Annons

400 000 kvadratmeter har ätits upp av e-handeln Mall of Scandinavia

400 000 kvadratmeter har ätits upp av e-handeln

2018-02-08 10:41

Sveriges köpcentrum under press.

HUI Research följer utvecklingen hos Sveriges köpcentrum och i slutet av september förra året konstaterade analysföretaget att de förväntade sig en lägre tillväxt för Sveriges köpcentrum framöver, ett tydligt trendbrott. Bakom inbromsningen stod inte oväntat den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in

Nu har HUI färdigställt en uppdaterad kartläggning och man räknar med att e-handeln gör att etableringstakten gällande köpcentrum kommer att minska ganska rejält framöver.

Annons
Annons
- Den totala projektportföljen har krympt med 400 000 kvadratmeter på ett år till följd av ökande e-handel, kraftig utbyggnad av den fysiska handeln och ett förändrat konsumentbeteende, skriver HUI Research.

“Många handelsområden är särskilt utsatta”

Den negativa utvecklingen ska alltså fortsätta i den senaste kartläggningen och den totala projektvolymen, alltså den planerade ytan, sägs nu uppgå till 2,2 miljoner kvadratmeter, jämfört med den tidigare siffran på 2,6 miljoner. Etableringsviljan när det kommer till handelsområden och köpcentrum är helt enkelt på väg att mattas av.

- Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta