Annons

Endast 12% av e-handlarna: Alla hjärtans dag är viktig Alla hjärtans dag är en viktig dag för många - men inte för e-handlarna

Endast 12% av e-handlarna: Alla hjärtans dag är viktig

2018-02-14 15:39

Desto viktigare för dagligvaruhandeln.

Endast 12 procent av e-handlarna tycker att Alla hjärtans dag - som alltså infaller idag - är en viktig högtid för den egna nätbutikens försäljning. Åtminstone enligt rapporten Alla hjärtans dag 2018, som sammanställts av Svensk Handel i samarbete med Nielsen.

Detta trots att 46 procent av svenskarna planerar att uppmärksamma dagens högtid på något sätt.

Black Friday viktigast för e-handlarna

Det finns dock högtider som är viktigare för e-handlarna, visar rapporten. De viktigaste av dem är förstås Black Friday och Cyber Monday, som runt 50 procent av näthandlarna uppger som viktiga. Därefter kommer, inte heller så oväntat, julhandeln - tätt följd av mellandagsrean.

Därefter är det ungefär lika mellan resterande högtider, men enligt rapporten så är nyår snäppet mer populärt än exempelvis Mors dag, påsk och midsommar - som alla tycks vara ungefär lika viktiga som Alla hjärtans dag för våra svenska e-handlare. Minst populär bland samtliga handlare är är den asiatiska högtiden Singles Day, som alltså ännu inte riktigt tycks ha nått framt till svenskarna.

Annons
Annons

Många dagligvaruhandlare gillar dagen

Men prioriteringarna mellan högtiderna skiljer sig åt mellan de olika handlarna. Inom dagligvaruhandeln är det exempelvis hela 38 procent som tycker att Alla hjärtans dag är en viktig högtid för företaget. Där är det dessutom julhandeln som är den stora kassakon - hela 70 procent tycker att julen är en högtid som de har stor nytta av. 

Däremot uppger endast en femtedel av dagligvaruhandlarna att Black Friday och Cyber Monday är viktiga för dem. Inte heller Mellandagsrean tycks vara någon hit för dagligvaruhandlarna - men förutom Alla hjärtans dag så är påsken, midsommar, nyår och morsdag högtider som många uppskattar. Halloween, nationaldagen och Fars dag, tycker runt 20 procent av dagligvaruhandlarna är viktiga.

Även för sällanköpshandlarna är det Black Friday, julhelgerna och nyår, som är årets viktigaste högtider.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Går vidare till en hemlig tjänst.

Annons
Annons
Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Säger hejdå till Arlanda.

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons
E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta