50 produkter i en annons när Facebook stödjer e-handeln

Collection är Facebooks senaste annonsformat.

Den som vill marknadsföra sig själv eller sin e-handel har de senaste åren blivit ordentligt uppvaktade med annonsnyheter från Facebook. Den sociala marknadsplatsen har sedan tidigare satsat på allt från annonser och sponsrade inlägg till videor, och nu har det blivit dags för nästa steg.

För någon dag sedan presenterade Facebook nämligen vad bolaget kallar Collection, som enkelt förklarat innebär att en grupp produkter kan visas upp i en och samma bild. Enligt nyhetssajten TechCrunch ska den nya annonsmodellen vara lätt för annonsören att komma igång med, bland annat eftersom Facebook hjälper till att välja ut vilka av företagets produkter som ska marknadsföras.

Annons

Direkt från annons till e-handeln 

Collectionannonsen dyker upp i Facebookanvändarens nyhetsflöde, och den som klickar på annonsrutan kommer direkt vidare till ett större utbud med upp till 50 produkter. Därifrån kan man klicka på en av de 50 produkterna och direkt få möjligheten att köpa den via företagets e-handel. Annonsören väljer själv ut vilka fyra produkter som ska visas upp i det första skedet, medan de cirka 50 i nästa steg väljs ut av Facebook. De ska i sin tur vara baserade på vad som ska vara relevant för följaren.

Facebook släppte under förra året annonsformatet Canvas, som kan beskrivas som en stor bild där besökaren kan klicka runt och ta del av mer information än en traditionell annons. Collection har beskrivits som en fortsättning på Canvas, men som ska vara mer anpassat för bland annat e-handlare. 

Annons