Endast 12% av e-handlarna: Alla hjärtans dag är viktig

Desto viktigare för dagligvaruhandeln.

Endast 12 procent av e-handlarna tycker att Alla hjärtans dag - som alltså infaller idag - är en viktig högtid för den egna nätbutikens försäljning. Åtminstone enligt rapporten Alla hjärtans dag 2018, som sammanställts av Svensk Handel i samarbete med Nielsen.

Detta trots att 46 procent av svenskarna planerar att uppmärksamma dagens högtid på något sätt.

Annons
Annons

Black Friday viktigast för e-handlarna

Det finns dock högtider som är viktigare för e-handlarna, visar rapporten. De viktigaste av dem är förstås Black Friday och Cyber Monday, som runt 50 procent av näthandlarna uppger som viktiga. Därefter kommer, inte heller så oväntat, julhandeln - tätt följd av mellandagsrean.

Därefter är det ungefär lika mellan resterande högtider, men enligt rapporten så är nyår snäppet mer populärt än exempelvis Mors dag, påsk och midsommar - som alla tycks vara ungefär lika viktiga som Alla hjärtans dag för våra svenska e-handlare. Minst populär bland samtliga handlare är är den asiatiska högtiden Singles Day, som alltså ännu inte riktigt tycks ha nått framt till svenskarna.

Många dagligvaruhandlare gillar dagen

Men prioriteringarna mellan högtiderna skiljer sig åt mellan de olika handlarna. Inom dagligvaruhandeln är det exempelvis hela 38 procent som tycker att Alla hjärtans dag är en viktig högtid för företaget. Där är det dessutom julhandeln som är den stora kassakon - hela 70 procent tycker att julen är en högtid som de har stor nytta av. 

Däremot uppger endast en femtedel av dagligvaruhandlarna att Black Friday och Cyber Monday är viktiga för dem. Inte heller Mellandagsrean tycks vara någon hit för dagligvaruhandlarna - men förutom Alla hjärtans dag så är påsken, midsommar, nyår och morsdag högtider som många uppskattar. Halloween, nationaldagen och Fars dag, tycker runt 20 procent av dagligvaruhandlarna är viktiga.

Även för sällanköpshandlarna är det Black Friday, julhelgerna och nyår, som är årets viktigaste högtider.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!