Annons

Teknik

Ny banktjänst för e-handlare – NA-KD:s Jarno Vanhatapio investerar

En slags bankapp för e-handelsföretag som via en samlad plattform kan få hjälp med banktjänster samt finansieringsmöjligheter. Så skulle man kunna beskriva Juni, som är en helt ny startup som planerar för lansering i början av näsa år. Bolaget har nyligen tagit in en investering på 2,1 miljoner euro. Företaget har grundats av Samir El-Sabini…

Kalabalik när Elgiganten släppte nytt: ”Holy shit det gick snabbt”

Det har nog knappt passerat någon obemärkt förbi att Microsoft och Sony släppt sina nya spelkonsoler under hösten. De har orsakat något av en kalabalik när efterfrågan varit väldigt mycket högre än tillgången. Många har lämnats besvikna och får vackert vänta till efter årsskiftet på sin enhet. Och nu har det hänt igen. I dag…

Klarna talar ut om nya samarbetet: ”Har velat ha Swish i flera år”

Under gårdagen kom nyheten som många e-handlare väntat på: Klarna lägger in Swish som betalningsalternativ i sin checkout. Beskedet kommer sedan Klarna blev en del av Swish, på samma sätt som de flesta storbanker i Sverige är sedan tidigare. LÄS ÄVEN: Klarna ger sig – lägger in Swish i kassan Glada nyheter, tycker inte bara…

Annons

Kunderna rasar mot Sportamores nya sajt: ”Fullständig katastrof”

”När det rör sig om en så stor lansering som plattformen innebär får man alltid räkna med en del barnsjukdomar, och dessa lägger vi nu stort fokus på att åtgärda”. Så hette det från Footway när Sportamores nya sajt för ett par veckor sedan lanserades på hela 19 marknader. Footways förvärv av Sportamore blev känt i…

Clas Ohlson hoppar på trenden med egen twist: ”Det är unikt”

Medan vi uppmanas att hålla oss borta från butiker behöver handlarna hitta nya vägar att interagera med sina kunder. En av lösningarna är videosamtal, som redan anammats av flera aktörer. Nu hoppar Clas Ohlson också på tåget men med en egen twist på sin nya tjänst, Videohjälp med Clas. Här ska nämligen kunderna få prata…

Annons

Filip Tysander investerar i e-handlaren: ”Bevisar potentialen”

I augusti nådde hälsoappen Stepler, som även har en egen e-handel, milstolpen 100 000 användare. Det fick flera stora entrepenörer att vakna till och nu har man tagit in runt 2 miljoner kronor i en investeringsrunda. Bland dessa finns såväl Prisjakts grundare, Jonas Bonde, som hälsoentrepenören Ola Lauritzon. Men den som sticker ut allra mest…

E-handelsjättar i GDPR-trubbel – granskas av myndighet

Flera stora företag utreds av Datainspektionen efter oönskade nyhetsbrev, lagrade kreditkortsuppgifter och direktmarknadsföring till borttagna konton. Det rapporterar Di Digital. Bland företagen som nu kan hamna i klammeri med GDPR är H&M, Klarna Bank, Readly och Boozt. En anmälare ska till exempel ha fått en rad reklammail av H&M varje vecka, trots att vederbörande enligt…

Stronger släpper ny sajt: ”Förväntar oss säljrekord på Black Friday”

Stronger nylanserar sin e-handel, vilket man beskriver som ”nästa steg i sin tillväxtresa”. Den nya sajten är en del av bolagets globala e-handelssatsning som ska ta företaget till målet om att krossa 500 miljoner kronor under 2021. Det är ett strategiskt beslut, grundat i bolagets ambitiösa tillväxtmål och höga försäljningsförväntningar inför Black Friday, skriver bolaget…

Nya Sportamore till 19 marknader: ”En del barnsjukdomar”

I våras stod det klart: Footway tar över Sportamore. Efter att förvärvet offentliggjorts kunde företaget i somras berätta om planen framåt. Den gick bland annat ut på att ta Sportamore till en rad nya marknader. LÄS ÄVEN: Footways plan för Sportamore – stor internationell expansion Och det första steget på den stora expansionen verkar vara…

Just nu: Här är Sportamores nya sajt – ”powered by Footway”

E-handlaren Footway har plockat fram plånboken vid flera tillfällen den senaste tiden. I förra veckan gick bolaget in och köpte konkurrenten Caliroots och sedan tidigare hade man lagt vantarna på en annan branschkollega – nämligen Sportamore. Hur den övergripande planen ser ut med alla sajterna är något oklart, men det har vid flera tillfällen framkommit…

Svenskarnas galna sökningar på Amazon.se

När Amazon.se öppnade under förra veckan var det varken låga priser eller snabb frakt som stod i fokus. Nej, istället lyckades en hel rad av uppseendeväckande översättningsmissar hamna i blickfånget. Det visade sig att Amazons AI helt enkelt var mer A än I. Reaktionerna var blandade. Några riktade skarp kritik, vissa blev förnärmade och andra…

Spelet bakom e-handelskaoset – ”fick ett mycket mindre antal”

När förhandsbeställningarna för den nya spelkonsolen Playstation 5, som tillverkas av Sony, drog igång så brakade helvetet lös. De svenska e-handlarna sålde slut i ett nafs och sedan började problemen. Plötsligt fick konsumenterna veta att flera av dem inte skulle få sin enhet ens innan jul. Detta trots att de trodde sig ha säkrat en…

E-handelsjätte utsatt för ny hackerattack: ”Har läckt i Sverige”

Hackerattackerna mot e-handlarna verkar ha skruvats upp. Vi har nyligen rapporterat om Synsams sajt som kidnappades av nätkapare innan det var NA-KD:s tur att varna för att användaruppgifter kan ha läckt efter en attack. Nu står det klart att Whiteaway Group, som bland annat äger Tretti.se och Whiteaway.se, också har utsatts för en hackerattack och…

Lyko bygger ut – dubblar automationen på lagret

Lyko växer så det knakar och nu behöver hårvårds- och skönhetsjätten ta ytterligare kliv för att hänga med i sin egen utveckling och inte riskera den framtida försäljningstillväxten. Därför har man nu, tillsammans med SSI Schäfer, dragit igång arbetet med att fördubbla sin automationslösning. Vi är mycket nöjda med SSI Schäfers lösning som vi driftsatte…

Här är 18-åringens AI-tjänst för e-handel – tar in 25 miljoner

En DVD-film till en jacka eller varför inte en tröja till en kaffekopp? E-handlarnas produktrekommendationer som är tänkta att bidra till merförsäljning kan i en del fall förmodligen få motsatt effekt. Problemet? Rekommendationstjänsterna bygger på för lite data. Det menar i alla fall Oliver Edholm, som beskriver sig som “världens yngsta AI-forskare” när vi når…

Zalando vill scanna din kropp – ”vi letar konstant”

Även om det är bekvämt att handla kläder på nätet, så kan det ibland vara lite knepigt med storlekar. Det ska nu Zalando råda bot på med sitt senaste förvärv. Modejätten har nämligen köpt bolaget Fision, som tagit fram teknik för kroppscanning via mobilen. Fisions lösning bygger på den senaste datavisionsteknologin som möjliggör företagets innovativa…

Elgigantens nya mobil-drag: ”Samma metod som SÄPO”

Idag, på International E-Waste Day, lanserar Elgiganten och företaget Recipo satsningen Secure Collect i 45 av Elgigantens varuhus runt om i Sverige. Mer exakt har ett fyrtiotal insamlingscontainrar rullats ut där kunder kan återvinna mobiltelefoner och mindre elektronikartiklar. LÄS ÄVEN: Så krossar Elgiganten motståndet: ”E-handeln blir kärnan i allt” Elgiganten har länge tagit emot uttjänt…

Yaytrade lanserar digitala rum: ”Något vi knappt vågat hoppas på”

Den svenska marknadsplatsen Yaytrade startades som en sajt där influencers, kända profiler och varumärken kunde sälja secondhand-artiklar inom mode- och inredningsområdet. Men i fjol profilerade man om sig och nylanserade sitt koncept. Nu vänder marknadsplatsen sig även till privatpersoner. Bolaget har en pickup-service, likt den som konkurrenten Sellpy erbjuder, som innebär att Yaytrade plockar upp…

CDON släpper ny sajt – har över 1200 anslutna handlare

CDON nylanserar sin sajt för att ”öka e-handlarnas försäljning”. Den nya sajten är anpassad för att kunderna ska kunna hitta till de 1250 anslutna företagen och deras produkter, men också för att handlarna ska kunna driva försäljning och effektivisera kundresan. Vi tror att nyckeln till att lyckas är att ha en egenutvecklad plattform som snabbt…

Coop lanserar kassalös butik: ”Alla är nördar på sitt sätt”

I fjol öppnade Coop en kassalös butik i centrala Oslo, och nu är dagligvarukedjans moderna butikskoncept även live i Hagastaden i Stockholm. LÄS ÄVEN: Coop har öppnat en obemannad och kassalös butik Konceptet kallas för Scan&Pay och går ut på att kunden laddar ner en app till sin mobil och sedan skannar alla varor direkt…