Annons

400 000 kvadratmeter har ätits upp av e-handeln Mall of Scandinavia

400 000 kvadratmeter har ätits upp av e-handeln

2018-02-08 10:41

Sveriges köpcentrum under press.

HUI Research följer utvecklingen hos Sveriges köpcentrum och i slutet av september förra året konstaterade analysföretaget att de förväntade sig en lägre tillväxt för Sveriges köpcentrum framöver, ett tydligt trendbrott. Bakom inbromsningen stod inte oväntat den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in

Nu har HUI färdigställt en uppdaterad kartläggning och man räknar med att e-handeln gör att etableringstakten gällande köpcentrum kommer att minska ganska rejält framöver.

Annons
Annons
- Den totala projektportföljen har krympt med 400 000 kvadratmeter på ett år till följd av ökande e-handel, kraftig utbyggnad av den fysiska handeln och ett förändrat konsumentbeteende, skriver HUI Research.

“Många handelsområden är särskilt utsatta”

Den negativa utvecklingen ska alltså fortsätta i den senaste kartläggningen och den totala projektvolymen, alltså den planerade ytan, sägs nu uppgå till 2,2 miljoner kvadratmeter, jämfört med den tidigare siffran på 2,6 miljoner. Etableringsviljan när det kommer till handelsområden och köpcentrum är helt enkelt på väg att mattas av.

- Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta