Annons

E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in Mall of Scandinavia

E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in

2017-09-25 07:40

"Vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver".

Häromveckan kunde Ehandel.se rapportera om hur e-handlarna tar över Sveriges köpcentrum. En effekt av detta sades bland annat vara att man optimerar butiksytorna, vilket helt enkelt betyder mindre handelsytor. I dag rapporterar HUI Research, tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, att köpcentrumen vinner mark i detaljhandeln.

Men det betyder inte att e-handeln inte sätter sina spår. För HUI kan redan se tecken på avmattning i nyetableringarna gällande köpcentrum och handelsområden.

- En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande.

I närtid kommer dock den höga byggtakten att hålla i sig. Men när HUI tittar några år framåt så ser man en avmattning i intresset för nya handelsytor.

Annons
Annons

Från 2,6 till 2,4 miljoner kvm

När analysföretaget blickar fram till 2025 planeras det för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel medan förra årets kartläggning gav en siffra på 2,6 miljoner kvadratmeter.

- Detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare. Många detaljhandelskedjor eftersträvar redan idag att minska och effektivisera sina ytor, konstaterar HUI.

Butikerna blir mindre och satsar på e-handel samtidigt som nätbutiker ger sig ut i fysiska butiker och då automatiskt kräver en mindre yta. Köpcentrumen satsar nu istället allt mer på upplevelser, vilket stod klart i vår helgartikel:

- Vi försöker att skruva mer åt upplevelseföretag och tjänster snarare än att konkurrera med fler handelsaktörer, sade Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta