400 000 kvadratmeter har ätits upp av e-handeln

Sveriges köpcentrum under press.

HUI Research följer utvecklingen hos Sveriges köpcentrum och i slutet av september förra året konstaterade analysföretaget att de förväntade sig en lägre tillväxt för Sveriges köpcentrum framöver, ett tydligt trendbrott. Bakom inbromsningen stod inte oväntat den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in

Annons

Nu har HUI färdigställt en uppdaterad kartläggning och man räknar med att e-handeln gör att etableringstakten gällande köpcentrum kommer att minska ganska rejält framöver.

- Den totala projektportföljen har krympt med 400 000 kvadratmeter på ett år till följd av ökande e-handel, kraftig utbyggnad av den fysiska handeln och ett förändrat konsumentbeteende, skriver HUI Research.

“Många handelsområden är särskilt utsatta”

Den negativa utvecklingen ska alltså fortsätta i den senaste kartläggningen och den totala projektvolymen, alltså den planerade ytan, sägs nu uppgå till 2,2 miljoner kvadratmeter, jämfört med den tidigare siffran på 2,6 miljoner. Etableringsviljan när det kommer till handelsområden och köpcentrum är helt enkelt på väg att mattas av.

- Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Annons