandahålls av byrån Krokedil, har sedan en tid tillbaka dragits med ett farligt säkerhetshål. Ett säkerhetshål som inte bara funnits på pappret utan även utnyttjats av hackare, enligt e-handlare som har varit i…

Visma förvärvar svenska e-handelsleverantören

IT-koncernen Visma växer ytterligare. Nu har man nämligen förvärvat den svenska leverantören av molnbaserade affärssystem och e-handelslösningar, Specter. En lösning som i dag används av över 1200 e-handlare och omnikanalhandlare i både Sverige och Norge. Vismas mission är att hjälpa våra kunder att förbättra sin produktivitet genom integration och automation av affärsprocesser. Specter passar mycket…

E-handlare börjar tillverka skyddsvisir: ”Bidrar med det vi kan”

När efterfrågan på ens varor minskar kan det vara läge att ställa om produktionen till något som det finns en större efterfrågan på. Tidigare i veckan kunde vi berätta att Rollup-kungen tillfälligt har sadlat om från rollups till skyddsutrustning, och nu gör branschkollegan Skyltmax en liknande satsning. LÄS ÄVEN: E-handlaren ställer om – hjälper vården…

Nyemissionen misslyckades – nu är fraktstartupen till salu

Dropshipping-leverantören Droshi, som för något år sedan tog plats i e-handeln med ambitionen att bli ”Europas Alibaba”, har sett en svagare utveckling på senare tid. LÄS ÄVEN: De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistik-krånglet” Bolaget har under det senaste året ansträngt sig för att få in nytt kapital, men konstaterar nu att nyemissionen har misslyckats….

Tech-proffset på nytt jobb hos textjätten: ”En spännande tid”

AI-företaget Textual, som levererar produkttexter och annat content till e-handlare som NA-KD och Babyshop, har gjort en ny chefsrekrytering. LÄS ÄVEN: Babyshop nästa e-handelsjätte att ta in texthjälp från e-handelsbolaget Företaget har anställt Henrik Skagerlind Fasth som ny Chief Commercial Officer, eller kommersiell chef på svenska. Han kommer närmast från skärmföretaget Touchtech, som också anlitats…

Babyshop nästa e-handelsjätte att ta in texthjälp från AI-bolaget

Med siktet inställt på att växa internationellt väljer Babyshop Group att inleda ett samarbete med AI-leverantören Textual. Planen är att e-handlaren ska använda leverantörens AI-tjänst för att nå ut till fler marknader på ett mer effektivt sätt. Med tiotusentals produkter i våra kanaler och lokalisering som en central del av vår strategi blir en effektiv…