Annons

Marknadsföring

Ellos anmäls för ”respektlös användning av helig symbol”

En privatperson har anmält en av Ellos produktbilder till Reklamombudsmannen. Bilden i fråga föreställer en pojke som har en huvudbonad av fjädrar och som står framför en mönstrad tapet som säljs på ellos.se. Enligt anmälaren är användningen av huvud­bonaden i bilden respektlös mot den nordamerikanska ursprungsbefolkningen.Annons En uramerikansk huvudbonad som bärs av någon som inte…

Butikerna om matbluffen: ”Ser hur vi går vidare”

Alpro Cuisine Soya vispbar blev utsedd till Årets Matbluff av konsumenterna, då den endast innehöll 2 procent sojabönor, men hela 25 procent palmolja. Danone, som ligger bakom produkten, lovade att se över kommunikationen kring den och agera. Men att ändra kommunikationen kring en specifik produkt görs sällan över en natt. Så vad gör återförsäljarna, alltså…

Annons

Hon ska fronta iDeal of Swedens unika kollektion: ”Är otroligt stolta”

Ideal of Swedens försäljning av mobilskal och andra telefontillbehör har gjort bolaget till en av de snabbast växande e-handlarna i Sverige. LÄS ÄVEN: Ideal of Swedens galna rekord: ”11 order i sekunden”Annons Företagets framgångar har till stor del att göra med lyckade strategier för marknadsföring, inte minst med hjälp av influencers i sociala medier. ”Inspirerar…

RO: ”Kvinnorna framställs som sexobjekt” – friar ändå

Ännu en e-handlares reklam har anmälts till Reklamombudsmannen. Den här gången gällde det sportmodevarumärket Aim’n. Den anmälda reklamen är en annons som har visats i Traderas mobilapp och föreställer två bilder på två kvinnokroppar bredvid varandra. Annonsen är en reklam för Aim’ns bikini. Under bilderna står plaggens priser, och över bilderna finns Aim’ns logga. Enligt…

Annons

Isabella Löwengrip fälld: ”Genomsnittlig konsument förstår”

Ett av Isabella Löwengrips blogginlägg har anmälts till Reklamombudsmannen. I det anmälda inlägget som publicerades på Isabellalowengrip.se i maj, beskriver Isabella sina ”intensiva dagar” i ett par meningar. Där berättar hon bland annat om att hon ska jobba tillsammans med Ellos. Denna dag har gått i rekordfart, just nu sitter jag i en bil på…

Influencer ska live-sälja för Stronger: ”Mer relevant”

I september kunde vi rapportera om om Bambusers nya säljfunktion Live Video Shopping. Företag som NA-KD, Monki, Caia Cosmetics och Lyko var några av de första som vågade hoppa på den nya trenden. LÄS ÄVEN: Svenska modeässen först i Europa med videoshoppingAnnons Live Video Shopping går ut på att sända interaktiv livevideo där tittarna både…

Bianca om RO:s fällningar av CAIA – ”det är 2020 nu”

Under det senaste halvåret har Bianca Ingrossos sminkföretag Caia Cosmetics fällts flera gånger för könsdiskriminerande marknadsföring av Reklamombudsmannen. Trots det menar delägaren och influencern att Caia Cosmetics inte kommer att ta åt sig av kritiken. Vi har inte tänkt om eller tänker arbeta annorlunda med marknadsföringen framöver, säger Bianca Ingrosso till Aftonbladet.Annons Det är jag…

Wipcore delas igen – startar digital byrå

Göteborgsföretaget Wipcore har över 20 år i e-handelsbranschen bakom sig och driver bland annat e-handelsplattformen Enova. Nu väljer man att starta upp en ny verksamhet vid namn Mardi Gras Digital. Förändringen ska komma efter att marknaden allt mer söker efter bredare lösningar. Marknaden efterfrågar mer av oss idag. Därför har vi valt att starta en…

De lanserar franchise: “Kunde direkt se ökad försäljning”

Den snabbväxande e-handlaren ABS Wheels, som säljer fälgar, väljer nu att öppna upp sitt koncept för andra att ta del av. Enligt bolaget har man under det senaste halvåret gjort interna mätningar och drivit ett pilotprojekt som visat lovande siffror för ett nytt franchise-upplägg. En däckhandlare i Småland ska ha varit först ut att testa…

Hon är ICA:s nya marknadsdirektör: ”Är otroligt glad”

Efter sju år på ICA med flera ledande befattningar har Josefin Lundmark utsetts till livsmedelsjättens nya marknadsdirektör. Hon har under hösten haft rollen som tillförordnad marknadsdirektör, men nu står det alltså klart att hon blir permanent på sin post. Josefin Lundmark är en omtyckt kollega och stark ledare, och hennes kunskap inom marknad och försäljning,…

Skincitys nya vd: “Ett koncept med alla chanser att fungera globalt”

I veckan möttes svensk e-handel av nyheten att det framgångsrika e-handelsföretaget Skincity kommer att få en ny vd. Medgrundaren Mikael Kjellman, som har haft posten sedan starten 2011, lämnar rollen för att istället ägna sig åt strategiskt arbete i företaget. LÄS ÄVEN: Skincity får ny vd – han tar över jobbetAnnons ”Stor tillväxtpotential” Den som…

Jollyroom får nya miljonböter: ”I praktiken ett saluförbud”

För bara ett par veckor sedan dömdes Jollyroom att betala ett vite på 1,5 miljoner kronor för överträdelser mot marknadsföringslagen. Detta sedan bolaget upprepade gånger använt marknadsföringsuttryck som ”sale”, ”deal”, ”rea” och ”lagerrensning” trots att rabatterna i verkligheten var lite mer blygsamma än vad det gavs sken av. LÄS ÄVEN: Jollyroom döms till miljonböter för…