50 procent av kunderna ska handla på årets Black Friday

En ny undersökning har kartlagt kundernas förväntningar inför den stora handelsdagen i november.

2015 brukar räknas som året då den amerikanska shoppinghögtiden Black Friday slog igenom på riktigt i Sverige, och flera e-handlare rapporterade fina försäljningssiffror när festen gick av stapeln förra året.

"Kommer att vara redo vid midnatt"

Om någon trots allt skulle ha missat det infaller Black Friday i år den 25 november och enligt en ny undersökning finns det all anledning att vara rejält förberedd på order i massor. Intresset väntas bli rekordstort, vilket andra undersökningar också har visat

Annons

Prisjämförelsesajten Pricerunner har frågat 2 500 personer om vad de har för förväntningar inför Black Friday. Svaren visar bland annat att 95 procent känner till dagen och att hälften planerar att handla något den 25 november.

- Konsumenterna kommer hänga på låset. Fyrtio procent av de som planerar att handla på Black Friday anger att de kommer vara redo vid midnatt för att inte missa de bästa erbjudandena, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Vill ha minst 40 procents rabatt

Konsumenterna tänker dock inte handla för handlandets skull, utan förväntar sig ordentliga rabatter om det ska bli aktuellt att lägga beställningar.

- Sex av tio respondenterna anser att rabatten ska uppgå till minst 40 procent för att det ska klassas som ett bra erbjudande, säger Stefan Ny.

Pricerunners undersökning visar också att 84 procent jämför priser innan de handlar och att det är betydligt fler som känner till Black Friday än Cyber Monday. Knappt en femtedel är helt säkra på att de kommer att beställa varor från utländska nätbutiker i år.

Läs även: Vill du ha tips inför Black Friday? Kolla in E-rapporten här

Annons