Annons

Coops e-handel växer i rekordfart Packar till e-handelskunder?

Coops e-handel växer i rekordfart

2016-11-23 09:41

Har ökat försäljningen av nätmat med nästan 60 procent hittills i år.

Efter att ha haft ekonomiska problem de senaste åren så kan nu Coop-koncernen ha hittat lösningen. Räddningen? Nätmaten.

Nätmaten ökar med 58%

Bara i år har konceptet med att beställa mat för hemkörning på coop.se ökat med 58 procent under de tre första kvartalen. Ökningen är dessutom större än tillväxten för hela nätmatshandeln som helhet. Enligt Svensk Digital Handels D-Food Index ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent under årets tre första kvartal. Coop ökar alltså försäljningen av mat på nätet mer än resten av nätmatsaktörerna.

Enligt Coop själva beror ökningen till stor del på satsningen Smartkassen, som snabbt blivit en succé och idag står för vart femte köp. Tjänsten gör det möjligt att anpassa plockmat efter olika recept som kunde själv väljer i Coops egen receptdatabas.

Annons
Annons

Satsar utanför storstäderna

En annan orsak till framgången är att Coop satsat på matkassar även utanför storstäderna och idag enligt egen uppgift har möjlighet att köra hem mat till hälften av alla svenskar.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop i ett pressmeddelande.

Darkstore snart i bruk

För att möta den stora efterfrågan på näthandlad mat öppnar koncernen dessutom sin nya Dark Store efter årsskiftet. Den är endast öppen för nätkunder och beräknas tredubbla företagets kapacitet för att bedriva e-handel.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta