Helgläsning: E-handlaren som körde pop-up på 60-talet

Ehandel.se har besökt Skånska Byggvarors huvudkontor i Helsingborg för ett samtal om omnikanal, alternativ distribution och vad det innebär att bli uppköpt av en konkurrent.

Enligt färska siffror står byggbranschen för den allra snabbaste onlineutvecklingen av alla branscher. Jämfört med 2014 har försäljningen av byggvaror på nätet ökat med 38 procent. Framgångsvågen märks tydligt hos Skånska Byggvaror, e-handelsjätten från Helsingborg som varit med i spelet sedan 1965.

"Andelen webbköp kommer att öka"

I slutet av 90-talet lanserade Skånska Byggvaror, som första företag i sin bransch, en e-handel och har sedan dess genomgått en förvandling från anrikt postorderföretag till framgångsrik onlinebutik. Förra året omsatte Skånska Byggvaror 721 miljoner kronor, vilket var en ökning med 22 procent jämfört med året innan.

Annons

- E-handel är ju egentligen postorder fast på ett nytt sätt. Då hade du bara katalogen men nu har du till exempel filmer och 3D och kan illustrera på ett helt annat sätt, säger marknadschefen och vice VD:n Per-Ivan Christiansson, som har arbetat på Skånska Byggvaror sedan 1995.

Skånska Byggvarors inspirationsbutik i Helsingborg

Är det en tuff konkurrens inom byggbranschen på nätet?

- Det är ju fortfarande bara ungefär fem procent som går via nätet när det gäller "gör det själv"-försäljningen inom bygghandeln. Det är en liten del men att den kommer öka när folk förstår hur enkelt och praktiskt det är, det är jag helt övertygad om.

De senaste åren har utvecklingen hos Skånska Byggvaror fortsatt mot ett ökat fokus på omnikanal. När mars är över kommer företaget att ha nio inspirationsbutiker i Sverige och två i Norge, som ägs av Skånska Byggvarors systerföretag Grönt Fokus. Till dessa kan människor komma för att få tips, inspiration och hjälp med att lägga sina beställningar. Butikerna är noggrant utplacerade där företaget bedömt att det finns ett stort intresse för Skånska Byggvarors produkter.

Originalbutiken i Helsingborg är den största, med nästan dubbelt så stor yta som de andra. På övriga platser hyr Skånska Byggvaror in sig hos företaget Plantagen, något som enligt Per-Ivan Christiansson resulterar i att de två företagen ger trafik åt varandra.

- Butikerna har till syfte att folk ska kunna klämma och känna. För näst efter priset så är det det man efterfrågar. Att man vill se produkten i verkligheten och klämma och känna på den. Ungefär 99,5 procent av produkterna vi säljer är våra egna produkter, med varumärket Skånska Byggvaror, och du kan inte se våra produkter i andra butiker. Det gör att vi känner ett större behov av att visa upp våra produkter så att kunderna kan känna på kvaliteten.

Förvaringslösningar är en av Skånska Byggvarors storsäljare

Annons

Visade dörrar på Folkets hus

Och idén om att produkterna kan behöva visas upp för att kunderna ska känna sig helt trygga med att beställa dem har egentligen funnits med sedan postorderföretaget grundades av Börje Blomkvist på 60-talet. Han ska ha marknadsfört företagets dörrar genom att åka runt och visa upp dem på diverse Folkets hus runt om i Sverige. Ett antal varor lastades ombord på ett släp och inför att Börje Blomkvist anlände till en ny stad aviserade han sin ankomst i lokalpressen som sedan bidrog till att det kom potentiella kunder för att ta sig en titt.

- Man kan säga att pop-up stores fanns redan på den tiden men det funkade på ett annat sätt. Det var inte så digitalt utan mer manuellt, säger Per-Ivan Christiansson.

Varför är det så viktigt att kunna visa upp produkterna?

- Jag tror att för att du ska nå en större målgrupp så behöver du det. Du har lättare att växa. Det här är en stor investering och kan man se hur det man köper ser ut i verkligheten är det lättare att veta att det blir bra. Sen är det ju så att handlar man en gång och är nöjd är det inte säkert att man behöver komma till butiken nästa gång.

Tusentals uterumslösningar lämnar företagets lager varje år

De populäraste delarna av Skånska Byggvarors sortiment är uterum, dörrar, fönster och förvaring. Under ett år säljer bolaget uppskattningsvis mellan 13 000 och 15 000 uterumslösningar. Och trots att kunderna alltså genom butikerna har möjlighet att se varorna i förväg erbjuder Skånska Byggvaror fri retur och ångerrätt i 30 dagar. Det är dock en service som sällan utnyttjas.

- Beställer du hem en badrumsinredning så vill du först se på det och vara säker på att det är det du ska ha. Du vill inte montera ihop det bara för att konstatera att det här var inte snyggt, det får jag lämna tillbaks igen. Det är ett annat köpbeteende när det är stora produkter, säger Per-Ivan Christiansson, och jämför med skor som förstås är betydligt enklare att skicka efter i flera storlekar och sedan lämna tillbaka.

"Ingen nackdel att finnas på flera ställen"

Skånska Byggvaror köptes tidigare i år upp av konkurrenten Byggmax för 741 miljoner kronor. Hittills är det inte helt klart hur bolaget kommer att påverkas av affären, men klart är att Byggmax och Skånska Byggvaror, samt e-handelsföretaget Buildor som också nyligen köptes upp av Byggmax, även i fortsättningen kommer att vara tre separata varumärken.

- Man kan väl säga som såhär att det blir mer kraft och mer resurser. De tre varumärkena kompletterar varandra. Det kommer att finnas produkter som alla tre säljer och andra produkter som bara en säljer. Men det handlar om att vi ska ta marknadsandelar från övriga aktörer.


Personal i butikerna kan hjälpa kunder som har frågor

Kan det bli aktuellt att Skånska Byggvaror säljs hos andra företag?

- Jag tror inte att det är en nackdel i sig att finnas på fler ställen och att fler kan ta kontakt med oss på olika sätt. Det hade ju inte varit Byggmax uterum om det nu hade varit det som säljs, utan det är ju fortfarande Skånska Byggvarors uterum. Men det här kommer nog att märkas mer bakom verksamheten. Kunden kommer att träffa tre varumärken, det kommer det inte att ges något avkall på.

Levererar på egen hand

Till skillnad från många andra e-handlare har Skånska Byggvaror valt att utföra sina leveranser i mer eller mindre egen regi. Företaget hyr in chaufförer som fraktar varorna från lagren i Ängelholm och Klippan direkt hem till kunden. Alla kunder betalar 195 kronor för leveransen, oavsett hur långt bort de bor eller hur mycket de handlat.

Butikerna är uppbyggda så att kunderna kan få en uppfattning om hur varorna ser ut i verkligheten

Skånska Byggvaror har alltså gått ifrån att samarbeta med de stora logistikföretagen, eftersom man menar att sättet de bolagen hanterar leveranser på, med exempelvis omlastningar på terminaler, inte riktigt är lämplig för Skånska Byggvarors verksamhet.

- Alla de här omlastningarna gör ju att risken för skador ökar, för det här är stora, tunga produkter. Så kvaliteten håller nu mycket bättre hela vägen hem. Vi har väldigt få skador.

Blir det inte dyrare att göra det själv?

- Nej. Och vi har full koll på leveranserna, kunden kan se exakt var varorna är och vi har stenkoll på vad det kostar. Sen är det klart att vi tjänar mindre på en leverans till Norrland än på en till Helsingborg men på något vis får vi ju ta det i det hela. 

Annons