Annons

20 år sedan ExtraFilm tog Smartphoto ut på nätet Smartphoto har en miljon besökare i månaden

20 år sedan ExtraFilm tog Smartphoto ut på nätet

2016-02-29 08:52

Smartphoto.se lanserades 1996 och har nu kommit upp i fem miljoner aktiva kunder.

I helgen berättade vi om före detta postorderföretaget Skånska Byggvaror som i slutet av 90-talet gav sig ut på en lyckad resa på nätet. Men fler företag kan visa upp en liknande utveckling. I år fyller Smartphoto, som grundades som postorderföretaget ExtraFilm 1972, tjugo år på nätet.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda dig våra fototjänster över Internet! ExtraFilm är Skandinaviens största och mest moderna fotolaboratorium med 25 års erfarenhet av framkallning av film och bilder. Vi är ett fotolab som är i ständig utveckling för att ge dig som kund allra bästa service, säger Maria Sillén-Sittner, marknadsansvarig på Smartphoto Nordic & UK.

Sedan e-handelslanseringen 1996 har Smartphoto.se kommit upp i fem miljoner aktiva kunder i elva länder. Varje månad lockar butiken en miljon besökare.

Först ut med bilder på diskett

Smartphoto har sedan starten satsat extra på förmånliga garantier, låga priser och förstås ny teknik för att få så nöjda kunder som möjligt. Att företaget var förhållandevis tidigt ute med en onlinebutik ska inte ha varit någon slump.

Annons
Annons
- E-handeln började sätta fart och vi såg en möjlighet att öka försäljningen genom att fånga den växande konsumtionen via Internet, säger Bengt-Åke Logenius som var VD för ExtraFilm år 1996.

Satsningarna på ny teknik har kvarstått genom åren och ExtraFoto ska bland annat ha varit det första fotolaboratoriet i Sverige som erbjöd kunderna möjlighet att få sina bilder på en diskett. De senaste åren har fokus dock flyttats till att ge kunderna en bra mobiltjänst.

- Ökningen av den mobila trafiken är ständigt pågående och vi vill finnas tillgängliga i de kanaler där kunderna vill se oss. Under de senaste fem åren har den mobila trafiken i princip tiodubblats, säger Maria Sillén-Sittner.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta