Annons

Marknadsföring

Unik chans: Experterna rycker ut – ”många kämpar för sin överlevnad”

E-handelsexpertis inom områden som digital marknadsföring, affärsutveckling, omnisatsningar och skalbarhet – helt utan kostnad. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte. Nu har nämligen e-handelsprofilerna Magnus Lundin, Sïmon Saneback, Anton Johansson och Charlotte Bachmann Katz slagit sina påsar ihop och lanserat ett helt nytt projekt. Det handlar om en AMA…

Annons
Annons

Från succé till konkurshot – då tog grundaren av sig byxorna

Blödande butiker, en osäker framtid och tuffa åtstramningar. Vad gör man då som handlare? Tar av sig byxorna så klart. Men innan man hamnade där skrev herrmodekedjan John Henrics grundare och vd, John Ekström ett känslosamt inlägg på Linkedin om bolagets situation. Han berättade om hur företaget grundades i ett stundentrum i Lund och sedan…

Hårt tryck hos e-handlaren efter godisboom: ”Det rullar på!”

Vissa butiker kämpar just nu med ett alldeles för skralt kundunderlag. Hos andra är situationen den helt motsatta. Under gårdagen kunde vi till exempel rapportera om en ökad efterfrågan på kaffe nu när så många arbetar hemifrån. LÄS ÄVEN: Hans e-handel ökar med 300 procent i mars – ”har haft lite problem” Och det är…

Apotea utsedd till hållbarast i Sverige – här är hela listan

Apotea har utnämnts till Sveriges mest hållbara e-handel, en utmärkelse som delas ut av initiativet Sustainable Brand Index. Sustainable Brand Index beskriver sig själva som ”Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet”. Studien har sammanlagt listat 35 vinnare i lika många branscher, där Apotea alltså tog hem utmärkelsen i kategorin e-handel. Studien som ligger till grund…

Ny grupp ska hjälpa företag genom krisen: ”Många behöver tips”

Ensam är inte stark. Åtminstone var det så resonemanget gick hos ett gäng kollegor på Web Guide Partner, ett bolag som erbjuder tjänster inom digital marknadsföring. Ett antal konsulter på företaget gick för någon vecka sedan ihop och startade LinkedIn-gruppen ”Business as Usual – Digital hjälp under COVID-19”, där medlemmarna kan ge varandra marknadsföringstips i…

Google delar ut miljardbelopp till små och medelstora företag

Sökjätten Google kommer att försöka stötta små och medelstora företag genom att dela ut 340 miljoner dollar, runt 3,4 miljarder kronor, i annonskrediter. Vi vill hjälpa till att lindra en del av kostnaderna för små och medelstora företag att hålla kontakten med sina kunder under denna utmanande tid. Därför ger vi ger våra små och…

RO fäller e-handlare – ”det är ett mänskligt misstag”

E-handelsföretaget Swappie, som säljer begagnade Apple-telefoner, grundades 2015 i Finland. Företaget har gjort sig känt på den svenska marknaden bland annat via flera influencersamarbeten i olika sociala kanaler. Men nu har en privatperson anmält ett av bolagets sponsrade Facebookinlägg till Reklamombudsmannen. I det anmälda inlägget står det ”Final sale! Fram till söndag får du iPhone…

Experterna talar ut om krisen: ”Ett helt nytt sökbeteende”

Hur gör e-handlare med sin digitala marknadsföring i dessa extraordinära tider? Vi på Ehandel vände oss till en handfull experter för att ta tempen på den digitala marknadsföringen just nu. Vi frågar bland annat om många stoppar sin marknadsföring och hur man som e-handlare ska agera i dessa tider. Även om vissa e-handelsbrancher går lysande…

Superinfluencerns galna helg på nätet: “Det känns så overkligt”

Anna Nyström är enligt tidningen Elle Sveriges största influencer med 8,4 miljoner följare i december förra året. Som många andra stora influencers har Anna Nyström sedan en tid tillbaka jobbat på ett eget varumärke vid namn Ryvelle. Produkterna är träningskläder av olika slag. Det tog nästan två år av utveckling för att ta fram produkter…

Pantad reklam: “Återges inte konsekvent” – nu fälls Prisjakt

Prisjämförelsetjänsten Prisjakt har för andra gången på relativt kort tid fälts för vilseledande reklam. Båda fallen är kopplade till själva kärnan i Prisjakts affär där tjänsten hämtar in produkter och priser från e-handlarnas sajter och sedan listar dessa för användarna. LÄS ÄVEN: Prisjakt fälls – en klocka visade sig vara ett armband I det tidigare…

120 anmälningar: Säljet rusar efter kritiserat corona-inlägg

Kändisprofilen och entreprenören Katrin Zytomierska grundade hälsolivsmedelsbolaget CleanEating.se år 2012. Under 2019 ökade omsättningen med 45 procent och landade på 25,3 miljoner kronor. Resultatet (EBIT) steg med hela 246 procent och företaget summerade 4,5 miljoner kronor. Men nu har Katrin Zytomierskas reklam för Clean Eating, som hon publicerade på sin privata Instagramprofil, anmälts till Konsumentverket….

E-handelsprofilen rycker ut: ”Upp till oss medborgare”

I ett nyhetsbrev med rubriken ”Ett jättelångt och öppet brev till alla” upplyste Jonas Stenberg, vd för hotellkedjan EES Group, under gårdagen om det ansträngda läget på Ystad Saltsjöbad, Falkenberg Strandbad och företagets övriga hotell. Coronaviruset har slagit hårt mot företaget och för att möta den negativa utvecklingen erbjöd Stenberg alla som köpte ett presentkort…

Tapp på 30% hos Partykungen: ”Vår bransch drabbas extra hårt”

Orderrekord och kraftiga försäljningsökningar – det är så vi är vana att se Partykungen. E-handlaren kunde till exempel nyligen berätta att Alla hjärtans dag drog upp försäljningen till det dubbla. LÄS ÄVEN: CoolStuffs guldrosor gör succé – Partykungen dubblar säljet ”Mindre av allt som är partyrelaterat” Men när coronaviruset slog till på allvar fick det…

Varumärkesintrång hos svensk nätbutik – nu döms konkurrenten

Det svenska design- och inredningsföretaget Svenskt Tenn, som säljer både via e-handel och en butik i Stockholm, har precis vunnit ett fall i Patent- och marknadsöverdomstolen. Bolaget hade yrkat på vitesförord och skadestånd efter att ett brittiskt bolag sålt tyger och textilvaror med en design som tillhör Svenskt Tenn. Försäljningen ska ha inletts 2013. LÄS…

Fälls: Sålde ”gratis” glasögon – krävde bidrag från kunden

Nu har Smarteyes fällts av Reklamombudsmannen. Företaget publicerade en annons på sin sajt gällande ”gratis glasögon för barn”, men efter att en privatperson läst sig igenom all text och information identifierade personen ett problem. Reklamen är vilseledande eftersom glasögonen inte är gratis då man endast får 1500 kronor i rabatt. Dessutom behöver man läsa nästan…