Nätmaten: Över 4 procent av all mat köps online

Vart fjärde svenskt hushåll har handlat mat på nätet i år.

Den svenska trenden att handla mat på nätet slår alla rekord och uppmärksammas nu även internationellt. Bara hittills under 2016 har vart fjärde hushåll handlat mat på nätet, enligt en ny undersökning som gjorts av undersökningsföretaget GFK.

Fram till september i år köpte svenskarna mat på nätet för knappt 5,4 miljarder kronor, vilket alltså är 4,2 procent av den totala summan som vi handlar livsmedel för, enligt undersökningen.

Annons

Jättar inte störst på nätet

Men en annan stark trend syns också. De fyra största jättarna i dagligvaruhandeln - Ica, Coop, Axfood och Bergendahls - är inte lika stora på nätet. Trots att dessa fyra säljer över 90 procent av maten i dagligvaruhandeln, så har de tillsammans endast 39 procent av nätmaten. Störst på nätmat är istället en av pionjärerna, MatHem.se och Mat.se, varav den sistnämnda precis redovisat en tillväxt med 39 procent för det tredje kvartalet.

Coop växer - men går inte om

Och det är fler som växer. Nyligen gick Coop ut med att deras koncept Smartkassen gjort att de ökat sin försäljning av nätmat med nära 60 procent bara under 2016.

Men Coops affärsområdesdirektör online, Fredrik Johanson, tror inte att Coop kommer gå om de största nätmatsföretagen riktigt ännu.

- De företag som är störst på nätmat har ju varit experter på den digitala arenan. Men vi har ändå varit med på det tåget sedan 2008, så vi är också pionjärer på ett sätt, säger han till Ehandel.se.

Däremot tror han att det finns stort utrymme för Coop att fortsätta växa på den expansiva nätmatsmarknaden.

- Vår ambition är att fortsätta i den här takten som vi har nu. Det händer jättemycket på den digitala marknaden med mat på nätet och nu när vi ser att vårt kundunderlag breddas så känner vi inget motstånd från Mathem och gänget, säger Fredrik Johanson.

Annons