Annons

Marknadsföring

E-handlarens hållbarhetsdrag: Inför pant på förpackningarna

Återvinn din tomma förpackning och få fem kronor i pant. Det erbjuder Skincity nu de kunder som handlar varor från skönhetsaktörens egna varumärken. Satsningen är ett samarbete med initiativet PantaPå, och enligt bolagets vd Stefan Fragner är e-handlaren först ut med upplägget i sin bransch. Med hjälp av PantaPå kan vi på ett väldigt smart,…

Svaret på snuskfällningen: ”Fått extremt positiv feedback”

Igår rapporterade vi om att RO fällde e-handlaren Storfot.se på grund av könsdiskriminerande reklam. Den anmälda annonsen visades i ett mobilspel och personen som anmälde företaget menade att reklamen är ”sexistisk och snuskig samt olämplig att visa i samband med ett spel som även barn kan spela”. LÄS ÄVEN: E-handlare fälls för snuskig reklam i…

Annons

Säljares olagliga knep för att hamna först hos e-handelsjätten

Att hamna överst i sökningar är inte bara något som e-handlare strävar efter hos Google. I USA, där Amazon kontrollerar runt hälften av all e-handel, så är det kanske ännu viktigare att hamna överst på Amazons marknadsplats. Till exempel när konsumenter söker efter den typen av produkt som du säljer. Många tredjepartssäljare drömmer om att…

E-handlare fälls för snuskig reklam i quiz-spel

En privatperson möttes av strumphandlaren Storfot.se:s reklamfilm i ett quiz-spel som upprörde den att personen anmälde företaget till Reklamombudsmannen. Anmälningen lyder: Reklamen är könsdiskriminerande. Reklamen är sexistisk och snuskig samt olämplig att visa i samband med ett spel som även barn kan spela.Annons I den anmälda reklamfilmen syns en man som sit­ter på en bänk…

Annons

Nya Hermine Hold är redo: ”Denna gången ska vi göra rätt”

För exakt ett år sedan öppnade e-handelsföretaget Hermine Hold upp sina digitala portar för första gången. Nordic Tech House med Isabella Löwengrip och iDeal of Swedens grundare Filip Ummer och Joachim Lindström var grundarna bakom håraccessoarbolaget som skulle sälja ”Instagram-vänliga produkter”. Man hade stora planer för det nya varumärket och det uttalade målet var att…

Dollarstore drabbat av bluffmejl – ”bara lite spam”

E-handeln har drabbats av ännu ett bluffmejl, med en falsk avsändare som utger sig för att vara någon annan för att komma över mottagarens uppgifter. Den här gången är det Dollarstore som har råkat ut för de impopulära bedragarna. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande. Dollarstore har också gått ut med informationen i ett meddelande…

Byggjätten fälls för rea-fusk – ”falskt ordinarie pris”

Ännu en e-handlare fälld för rea-framställning genom att jämföra sitt ordinarie pris med ett rekommenderat pris. LÄS ÄVEN: Konsumentverket vs. e-handlarnas ”rekommenderade priser”Annons En privatperson har anmält Byggshops annons till Reklamombudsmannen. Den anmälda reklamen är en produktsida på företagets sajt där en köksbland­are säljs. På produktsidans högra sida står det ”Rek. pris 2465 kr” i grå…

Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers

Nu har Konsumentverket uppdaterat riktlinjerna kring marknadsföring på sociala medier och i bloggar. De nya reglerna kom efter att Konsumentverket granskade hur ett 50-tal influencers och företag har jobbat med marknadsföring i sociala medier under de senaste två åren. Det som är nytt är att reklam-samarbeten presenterade på sociala medier, oavsett om det till exempel…

Lindex reklam fälls – ”en flyktig kontakt”

Lindex annons har fällts av Reklamombudsmannen. Den anmälda reklamen som modeföretaget har använt sig av placerades i ett rea-utskick som gick ut till företagets e-postprenumeranter. Bilden föreställer en kvinna klädd i en stickad tröja, och på bilden står texten ”Online Sale”.Annons Personen som anmälde Lindex för vilseledande reklam reagerade på att just den tröjan som…

Frakten var inte fri – RO tar Boozt i örat

Boozt har hamnat i klammeri med Reklamombudsmannen efter att en anmälare känt sig blåst på två Google Ads-annonser och en sökträff på Google.se. I båda dessa anges nämligen ”Gratis Frakt – alltid fri retur” och ”Fri Frakt & Fri Retur” samt ”När du shoppar på Boozt.com får du fri frakt”. Men det, menar anmälaren, stämmer…

Underklädes-startup lägger i ny växel – de tar plats i styrelsen

Från en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval. Så såg ambitionen ut när Marie Stolt och Maria Lager för två år sedan lanserade underklädesmärket Understatement Underwear med tillhörande nätbutik. Sedan dess har bolaget knutit till sig återförsäljare som Åhléns och Twilfit även om den egna e-handeln står för över 80 procent av försäljningen. Nu har…

Kriget mot matsvinnet: Ny e-handel gör det godare att handla

Minskat matsvinn i kombination med lägre priser på goda varor? En riktig fullträff, tänkte gänget bakom den nya e-handeln Candify. Butiken drivs av Ted Strand, Ludwig Lilja och Linus Ernstsson, som på sin sajt beskriver sig själva som ”tre killar från Växjö som älskar godis, snacks och dryck i alla dess former”. Candify.se, som drivs som…

Matsmart lanserar ny sajt och ny logga: ”En stor dag för oss”

E-handlaren Matsmart har vid ett flertal tillfällen de senaste åren berättat om framgångsrika kampanjer där stora mängder mat och andra produkter gått vidare till nya ägare istället för att slängas. Och även om de svarta siffrorna fortfarande låter vänta på sig så har företaget ökat i omsättning samtidigt som nytt kapital har rullat in. LÄS…

E-handlare fälls för könsdiskriminering – ”kvinnovänligt lim”

Företaget Supermama.se, som säljer pysseltillbehör, har anmälts till Reklamombudsmannen som fäller e-handlaren för könsdiskriminering. Anmälan gäller en reklam bestående av två bilder med tillhörande texter som visas på företagets sajt. På den första bilden visas en kvinna som monterar ihop en trälåda och den tillhörande texten lyder:Annons Din bästa vän i hemmet. Supermama Lim är…

Linkedin: Så optimerar du din Linkedin profil

Idag är Linkedin en viktig kanal för både dig som ska anställa och för dig som ska söka nytt jobb. Om du ska anställa är det på Linkedin du hittar många av de kandidater som inte aktivt söker jobb – i rekryteringsbranschen kallas processen där man aktivt letar upp kandidater och presenterar en jobbmöjlighet för…

Strongers reklam anmäls – ”träning och sex hör inte ihop”

En av Strongers annonser som visats på sajten har anmälts till Reklamombudsmannen. Anmälaren menar att reklamen är könsdiskriminerande. Unga tjejer ska inte behöva känna att de ska se sexiga ut när de tränar. Träning och sex hör inte ihop, skriver personen till RO.Annons Den anmälda reklamen innehåller tre bilder med två unga kvinnor i träningskläder….

Haypp Group bryter mot norsk lag: ”Vi ber om ursäkt för detta”

Snusgiganten Haypp Group, som bland annat står bakom sajterna Snusbolaget.se, Snuslageret.no, Snus.com och Snushjem.no, har enligt den norska tidningen Nettavisen brutit mot norsk lag. I Norge är det förbjudet att göra reklam för tobaksvaror. Lagstiftningen är så strikt att det till och med är problematiskt att skicka ut nyhetsbrev till sina kunder om produkterna. Det…

Ellos anmäls för ”respektlös användning av helig symbol”

En privatperson har anmält en av Ellos produktbilder till Reklamombudsmannen. Bilden i fråga föreställer en pojke som har en huvudbonad av fjädrar och som står framför en mönstrad tapet som säljs på ellos.se. Enligt anmälaren är användningen av huvud­bonaden i bilden respektlös mot den nordamerikanska ursprungsbefolkningen.Annons En uramerikansk huvudbonad som bärs av någon som inte…