Marknadsföring

Proteinbolaget om de sista stegen på resan mot 110 miljoner

Ett starkt intresse för hälsa och träning i kombination med bra tajming och en lyckad marknadsföringsstrategi. Så skulle man kunna beskriva grundreceptet för e-handeln Proteinbolaget, som Mårten Åkeson och Adam Gillberg en gång i tiden grundade i sitt studentrum. Vid den tiden var de studenter inom området flygteknik och hade egentligen bara sitt studiemedel som…

E-handlaren slog 200 miljoner – öppnar butik på 200 kvadratmeter

Parfym.se har sålt parfymer på nätet sedan 2005 och har sedan dess visat upp en stadig tillväxt samtidigt som företaget varit lönsamt i alla år. Förra året passerade omsättningen 200 miljoner kronor och nu firar företaget med att öppna sin första fysiska butik. Den ligger på Frölunda Torg i Göteborg och kommer att ha öppet…

Byggmax fälld för vilseledande Facebook-reklam

En privatperson har anmält Byggmax till Reklamombudsmannen på grund av vilseledande reklam på Facebook. Byggmax publicerade en bild på ett stapeldiagram över elva bygghandlare, vars alla staplar var röda utom den översta som var grön och motsvarade Byggmax. Stapeldiagrammet innehöll prisuppgifter och den gröna stapeln var en femtedel mindre än den längsta röda. Det som…

Skönhetsgigant satsade över 8,7 miljarder på influencers

Den exklusiva skönhetsgiganten Estée Lauder grundades 1946 i New York, och omsatte drygt 140 miljarder kronor i fjol. Det är en ökning med 9 procent jämfört med samma period året innan. I samband med andra kvartalets rapport avslöjade bolagets vd Fabrizio Freda att majoriteten av Estée Lauders marknadsföringsbudget spenderas på influencers numera. Det rapporterar AdWeek.AnnonsAnnons…

Sålde hela företaget – nu lanserar de en kollektion ihop

I våras sålde Ica Gruppen Hemtex till det norska heminredningsföretaget Kid, och avyttrade i samband med det alla sina aktier i bolaget. Affären innebar en reaförlust för Ica Gruppen på 400 miljoner kronor, men koncernens vd Per Strömberg var nöjd ändå. Hemtex medarbetare får nu en ny ägare med ett tydligt fokus på hemtextil vilket…

Konsumentverket vs. e-handlarnas ”rekommenderade priser”

Förra veckan trillade ett nyhetsbrev in från den inte så gamla skönhetsbutiken Beauty Bargain, som Åhléns står bakom. I brevet stod det ”Premiär för Beauty Bargains E-handel! Shoppa skönhet till bargain priser – hemma från soffan”. Skönhetsföretaget, vars koncept går ut på att erbjuda skönhetsprodukter till lägre priser, startades i våras och en tillhörande e-handel…

PostNord skrotar digital brevlåda – användarna informerade

I maj förra året gick PostNord ut med nyheten om att fraktföretaget skulle lansera en digital brevlåda och att bolaget hade ansökt hos Skatteverket om att få anslutas till myndighetstjänsten ”Mina meddelanden”. Tanken var att ge användarna tillgång till en digital service där de kunde samla allt från e-post till kvitton, fakturor och annat som…

Kampen mot ”bäst före”-datumen – här är Mathems garanti

Varför ta mjölken som går ut om fem dagar när jag kan ta den som går ut om sju? Så resonerar förmodligen en betydande andel av alla konsumenter som besöker landets dagligvarubutiker. Beteendet av att undvika varor med kort datum är förstås mindre populärt bland handlarna som riskerar att bli sittande med till exempel mjölkförpackningar…

I spåren av hållbarhetsdebatten: Nu hyr kedjorna ut sina varor

Att miljö och hållbarhet står högt på agendan hos konsumenterna är det förmodligen få inom handeln som har missat. På senare tid har många bolag försökt överträffa varandra i allt från hållbara kollektioner till miljökompenserad frakt. Nu kommer nästa trend på samma tema – nämligen uthyrning av mode. Branschen för mode och accessoarer har vid…

Ny e-handel passerade miljonen redan andra månaden

Patrik Bodén startade Snusnetto.com i mars i år, och bara efter två månader hade han sålt snus för mer än en miljon kronor. Att driva ett eget bolag hade varit hans stora dröm länge. Men han tog inte tag i det på flera år.AnnonsAnnons En dag var han inne på Youtube och klickade sig in…

Historiskt samarbete med IKEA: ”Vårt svar var ett självklart JA!”

2012, i bilen hem från IKEA, föddes e-handelsidén som sedan resulterade i sajten Prettypegs.com. Grundarna Jana Cagin och Mikael Söderblom startade företaget ur sitt eget behov – att förfina detaljerna på IKEA:s möbler. LÄS ÄVEN: Nya designade peggar som ger ditt matbord ett lyftAnnonsAnnons Sedan dess har e-handeln blivit omskriven i media och uppmärksammad på…

Sociala medier-stjärnan TikTok testar e-handel via hashtags

Sociala nätverk och e-handel verkar ha en inneboende attraktion till varandra. Sedan flera år tillbaka har nätverk som Facebook, Instagram och Snapchat experimenterat med olika former av e-handelsfunktioner. Den slutliga e-handelsformen verkar för det mesta luta åt att man helt enkelt låter användarna köpa saker direkt i det sociala nätverket. En uppstickare bland sociala nätverk…

E-handlare fälld: ”Hennes kön och kropp som en form av lockbete”

Ännu en e-handlare har hamnat i trubbel hos Reklamombudsmannen. Denna gång är det nätbutiken Motoaction som säljer cross- och mc-tillbehör. Två privatpersoner har valt att anmäla Motoaction efter att en bannerannons har rullat hos Blekinge Läns Tidning och på Tradera. Kvinnan är placerad i reklamen med hennes kön och kropp som en form av lockbete…

Nilson Group rekryterar NA-KD:s tidigare rådgivare

Skoaktören Nilson Group har under de senaste åren satsat stort på att etablera en digital närvaro i form av bland annat en e-handel. För ett par år sedan lanserades bolagets nya nätbutik Feet First som sedan dess har följts upp med flera strategiska samarbeten och rekryteringar. I somras meddelade Nilson Group dessutom att en satsning…

My Perfect Day slog 15,5 miljoner efter ökning på över 70 procent

My Perfect Day, som säljer dekorationer och tillbehör för dop, bröllop och andra festliga sammanhang, har lagt ett starkt år bakom sig. Under 2018 kom företagets omsättning upp i drygt 15,5 miljoner kronor, vilket var en ökning på 72,5 procent från året innan. Samtidigt steg resultatet och landade på cirka 1,5 miljoner kronor.  Otroligt kul…

E-handlare i expansion – inleder samarbete med tysk biluthyrare

Med ett par års verksamhet i bagaget och en omsättning som kommit över 20 miljoner kronor, bestämde sig elmoped- och e-handelsföretaget Vässla för att det var dags att på allvar ta sin verksamhet utomlands. I tidigare intervjuer har företagets vd Rickard Bröms listat bland annat Polen, Benelux och Tyskland som intressanta marknader att expandera till….

Krossade miljarden – inte nöjd än

Det var ett tag sedan vi skrev om marknadsplatsen Miinto.se. Senast träffade Ehandel.se vd:n och medgrundaren Konrad A. Kierklo 2017, som beskrev Miinto som ett “AirBnB för mode” och berättade både om bolagets utmaningar och om framtida planer. LÄS ÄVEN: Marknadsplatsen som ska göra om en hel branschAnnonsAnnons Sedan dess har Miinto jobbat på i…

Skulle förlansera ny chipsmodell – fick lagret uppköpt av konkurrent

“Tömda chipshyllor, stort engagemang och andrahandshandel som uppstod direkt”. Så beskriver Estrella förlanseringen av sin senaste chipssort; en slags nätchips av Västkustmodell i smaken Sourcream & Onion.  Enligt snacksaktören, som hade planerat en exklusiv förlansering tillsammans med kedjan Hemmakväll, var chipsen hajpade i bland annat sociala medier redan inför att lanseringen ägde rum. När de…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?