20 år sedan ExtraFilm tog Smartphoto ut på nätet

Smartphoto.se lanserades 1996 och har nu kommit upp i fem miljoner aktiva kunder.

I helgen berättade vi om före detta postorderföretaget Skånska Byggvaror som i slutet av 90-talet gav sig ut på en lyckad resa på nätet. Men fler företag kan visa upp en liknande utveckling. I år fyller Smartphoto, som grundades som postorderföretaget ExtraFilm 1972, tjugo år på nätet.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda dig våra fototjänster över Internet! ExtraFilm är Skandinaviens största och mest moderna fotolaboratorium med 25 års erfarenhet av framkallning av film och bilder. Vi är ett fotolab som är i ständig utveckling för att ge dig som kund allra bästa service, säger Maria Sillén-Sittner, marknadsansvarig på Smartphoto Nordic & UK.

Annons

Sedan e-handelslanseringen 1996 har Smartphoto.se kommit upp i fem miljoner aktiva kunder i elva länder. Varje månad lockar butiken en miljon besökare.

Först ut med bilder på diskett

Smartphoto har sedan starten satsat extra på förmånliga garantier, låga priser och förstås ny teknik för att få så nöjda kunder som möjligt. Att företaget var förhållandevis tidigt ute med en onlinebutik ska inte ha varit någon slump.

- E-handeln började sätta fart och vi såg en möjlighet att öka försäljningen genom att fånga den växande konsumtionen via Internet, säger Bengt-Åke Logenius som var VD för ExtraFilm år 1996.

Satsningarna på ny teknik har kvarstått genom åren och ExtraFoto ska bland annat ha varit det första fotolaboratoriet i Sverige som erbjöd kunderna möjlighet att få sina bilder på en diskett. De senaste åren har fokus dock flyttats till att ge kunderna en bra mobiltjänst.

- Ökningen av den mobila trafiken är ständigt pågående och vi vill finnas tillgängliga i de kanaler där kunderna vill se oss. Under de senaste fem åren har den mobila trafiken i princip tiodubblats, säger Maria Sillén-Sittner.

Annons