Annons

Endast 12% av e-handlarna: Alla hjärtans dag är viktig Alla hjärtans dag är en viktig dag för många - men inte för e-handlarna

Endast 12% av e-handlarna: Alla hjärtans dag är viktig

2018-02-14 15:39

Desto viktigare för dagligvaruhandeln.

Endast 12 procent av e-handlarna tycker att Alla hjärtans dag - som alltså infaller idag - är en viktig högtid för den egna nätbutikens försäljning. Åtminstone enligt rapporten Alla hjärtans dag 2018, som sammanställts av Svensk Handel i samarbete med Nielsen.

Detta trots att 46 procent av svenskarna planerar att uppmärksamma dagens högtid på något sätt.

Black Friday viktigast för e-handlarna

Det finns dock högtider som är viktigare för e-handlarna, visar rapporten. De viktigaste av dem är förstås Black Friday och Cyber Monday, som runt 50 procent av näthandlarna uppger som viktiga. Därefter kommer, inte heller så oväntat, julhandeln - tätt följd av mellandagsrean.

Därefter är det ungefär lika mellan resterande högtider, men enligt rapporten så är nyår snäppet mer populärt än exempelvis Mors dag, påsk och midsommar - som alla tycks vara ungefär lika viktiga som Alla hjärtans dag för våra svenska e-handlare. Minst populär bland samtliga handlare är är den asiatiska högtiden Singles Day, som alltså ännu inte riktigt tycks ha nått framt till svenskarna.

Annons
Annons

Många dagligvaruhandlare gillar dagen

Men prioriteringarna mellan högtiderna skiljer sig åt mellan de olika handlarna. Inom dagligvaruhandeln är det exempelvis hela 38 procent som tycker att Alla hjärtans dag är en viktig högtid för företaget. Där är det dessutom julhandeln som är den stora kassakon - hela 70 procent tycker att julen är en högtid som de har stor nytta av. 

Däremot uppger endast en femtedel av dagligvaruhandlarna att Black Friday och Cyber Monday är viktiga för dem. Inte heller Mellandagsrean tycks vara någon hit för dagligvaruhandlarna - men förutom Alla hjärtans dag så är påsken, midsommar, nyår och morsdag högtider som många uppskattar. Halloween, nationaldagen och Fars dag, tycker runt 20 procent av dagligvaruhandlarna är viktiga.

Även för sällanköpshandlarna är det Black Friday, julhelgerna och nyår, som är årets viktigaste högtider.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta