Annons

E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in Mall of Scandinavia

E-handelns starka tillväxt gör att köpcentrumen saktar in

2017-09-25 07:40

"Vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver".

Häromveckan kunde Ehandel.se rapportera om hur e-handlarna tar över Sveriges köpcentrum. En effekt av detta sades bland annat vara att man optimerar butiksytorna, vilket helt enkelt betyder mindre handelsytor. I dag rapporterar HUI Research, tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, att köpcentrumen vinner mark i detaljhandeln.

Men det betyder inte att e-handeln inte sätter sina spår. För HUI kan redan se tecken på avmattning i nyetableringarna gällande köpcentrum och handelsområden.

- En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande.

I närtid kommer dock den höga byggtakten att hålla i sig. Men när HUI tittar några år framåt så ser man en avmattning i intresset för nya handelsytor.

Annons
Annons

Från 2,6 till 2,4 miljoner kvm

När analysföretaget blickar fram till 2025 planeras det för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel medan förra årets kartläggning gav en siffra på 2,6 miljoner kvadratmeter.

- Detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare. Många detaljhandelskedjor eftersträvar redan idag att minska och effektivisera sina ytor, konstaterar HUI.

Butikerna blir mindre och satsar på e-handel samtidigt som nätbutiker ger sig ut i fysiska butiker och då automatiskt kräver en mindre yta. Köpcentrumen satsar nu istället allt mer på upplevelser, vilket stod klart i vår helgartikel:

- Vi försöker att skruva mer åt upplevelseföretag och tjänster snarare än att konkurrera med fler handelsaktörer, sade Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta