Annons

Teknik

Synsam fortfarande nere efter sju dagar – ”avkrävd en lösensumma”

Det var i tisdags förra veckan som Synsams nordiska e-handel och datasystem, samt kassasystemet som används i de fysiska butikerna, hackades. I skrivande stund, sju dagar senare, ligger sajten fortfarande nere men kassasystemet har kommit igång i butikerna. Synsam upplever för tillfället driftstörningar. Det drabbar tyvärr vår hemsida som just nu ligger nere. Våra butiker…

Helg: ”Onödig detaljreglering” – två månader med nya kassalagen

Tekniska svårigheter, oklar ansvarsfördelning och kryphål som ingen verkade ha tänkt på. När den nya kassalagen för e-handel presenterades i slutet av förra året dröjde det inte länge förrän kritikerna började dela med sig av potentiella problem som den kunde föra med sig. Betalaktörer och andra e-handelsleverantörer såväl som e-handlare oroade sig för hur lagen…

Svensk e-handelsplattform tar in över 8 miljoner – Filip Tysander bland investerarna

Brink Commerce är en ny svensk e-handelsplattform inom kategorin headless-plattformar, vilket enkelt förklarat innebär högre flexibilitet och möjligheter till en mycket snabbrörlig frontend. “Ser det som en långsiktig investering” Nu meddelar riskkapitalbolaget Wellstreet att man gått in i plattformen tillsammans med ingen mindre än Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander. Vårens händelseutveckling har fört med sig…

Annons

Grebban nuddar vid 35 miljoner: ”Behöver tacka nej till många”

E-handelsbyrån Grebban har på senare tid landat flera stora samarbeten. Företaget har anlitats till att bygga nya e-handelssatsningar åt bland andra Craft Sportswear och Verso Skincare. LÄS ÄVEN: Grebban fortsätter spikrakt uppåt – når 20 miljoner Och bolaget har en minst sagt stabil grund att stå på. Nu kan vi nämligen avslöja att företaget under…

Mat.se börjar med röst-shopping: ”Jobbar ständigt med att utmana”

Nätmataktören Mat.se börjar med e-handel via röststyrning. Företaget kombinerar röststyrning med bild och personlig köphistorik i ett pilottest med Google Nest Hub. Projektet är en del av Axfoods innovationsarbete, och Mat.se har stått för utvecklingen av tekniken som är ansluten till Google Home. Röststyrning är en funktion som vi bara kommer att få se mer…

Annons

Miljardkedjan ska videochatta med e-handelskunderna

Elektronikkedjan Kjell & Company är känd för sin trevliga och kunniga butikspersonal. För att även kunna erbjuda samma service i e-handeln, valde bolaget att gå ihop med live-videostreamingaktören Bambuser. LÄS ÄVEN: Hemligheten bakom svenska miljardkedjans butiksframgångar Genom Bambusers Live Video Shopping-tjänst kommer Kjell & Company att kunna erbjuda en personlig shoppingupplevelse på nätet, precis som…

Ny chef hos H&M – ska leda ny organisation

I fjol tillsatte modejätten H&M en professor i robotik och artificiell intelligens i bolagets styrelse. Företaget har sedan även tidigare en AI-chef och ett team som arbetar med att utveckla shoppingupplevelsen i företagets omnikanal. LÄS ÄVEN: H&M:s AI-chef: ”Diskussionen har ändrats” Några nyheter hos H&M som är kopplade till teknik och innovation har handlat om…

De översätter ingredienser: ”Ska bli lika självklara som Klarna”

Skinfo startades i fjol av ett Stockholmsbaserat team som tyckte att kosmetikaprodukters innehållsföretckningar hos de flesta företag är alldeles för svårtydda om man sedan tidigare inte har någon form av kemisk kunskap. Så företagets affärsidé blev att automatisera översättning av ingredienser till ett klarare språk. Skinfo är en oberoende aktör som arbetar för att öka…

E-handelsteamet landar ännu en storkund – öppnar global butik

En global satsning. Så såg målet ut när skönhetsmärket Verso Skincare tidigare i år tog in 30 miljoner från investmentbolaget eEquity. Nu går man från ord till handling och meddelar att en global flaggskeppsbutik är på gång för lansering. Till sin hjälp har företaget leverantörerna Grebban och Centra, som nyligen också tog fram en e-handelslösning…

Jetshop: “Vi förbereder oss för att kunna samarbeta med Amazon”

Den svenska e-handelsplattformen Jetshop meddelar idag att man förbereder sig för en framtid med Amazon i Sverige. Bolaget låter nu e-handlare, som använder Jetshop, att koppla upp sig mot Amazons marknadsplats. Och därmed på ett enkelt sätt få upp sitt sortiment på marknadsplatsen. När det börjar röra på sig vill vi vara först på bollen,…

De rusade med Live Video Shopping – upp 669 procent

Live Video Shopping har blivit en populär trend i e-handeln. Det har fått Bambuser, som levererar tjänsten, att rusa i det andra kvartalet, som sträcker sig april till juni. Nettointäkterna ökade från förra årets 806 000 kronor till 5,4 miljoner i år. En ökning på hela 669 procent. Totalt uppgick omsättningen till 6,8 miljoner kronor….

Lanserar virtuella showrooms: ”Skräddarsytt för retail”

Techbolaget Touchtech lanserar ett nytt verktyg för virtuella showrooms, som ska hjälpa leverantörer att sälja sina produkter utan behovet av det fysiska mötet. Det gör debut redan den här veckan under Fashion Week Trade, som pågår 10-15 augusti. Touchtechs virtuella showroom är ett helt nytt sätt att mötas. Det är en kombination av Google Docs,…

Trump bannlyser TikTok och WeChat – fler ligger illa till

Donald Trump tar i med hårdhandskarna mot TikTok och WeChat, eller rättare sagt deras kinesiska ägare ByteDance respektive Tencent. Den amerikanske presidenten har nu utfärdat en order som innebär att de sociala plattformarna blir bannlysta i landet om 45 dagar, rapporterar CNN. Microsoft, som nyligen aviserat sitt intresse för TikTok, har nu alltså ungefär en…

Foodoras drag – blir Facebooks partner i Sverige

Foodora fortsätter att avancera och blir nu Facebooks partner i Sverige. Ett samarbete som innebär att Foodora-anslutna restauranger kan erbjuda kunderna att beställa mat på Instagram. Via knappen ”beställ mat” på restaurangens Instagram-profil skickas kunderna direkt till Foodoras tjänst, där de kan beställa hemkörning eller upphämtning. Detta är ännu ett sätt att stärka det lokala…

Google tänker om – nu blir köpen i mobil säkrare

Genomför köpet med hjälp av ditt fingeravtryck. Den möjligheten blir snart verklighet eftersom Google planerar att ändra den funktion i Chrome som fyller i uppgifter som användarnamn, lösenord och kreditkortsinformation. Det rapporterar flera medier, bland annat nyhetssajten Mobil.se. Hittills har den som valt att lagra sina kreditkortsuppgifter hos Google ändå behövt fylla i den tresiffriga…

Nordisk e-handelsleverantör köps upp för 1,5 miljarder kronor

Med kunder som SuperDry, Harvey Nichols, LEGO och svenska NA-KD, har logistik- och IT-jätten Consignor Group positionerat sig i framkanten av sin nisch. Bolaget grundades av Peter Thomsen för 23 år sedan, men har nu fått in en ny majoritetsägare i form av investmentbolaget Francisco Partners. De har nu köpt Consignor i en affär värd…

Uppdatera: Kritiska hål i Magento kan ge hackare full kontroll

Adobe släppte häromdagen en uppdatering till den mycket populära e-handelsplattformen Magento. Uppdateringen ska täppa igen flera ganska allvarliga säkerhetshål. Två av svagheterna klassificeras som “kritiska” och ska kunna ge angripare full tillgång till sajten. Framgångsrikt utnyttjande kan leda till körandet av godtycklig kod och att komma runt signaturverifiering, skriver Adobe. Prioritetsnivån för uppdateringen är dock…

Förhör: Jeff Bezos grillas för första gången i amerikanska kongressen

Världens techjättar kommer idag få se sina ledare grillas i den amerikanska kongressen. Detta förhör sker efter att lagstiftare har utrett Facebook, Google, Apple och Amazon i över ett år, för deras potentiellt konkurrenshämmande affärsmetoder. Medan både Facebooks Mark Zuckerberg, Googles Sundar Pichai och Apples Tim Cook är vana vid denna typ av förhör så…

Avensia lyckades klämma fram tillväxt med vinst trots corona

E-handelsleverantören Avensia som bygger e-handel och omnikanalslösningar åt företag som Kjell & Company, NA-KD och Polarn O. Pyret, rapporterar nu sina siffror för årets andra kvartal. Man tänker kanske att konsultuppdrag är något som detaljhandlare drar in på i dessa tider men Avensia lyckades faktiskt växa och klämma fram en liten vinst. I början av…

Espresso House väljer q-handeln: “Viktigt att våga testa nya saker”

I maj berättade vi om Foodoras satsning på vad de kallar tredje generationens handel, quick commerce. En satsning som innebär att Foodora kopplar på andra typer av butiker, än just restauranger, och erbjuder leverans på 30 minuter av deras produkter. LÄS ÄVEN: Foodoras satsning – ska leverera nästa generations e-handel Nu meddelar Foodora att nordens…