Annons

Coops e-handel växer i rekordfart Packar till e-handelskunder?

Coops e-handel växer i rekordfart

2016-11-23 09:41

Har ökat försäljningen av nätmat med nästan 60 procent hittills i år.

Efter att ha haft ekonomiska problem de senaste åren så kan nu Coop-koncernen ha hittat lösningen. Räddningen? Nätmaten.

Nätmaten ökar med 58%

Bara i år har konceptet med att beställa mat för hemkörning på coop.se ökat med 58 procent under de tre första kvartalen. Ökningen är dessutom större än tillväxten för hela nätmatshandeln som helhet. Enligt Svensk Digital Handels D-Food Index ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent under årets tre första kvartal. Coop ökar alltså försäljningen av mat på nätet mer än resten av nätmatsaktörerna.

Enligt Coop själva beror ökningen till stor del på satsningen Smartkassen, som snabbt blivit en succé och idag står för vart femte köp. Tjänsten gör det möjligt att anpassa plockmat efter olika recept som kunde själv väljer i Coops egen receptdatabas.

Annons
Annons

Satsar utanför storstäderna

En annan orsak till framgången är att Coop satsat på matkassar även utanför storstäderna och idag enligt egen uppgift har möjlighet att köra hem mat till hälften av alla svenskar.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop i ett pressmeddelande.

Darkstore snart i bruk

För att möta den stora efterfrågan på näthandlad mat öppnar koncernen dessutom sin nya Dark Store efter årsskiftet. Den är endast öppen för nätkunder och beräknas tredubbla företagets kapacitet för att bedriva e-handel.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta